پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۳۱۷۲
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۲
معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست نسبت به اجرای طرح‌های توسعه‌ای پیش از اتمام مطالعات در مکران هشدار داد

شعار سال2سال از تشکیل کارگروه توسعه سواحل مکران می‌گذرد و اکنون بررسی ابعاد محیط‌زیستی این طرح اقتصادی گسترده تبدیل به یک موضوع مهم در سازمان حفاظت محیط‌زیست شده است تا جایی که معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست از آغاز فاز دوم مطالعات طرح توسعه مکران خبر داد و نسبت به شروع زودهنگام پروژه‌های اقتصادی در این منطقه ابراز نگرانی کرد.

پروین فرشچی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست یکی از اعضای فعال کارگروه توسعه مکران است و در همه جلسات و تصمیم‌گیری‌های مربوط به این طرح شرکت می‌کند، در مورد پیشرفت امور محیط‌زیستی طرح توسعه مکران به ایسنا، گفت: در سال۹۶ پهنه‌بندی فضایی از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست برای مکران انجام شد که توان اکولوژیک منطقه را مطالعه و مناطق حساس و اکوسیستم‌های شکننده در آب و خشکی و محل استقرار صنایع مشخص شد، به‌عبارت ساده‌تر پهنه‌بندی فضایی انجام شده شامل نوعی زون‌بندی (منطقه‌بندی) است که کاربری‌های متفاوت هر نقطه را اعم از گردشگری، صنعتی و... تعیین می‌کند.

فرشچی افزود: در کنار پهنه‌بندی فضایی که سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام داده است، مطالعات دیگری از سوی وزارت راه و شهرسازی و سازمان منطقه آزاد انجام شد اما معاونت محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور بر این موضوع تأکید دارد که مطالعات انجام شده بین بخش‌های مختلف باید تجمیع و در نهایت تکمیل شود تا جانمایی شهرک‌های صنعتی و جزئیات طرح‌ها نیز مشخص شوند.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه کارگروه توسعه مکران فاز دوم مطالعات را تصویب کرده است، گفت: قرار شد از طریق پروژه مطالعاتی جدید، مشخص شود که با توجه به شرایط زیست‌محیطی و شرایط اقلیمی و توسعه‌ای چه نوع صنایعی برای این منطقه انتخاب شوند؛ مکران منطقه‌ای خشک است و تغییرات اقلیمی در آن بسیار اثرگذار و شوره‌زارها در حال افزایش است و همچنین پدیده گردوغبار در این منطقه وجود دارد. بنابراین باید بدانیم چه نوع صنایعی از لحاظ ملی، زیست‌محیطی و اجتماعی برای این منطقه مناسب و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است.

به گفته وی، هزینه فاز دوم مطالعات مشخص شدن نوع صنعت و میزان تولید مجاز صنعت با توجه به توان اکولوژیک مکران یک میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان است که اگر در اردیبهشت‌ماه جاری تخصیص یابد انجام مطالعات فاز دوم با جزئیات کامل 6 تا 9 ‌ماه به طول می‌انجامد.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور تأکید کرد: در فاز دوم مطالعات مکران، ۱۹پروژه متفاوت در کنار هم مطالعه می‌شوند. او با اعلام نگرانی از شتاب‌زدگی در اجرای امور توسعه‌ای مکران، گفت: نگرانی سازمان حفاظت محیط‌زیست آن است که قبل از پایان مطالعات فاز دوم مطالعات مکران، توسعه آن آغاز شود.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به پیش‌بینی استقرار ۲۱صنعت در منطقه مکران در مورد شتاب‌زدگی در شروع ساخت و سازها در این منطقه هشدار داد و گفت: بدیهی است که رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در مکران واجب است و به لحاظ امنیتی توسعه این منطقه باید مورد توجه قرار گیرد اما شتاب‌زدگی برخی در انجام توسعه ما را نگران می‌کند.

به‌گفته فرشچی، این همه سال استان سیستان و بلوچستان نادیده گرفته شده و حالا که قرار است به توسعه آن توجه شود؛ بهتر است تا قبل از پایان مطالعات هیچ طرحی انجام نشود.

مکران، راه رسیدن به آب‌های بین‌الملل

منطقه مکران در جنوب شرق ایران و جنوب غرب پاکستان واقع شده است که در طول خلیج عمان از راس‌الکوه در غرب جاسک تا لاس بلا در جنوب غرب ایالت بلوچستان پاکستان را در برگرفته است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این منطقه مجاورت مکران با آب‌های آزاد بین‌المللی در سرتاسر مرز جنوبی، همسایگی مستقیم با کشورهای پاکستان، افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی به شکل غیرمستقیم است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 26 فروردین 97، کدمطلب:12120، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین