پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۳۲۷۳
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷
عمدی بودن آتش سوزی کاخ سرهنگ آباد اردستان / 15 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت دوباره رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری اردستان در استان اصفهان گفت: بر اساس اعلام کارشناس رسمی دادگستری در امورآتش نشانی، آتش سوزی کاخ سرهنگ آباد این شهرستان عمدی بوده است .

شعار سال: محمدرضا صدوقی با اشاره به نظرکارشناس رسمی دادگستری در امور آتش نشانی گفت: بروز این آتش سوزی در بنای معروف به چهلستون اردستان عمدی و به قصد تخریب بوده به طوری که بین 40 تا 50 میلیارد ریال به سازه چوبی این اثر تاریخی ارزشمند خسارت وارد شده است.

صدوقی از تهیه طرح ایمن سازی این اثر تاریخی خبردادوگفت: کارشناسان فنی میراث فرهنگی استان در پی این حادثه با حضور درمحل بنا ، طرح ایمن سازی و مرمتی را تهیه و برای بررسی و تصویب به شورای فنی میراث فرهنگی ارائه کرده اند.

وی با بیان اینکه درحال حاضر استحکام بخشی وضعیت موجود آغاز شده گفت: برای مرمت وایمن سازی این کاخ 15 میلیارد ریال از اعتبارات استانی در نظر گرفته شده که با مشخص شدن پیمانکار واجد شرایط ، اجرایی خواهد شد.

صدوقی درمورد وضعیت بیمه این عمارت تاریخی نیز گفت: همه بناهای تاریخی شاخص استان بیمه هستند ولی به دلیل عمدی بودن آتش سوزی ، این کاخ مشمول پرداخت خسارت بیمه نمی شود و موضوع از طریق مراجع قضایی در دست پیگیری است.

مرحله نخست مرمت این بنای تاریخی با مالکیت خصوصی در روستای سرهنگ آباد زواره ، با اعتبار دولتی 5 میلیارد ریال اسفند پارسال انجام و تحویل مالک آن شد که صبح روز چهاردهم فروردین امسال بخش زیادی از سازه های چوبی این اثرملی از جمله ایوان بنا درآتش سوخت.

کاخ سرهنگ آباد معروف به کاخ چهلستون اردستان به اعتقاد کارشناسان ترکیبی از کاخ چهلستون اصفهان و باغ عفیف آباد شیراز است که در سال 1355 به شماره 1278 در فهرست آثار ملی ثبت شد و در روستایی به همین نام از توابع دهستان سفلی بخش زواره در 76 کیلومتری شرق اردستان قرار دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کار ایران ، تاریخ انتشار 31 فروردین 97، کدمطلب:614148، www.ilnanews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین