پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۳۷۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۹
نماینده تهران در مجلس با اشاره به اینکه با افزایش حقوق کارگران کالای ایرانی حمایت می شود گفت: سال۱۳۸۲ ما با کارفرما و دولت تفاهم داشتیم که سالی ۱۰ درصد علاوه بر تورم به دستمزد اضافه شود. تنها ۲سال این موضوع اجرا شده است.

شعارسال: علیرضا محجوب،نماینده تهران با حضور در نشست خبری درباره هفته کارگرگفت: هر سال روز کارگر در پاسخ به این پرسش که برخی کارفرمایان نسبت به افزایش حقوق 20درصدی انتقاد دارند، با بیان اینکه سال1382 ما با کارفرما و دولت تفاهم داشتیم که سالی 10 درصد علاوه بر تورم به دستمزد اضافه شود گفت: در راستای این تفاهم نامه اتفاق خاصی رخ نداده است . امسال اگر تورم را 10 درصد در نظر بگیریم در راستای آن تفاهم نامه 10 درصد هم اضافه کنیم، رقمی حدود 20 درصد به دست می آید و این برای بار دوم است که این موضوع اعمال شده است.

وی ادامه داد:سه 10درصد دیگر از این توافق طلبکار هستیم.نماینده کارگران در شورای عالی کار همان اقداماتی را می کنند که ما سال 82 انجام می دادیم واز سال 84 این کار منقطع شد. زبان نمایندگان کارگر همان زبان گذشته است وشخصیت حقوقی آن ها تغییر نکرده است.

محجوب اظهار داشت: بر بحث حقوق و دستمزد در حال حاضر بر حقوق ادا نشده داریم اقدام می کنیم. یعنی 30 درصد از حقوق کارگران ادا نشده است. طبق توافق قبلی نمایندگان کارگران حق دارند که سال دیگر این مطالبه را داشته باشند. یعنی علاوه بر تورم 10 درصد دیگر بر دستمزد را مطالبه کنند.

دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه کارگران به واسطه قراردادهای موقت قدرت چانه‌زنی خود را از دست داده‌اند، افزود: پس یک قدرت چانه‌زنی عمومی برایشان می‌ماند که در این حوزه افراد جسور‌، دارای استدلال و مسلط به اعداد و آمار حضور دارند.

مجبوب با اظهار اینکه مقاومت و سماجت دولت بیش از نمایندگان کارفرمایان بوده است، توضیح داد: به این جهت ما فکر می‌کنیم آنچه شورای عالی کار انجام داده است مقاومت دولت در برابر آن بیش از کارفرمایان بوده است اما وقتی وزرای دولت استدلال‌ها را شنیدند، هیئت دولت را مجاب کردند که غیر از این راهی وجود ندارد وگرنه دولت از کارفرما سختگیر‌تر بود.

وی گفت: تصمیم افزایش10 درصدی فقط توسط نمایندگان کارگران اخذ نشده است و دولت هم در این زمینه تصمیم گرفته است و وقتی دولت مجاب شدکارفرمایان هم بر افزایش 10 درصدی موافقت کردند.

محجوب همچنین با بیان اینکه روحانی هنگام تبریک پیام حمایت از کالای ایرانی صحبت از حمایت کالا و کارگر ایرانی داشتند گفت: حمایت از کارگر و کالای ایرانی در خور تکرار است. اما بدنه دولت بیش از بدنه کارفرمایی مقاومت داشت.افزایش حقوق کارگران حمایت از کالای ایرانی است. اگر قدرت خرید کارگران افزایش یابد کالای ایرانی روی زمین نمی ماند. اگر کالای ایرانی به فروش نمی رسد چون کارگر ایرانی قدرت خرید ندارد.

دبیرکل خانه کارگر با اظهار اینکه کارگران مطالبات باقی مانده از گذشته دارند که ادا نشده است، بیان کرد:امسال دولت یک قدم برداشت و یک سهم از آن پنج سهم را اضافه کرد به حداقل؛ بنابراین به نظر من درست تصمیم گرفته شد.

محجوب با بیان اینکه باور داریم بانک‌ها پول پر قدرتی را به جریان انداخته‌اند، افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس نیز کمی به این باور تمایل دارد و باور داریم که این پول وارد چرخه شده است و از بانک‌ها وام گرفته شده و به موسسات مالی و اعتباری رفته است.

وی در تکمیل توضیح خود گفت: وام رسمی با نرخ 18درصد گرفته‌اند و با نرخ 43 درصد به این موسسات برده‌اند، موسسات که زمین خوردند و این‌ها اطلاع داشتند، ‌ پول‌های خود را بیرون کشیدند و این پول مدتی روی هوا بوده است.

محجوب با بیان اینکه این مسئله، حضور در بورس بازی و سکه و ارز را رونق می‌دهد، گفت: در مجلس اخطار دادیم که بین 18 میلیارد تا 28میلیاردی که در خانه‌ها رفته یا از کشور خارج شده است را چقدرش را قبول دارید که رئیس بانک مرکزی گفته است که 22 میلیارد آن را قبول داریم.

دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: این مساله گویای این است که 22 میلیارد ارز به خانه‌ها رفته یا اینویس شده و به خارج رفته است یا اینکه جوین اینویس شده است. ما ادعایمان 18 تا 28میلیارد است و بانک می‌گوید 22 میلیارد و ما هم این اعلام رسمی را می‌پذیریم.

وی با بیان اینکه پس با این حساب22 میلیارد تومان در بازار ارز خرید شده است، گفت: این حدود 90 هزار میلیارد تومان پول است پس دنباله این پول هنوز در دست‌ بازیگران باقی است.

*برای کنترل بازار ارز بازرگانی خارجی باید دولتی شود

محجوب تاکید کرد: ادعا داریم تا بازرگانی خارجی، دولتی نشود و ما از پایه بازرگانی را کنترل نکنیم نخواهیم توانست در بازار قیمت ارز را کنترل کنیم بنابراین اعمال کنونی از نظر ما موقتی بوده و در آینده نزدیک متاسفانه قدرت خرید نیروی کار در معرض تهدیدات جدید موج تورمی است که ما تا 50 درصد هم پیش بینی می‌کنیم.

محجوب با اشاره به برنامه هفته کارگر گفت: روز جهانی کارگر را تبریک می‌گویم که به عنوان یادبود کارگران معدن شیکاگو که برای حقوق کارگران قیام کردند و حسب تصمیم سازمان بین‌المللی کار این روز بزرگ داشته می‌شود.

وی افزود: امیدوارم جهان متوجه این معنا باشد که کارگران طرفدار عدالت و صلح هستد و چه در ایران چه هرجایی احقاق حقوق حقه خود را مطالبه می‌کنند که در برخی موارد این حقوق به صورت ظالمانه و یکجانبه مصادره می‌شود و مانع از دستیابی آنها به حق‌شان می‌شوند. روز کارگر روز حق خواهی است و این هفته هم تلاشی برای این حق خواهی است و امیدواریم در جریان اجتماعات روز کارگر در سراسر کشور احقاق حق در زمینه‌های مختلف هدف اساسی ما باشد .

دبیرکل خانه کارگر گفت: شعار کالای ایرانی که مترادف با کار برای کارگر ایرانی است موضوعی است که در همه مقاصد دیده شده است. روز کارگر فرصتی است که این مسائل مطرح شود و اشکالات کم شود . ما مجموعاً کار و کارگر ایرانی را با این وضعیت موجود تبلیغ می‌کنیم و امید ما بهبود کیفیت کار و توانایی‌های شخصی است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری اقتصاد ایران ، تاریخ انتشار: 3 اردیبهشت 1397، کدخبر: 1180482، www.econews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
0
0
حمایت از کالای ایرانی فصای کار کارکران را زیاد میکند ولی هنوز حقوق تصویبی دولت برای این قشر کفاف زندگی رو به پایین انها را هم نمیدهد
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین