پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۳۷۴۷
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸
تحلیلگران غربی اعتقاد دارند اگرچه بیانیه رهبر کره شمالی درمورد توقف فعالیت های موشکی و هسته ای مبهم و نشدنی است اما راهبرد «کیم جونگ اون» برای وادار ساختن دونالد ترامپ به دادن امتیازی بزرگ در مذاکرات مستقیم است.

شعارسال: در چند ماه گذشته پیونگ یانگ منشاء خبرهای مهمی بود که باعث شگفتی جهانیان شده است. پذیرش دیدار با رئیس جمهوری آمریکا و توقف آزمایش هسته ای و موشکی و سفر رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) به کره شمالی و دیدار با رهبر این کشور به مهمترین خبر رسانه ها تبدیل شدند.
گفته می شود در یکی دو ماه آینده «دونالد ترامپ» و «کیم جونگ اون» رهبران آمریکا و کره شمالی هم با یکدیگر دیدار مستقیمی خواهند داشت. پیش از این ملاقات، رهبر کره شمالی در بیانیه ای حیرت آور اعلام کرد پیونگ یانگ دیگر نیازی به انجام آزمایش‌ هسته‌ ای یا موشکی ندارد و به همین دلیل این فعالیت ها را متوقف می سازد. وی مدعی شد کشورش به همه اهداف از پیش تعیین شده خود در زمینه نظامی و هسته ای دست پیدا کرده است.
رئیس جمهوری ایالات متحده با استقبال از بیانیه رهبر کره شمالی آن را پیشرفت مهمی برای همه طرف ها دانست.
وی در یک پیام توئیتری عنوان داشت پس از این اقدام به انتظار دیدار مستقیم با رهبر کره شمالی است. ترامپ همچنین نتیجه دیدار هفته های آتی خود با کیم جونگ اون را یک موفقیت بزرگ برای جهان پیش بینی کرد.
وزارت امور خارجه چین نیز این بیانیه را مثبت و اقدامی تاثیرگذار برای کاهش تنش در شبه جزیره کره توصیف کرد. پکن تصمیم هسته ای اخیر کره شمالی را عاملی مهم برای بهبود شرایط منطقه دانست.
با این وجود کارشناسان غربی در ماهیت و اهداف این اقدام رهبر کره شمالی تردید دارند و خلع سلاح خودخواسته پیونگ یانگ را تقریبا نشدنی می دانند.

** بی اعتمادی پیونگ یانگ به ترامپ

برای تحلیلگران رویکرد واقعی پیونگ یانگ نامشخص است و هنوز نشانه ‌ای وجود ندارد که رهبر این کشور تصمیمی برای کنار گذاشتن توانایی های هسته ای و موشک های دوربرد خود گرفته باشد.
از نظر منطقی نیز چنین سیاستی حتی برای غربی ها هم قابل باور نیست.
تارنمای نشریه «آتلانتیک» اعتقاد دارد دولت ترامپ هم نباید از سخنان اخیر رهبر کره شمالی هیجان زده شود زیرا شواهد حاکی از آن است که در این شرایط کره شمالی به سمت خلع سلاح هسته ای حرکت نخواهد کرد.
سازمان های اطلاعاتی آمریکایی می گویند پیونگ یانگ هر سال مواد مورد نیاز برای ساخت 12 تولید می کند و اکنون موشک هایی را در اختیار دارد که قادر است خاک آمریکا را هدف قرار دهد. پیونگ یانگ حتی در زمینه پرتاب موشک به فضا نیز به دستاوردهای مهمی داشته است.
روزنامه «شیکاگو تریبون» هم توقعات ترامپ از مذاکره با کیم جونگ اون را بی نتیجه دانست و نوشت: رئیس جمهوری آمریکا مدعی است اگر گفت وگوهای وی با کیم ثمره ای نداشته باشد آن را ترک می کند. بهتر است از هم اکنون وی کفش های خود را بپوشد و برای خروج آماده باشد زیرا به احتمال زیاد وی مجبور به انجام این کار خواهد شد.
در چند ماه گذشته کره شمالی همه گام های خوب و مثبت را برداشته است. حال کیم جونگ اون حرکت دراماتیکی کرده است که به شدت مورد تمجید ترامپ قرار گرفت اما این امر به معنی غیرهسته ای شدن پیونگ یانگ نیست.
آتلانتیک افزود: نباید انتظار داشت کیم درهای کشور خود را باز کند و زرادخانه خود را تسلیم ایالات متحده و متحدان آن کند. اگرچه با بیانیه روز شنبه پیونگ یانگ، امیدواری به دیدار آتی رهبران دو کره را به همراه داشت اما این برای کاخ سفید به عنوان یک پیروزی تلقی نخواهد شد زیرا آن ها نابودی ظرفیت های هسته ای کره شمالی را دنبال می کنند. اعمال یک مانع سخت بر توانایی های کره شمالی دست آمریکا و متحدان آن را برای یک مذاکره جامع پر می کند. این امر در حالتی می تواند رخ دهد که رئیس جمهوری آمریکا با اعتماد به نفس بیش از حد یا با خوش بینی کاذب وارد مذاکرات با رهبر کره شمالی نشود.
از نظر تحلیلگران مسائل بین المللی، سلاح هسته ای مهمترین تضمین کننده امنیت یک کشور است اما سیاست های اخیر ترامپ به ویژه حمله اخیر به سوریه عکس این موضوع را به رهبر کره شمالی نشان داد.از هم اکنون کارشناسان به موفقیت مذاکرات امیدی ندارند و مهمترین دلیل آن را رویکردهای ترامپ می دانند.
شیکاگو تریبون آورده است : ترامپ به همگان نشان داده است که قابل اعتماد نیست. باراک اوباما توانست در همکاری با بازرسان سازمان ملل متحد، در مذاکرات با ایران به توافق دست پیدا کند و ایران نیز آن را به اجرا در آورد. اما اکنون دونالد ترامپ و گروه همراهان وی علیه توافق هسته ای با ایران دست به کار شده اند و خود را برای خروج از آن آماده می کنند.
خط مشی های بین المللی ترامپ به رهبر کره شمالی نشان داده است که رئیس جمهوری آمریکا قبال اعتماد نیست. گفت وگو با کیم یک معامله معمولی و ساده نیست که دولت ترامپ بتواند به راحتی آن را ببلعد.

**
تله کیم برای ترامپ

غیرقابل اعتماد بودن دونالد ترامپ موضوع پنهانی برای کشورها نیست اما پرسش این است که کیم جونگ اون چرا با اطلاع از بدعهدی های ترامپ به ویژه با برجام، چنین امتیازهای بزرگی را به کاخ سفید می دهد.
روزنامه «گاردین» انگلیس این اقدام رهبر کره شمالی را مانوری ظاهری می داند که به نابودی سلاح هسته ای منجر نخواهد شد. به نظر کارشناسان این حرکت سیاسی کیم مقدمه و هدیه ای برای توافق هسته ای نیست بلکه اقدامی است که هزینه ای را بر پیونگ یانگ تحمیل نمی کند.
بر اساس این تحلیل موقعیت کیم به علت اقتصاد شکننده این کشور به شدت متزلزل است. وی برای مقابله با شرایط بد اقتصادی پیونگ یانگ تصمیم گرفته است با مذاکره و عقب نشینی بر اساس یک توافق هسته ای، از فشارها بکاهد. رهبر کره شمالی با این کار خود به کاخ سفید پیام داده است که نتیجه مذاکرات باید کاهش تحریم ها باشد.
اما در طرف مقابل برخی کارشناسان و رسانه ها اهداف دیگری را از این اقدام پیونگ یانگ متصور هستند. روزنامه ایندیپندنت پیشنهاد توقف فعالیت های موشکی و هسته ای از سوی رهبر کره شمالی را آزمونی برای ترامپ تفسیر کرد تا میزان انعطاف رهبر کاخ سفید را بسنجد. کیم با این اقدام خود راهبرد تازه ای در مذاکرات خود با ترامپ در پیش گرفت. البته شواهد حکایت از آن دارد که مفهوم غیرهسته ای سازی آن ها با تفسیر آمریکایی ها از این امر متفاوت است.
برخی کارشناسان هم رفتار کیم را به قماری تشبیه می کنند که ممکن است پیروزی وی را با یک توافق خوب به همراه داشته باشد. تحلیلگر خبرگزاری آسوشیتدپرس می گوید رهبر کره شمالی مدعی است که به هدف هسته ای خود دست پیدا کرده و به همین دلیل توسعه و برنامه ادامه فعالیت های خود را متوقف می کند. حال کیم از دیگر کشورها انتظار دارد تا همین اقدام را انجام دهند.
با همین دیدگاه، برخی کشورها اقدام اخیر کیم را خودنمایی صرف پیش از انجام دیدار با رئیس جمهوری کره جنوبی و ارسال پیام به ترامپ از طریق متحد مهم کاخ سفید تفسیر کرده اند. این درحالی است که کره شمالی قصد واقعی را برای نابودی تسلیحات هسته ای خود ندارد.
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در زمینه خواسته های کیم جونگ اون از مذاکره با ترامپ نوشت: نگرانی ها در آمریکا از این موضوع است که این حرکت کیم، رئیس جمهوری آمریکا را در موضع دفاعی قرار دهد و از ترامپ خواسته شود تا امتیازی بزرگ را به پیونگ یانگ بدهد.
تصمیم ناگهانی برای نشان دادن شاخه زیتون از طرف رهبری که تا چهار ماه قبل آمریکا را به حمله هسته ای تهدید می کرد، پرسش های زیادی را در مورد خواسته های واقعی کیم مطرح ساخت. بیشتر مقامات و تحلیلگران آمریکایی اعتقاد دارند هدف اصلی رهبر کره شمالی تثبیت خود به عنوان یک کشور هسته ای و کم کردن از فشار تحریم های اقتصادی است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 3 اردیبهشت 1397، کدخبر: 82894623، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین