پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۳۱۴۳
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۸
کاهش 222 میلی متری آب در شهرستان گرمسیری کهگیلویه و خشکسالی های پی در پی مدیریت بحران آب در این شهرستان را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

شعار سال: درحالی‌که که کارشناسان با اشاره به بی‌سابقه بودن میزان کاهش بارش باران در کهگیلویه و بویراحمد طی 50 ساله اخیر نسبت به بحران آب در این خطه هشدار می‌دهند، اما بالا بودن سرانه مصرف آب، رایج بودن استفاده از انشعاب‌های غیرمجاز برای آبیاری مزارع و باغ‌ها زنگ خطر بی‌آبی در این استان را به صدا درآورده است.

فرماندار کهگیلویه بحران آب را یک بحران ملی دانست و گفت: مصرف آب در زمینه‌های مختلف ازجمله کشاورزی باید به‌خوبی مدیریت شود.

علی پوزش تصریح کرد: درصورتی‌که بحران آب مدیریت نشود این چالش در دیگر زمینه‌ها مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد.

وی با اشاره به کاهش 222 میلیمتری بارندگی نسبت به سال گذشته در این شهرستان گفت: شرایط آبی کهگیلویه یک وضعیت خاصی است که نیاز است همه مسئولان در این راستا همکاری کنند.

پوزش تصریح کرد: هشت شهر استان دچار تنش آبی هستند که 2 شهر سوق و دیشموک در این شهرستان از هم اکنون در تأمین آب مورد نیاز دچار مشکلات زیادی هستند.

وی جلوگیری از کشت‌های غرقابی از سوی جهاد کشاورزی کهگیلویه را ضروری دانست و افزود: تأمین آب آشامیدنی نسبت به آب کشاورزی در اولویت است.

فرماندار کهگیلویه کاهش 16 متری آب در دشت‌های کهگیلویه را یک تهدید جدی برای شهرستان اعلام کرد.

فرماندار لنده گفت: با توجه به وجود رودخانه‌های پرآب از جمله مارون در شهرستان‌های کهگیلویه و لنده باید از این رودخانه استفاده بیشتری کرد.

دارا کیمی نژاد اظهار داشت: نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی نسبت به تخصیص سه درصد از درآمدهای آب پایین‌دست مصرفی استان خوزستان اقدام کنند.

وی بیان کرد: تا زمانی که در استان خوزستان از آب رودخانه مارون برای توسعه کشاورزی استفاده می‌شود نمی‌توان مردم را از کشت برنج در حاشیه این رودخانه منع کرد.

کریمی نژاد حفاظت از منابع آب را حفاظت از حقوق مردم دانست و افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با عدالت توزیع آب دارای مشکلات زیادی است.

وی عنوان کرد: نیاز است برای مدیریت بحران آب، استان‌های همجوار نیز مشارکت خود را افزایش دهند.

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی را زمان بر دانست و گفت: مصرف صحیح آب نیازمند تأمین تسهیلات است که در این شهرستان ارائه نمی‌شود.

سید عمران تقوی عنوان کرد: تا زمانی که تسهیلات لازم در زمینه مدیریت مصرف آب به بهره‌برداران پرداخت نشود مدیریت مصرف آب غیرممکن است.

وی افزود: با وجود بحران آب بیش از 60 هکتار زمین در بخش مرکزی کهگیلویه برای کشت هندوانه تأمین شده است.

رئیس اداره امور آب کهگیلویه بحران آب در این شهرستان را جدی دانست و گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده بحران آب از سوی رسانه‌ها و تریبون‌های نماز جمعه گوشزد می‌شود.

یعقوب دمساز تصریح کرد: با توجه به اینکه کشت برنج و محصولات آب بر در همه استان‌ها ممنوع شده نیاز است جهاد کشاورزی شهرستان با ارائه آموزش‌های لازم به کشاورزان بحران آب را جدی بگیرد.

وی بیان کرد: در یک سال و نیم گذشته 35 حلقه چاه کشاورزی غیرمجاز در این شهرستان شناسایی و پلمپ شده است.

دمساز تصریح کرد: این تعداد چاه‌های غیرمجاز در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و حفاظت و صیانت از منابع با اخذ دستور قضایی و حضور نیروی انتظامی پر شد.

وی تصریح کرد: 667 چاه مجاز در کهگیلویه وجود دارد که از این تعداد 256 چاه تاکنون کنتور حجمی نصب کرده‌اند.

دمساز افزود: تمدید پروانه آب کشاورزان منوط به رعایت نصب کنتور هوشمند و دیگر ابزار لازم برابر پرونده و اجرای آبیاری مدرن است.

وی با اشاره به همکاری بهره‌برداران در راستای مدیریت صحیح آب بیان کرد: چهار اکیپ گشت و بازرسی، روزانه مصرف صحیح آب در دشت‌های شهرستان کهگیلویه را نظارت می‌کنند.

دمساز اظهار داشت: باید به‌منظور استفاده هر چه‌بهتر از آب اصلاح الگوی کشت مدنظر قرار گیرد و کشاورزان را در سال‌های کم‌بارشی به کشت محصولات با نیاز کم‌ آبی ترغیب کرد.

بر اساس آمارهای موجود کهگیلویه و بویراحمد حدود 10 درصد آب‌های کشور را در اختیار دارد اما بااین‌وجود پدیده خشکسالی در این استان در سال‌های اخیر کم‌کم خود را نشان داده است.

افت سطح آب در دشت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد از سال 1387 آغاز شده و همچنان رو به افزایش است.

بررسی‌ها و مطالعات شرکت آب منطقه‌ای حکایت از کاهش میزان نزولات جوی در هشت سال گذشته در این استان دارد به‌طوری که میانگین بارش‌ها در این مدت نسبت به بلند مدت و از سال زراعی 1351 تا 1395 حدود 50 درصد کاهش یافته است.

میانگین بلند مدت بارندگی در استان از 43 سال قبل تاکنون افزون بر 675 میلی متر معادل حدود 10 هزار و 474 میلیون مترمکعب اعلام شده است.

بر اساس اطلاعات کارشناسان آب منطقه‌ای حدود 44 درصد از این میزان تبخیر می‌شود و جزء بارندگی‌های مفید محسوب نمی‌شود و از مجموع 57.3 درصد بارش‌های مفید نیز حدود 55 درصد از این میزان نیز تبدیل به روان آب و تشکیل سیلاب می‌شود.

همچنین 44 درصد بارش‌های مفید معادل 2 هزار و 613 میلیون متر مکعب سهم حوزه‌های آبریز و سفره‌های زیرزمینی در کهگیلویه و بویر احمد می‌شود.

از 15 دشت کهگیلویه و بویراحمد 14 دشت دارای آبخوان است.

به دلیل خشکسالی و افزایش بهره برداری در این تعداد دشت استان، 60 میلیون متر مکعب کسری آب وجود دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار 22 فروردین 97، کدمطلب: 82883208 ، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین