پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۳۸۶۷
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان با گزارشی از مهمترین رخدادهای استان در سال۹۶؛ امنیت را پدیده ای نسبی خواند و با تأکید بر اینکه مطالبه مردم از این موضوع باید افزایش یابد، افزود: در سال جاری، امنیت اجتماعی را دنبال می کنیم.

شعار سال: خلیل همایی راد، مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری، امروز(اول اردیبهشت)در نشست خبری با موضوع وضعیت امنیتی سال ۹۶ و برنامه های سال ۹۷ رسانه را یکی از حلقه های امنیت جامعه دانست و دلسوزی اعضای شورای تأمین استان در توجه به امورات امنیتی جامعه را مورد تأکید قرار داد.

وی دانش و تخصص، تجربه بالا در سطوح مختلف مدیریتی، تعامل و تدبیر را چهار ویژگی برجسته شورای تأمین استان ذکر کرد و با بیان اینکه در سال ۹۵ بر اساس همین ویژگی ها در ارزیابی ها، کرمان علیرغم موقعیت حساس جنوب شرق و پهناورترین استان و پیشینه امنیتیِ در معرض تهدید اما رتبه اول کشور شد.

همایی افتتاح میلیاردها پروژه در استان را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: حتماً که این همه پروژه در یک بستر امنیتی صورت گرفته است؛ هر یک از شهرستان های استان در مقایسه با قبل رو به بهبود و وضعیت امنیتی مطلوبی برقرار است.

راهبردهای سند توسعه نظم و امنیت استان

وی با اشاره به تدوین سند توسعه نظم و امنیت استان، اظهار داشت: این سند، دو راهبرد اصلی دارد؛ «تمرکز بر پیش بینی و پیشگیری» که همه سناریوهای محتمل را بررسی و بعد اقدامات امنیتی برای پیشگیری از وقوع جرم انجام می شود و «مسئول سازی و همراه سازی» البته بخشی از امنیت به حوزه ایمنی بر می گردد. از سال ۹۳ قبل از فصل سرما به همه بخش ها چک لیستی ابلاغ می کنیم که همه سیستم های گرمایشی را بررسی کنند تا باعث بروز خسارت نشود.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استان از حذف آخرین گروه مسلح و مستقر قاچاقچیان مواد مخدر در استان خبر داد و با متذکر شدن این مطلب که این کمک به سرمایه گذاری می کند؛ آن را مرهون رشادت و ایثار و شهادت ها دانست و گفت: از دیگر ابتکارات، تقسیم بندی استان به مناطق امنیتی است که شهرستان های دارای ویژگی هایمشترک را ابتدا بهشش و سپس به هشت منطقه تقسیم‌ کردیم.

وی افزود: مقابله با زمین خواری از معضلات بزرگ استان بود که ۳۱ جلسه شورای تأمین استان، صرفاً برای مقابله با این موضوع بود که در نهایت بیش از دو هزار هکتار اراضی تصرفی بدون کوچکترین تنش اجتماعی بازگردانده شد؛ شناسایی و دستگیری قاتلین فراری از دیگر اقدامات حوزه امنیتی و انتظامی استان است.

بیش از ۲۰ میلیارد تومان وقف امنیتی در استان صورت گرفته است

همایی تأمین امنیت اجتماعات قانونی را موضوع قابل توجهی عنوان کرد و با اشاره به شعار «هیچ مصلحتی بالاتر از قانون نیست» بیان داشت: هرکس مجوز برای برگزاری مراسم گرفت ما موظف به تأمین امنیت آن هستیم؛ تلاش در جهت جلب مشارکت مردم در امنیت از دیگر اقدامات است؛ مشارکت های متعددی در حوزه های اطلاعاتی و... داریم اما در جلب مشارکت خیرین، کرمان در صدر است. بیش از ۲۰ میلیارد تومان وقف امنیتی در استان صورت گرفته است.

وی سامانه های پایش تصویری را هم مهم خواند و گفت: بیش از ۱۶ هزار کیلومتر راه و جاده ها در مناطق کویری وجود دارد و خسته کننده و با افزایش تصادفات همراه است؛ دوربین ها کمک به کاهش حوادث می کند و شورای تأمین به عنوان اولویت مطرح کرد و با تلاش هایی که مدیرکل راهداری در شمال کرد اما از جنوب گله داریم؛ سال گذشته این ظرفیت را صد درصد افزایش دادیم و امسال ظرفیت این سامانه ها را به ۵۰۰ درصد می رسانیم تا شریان های اصلی زیر پوشش تصویری قرار گیرد زیرا آمار پلیس راه نشان می دهد میزان تصادفات در محدوده نصب این سامانه ها ۶۷ درصد کاهش دارد.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان برگزاری ۸۱۳ جلسه شورای تأمین و کمیسیون امنیتی در استان را مورد اشاره قرار داد و با ذکر نام بعضی از این کمیسیون ها از جمله امنیت گردشگران که از کمیسیون های مهم است؛ کمیسیون های پیشگیری و مقابله با جعل، امنیت کویر، امنیت مسابقات ورزشی، امنیت بحران و... به گزارش روند رخدادهای امنیتی و انتظامی در سال ۹۶ پرداخت.

نگهداشت آمارها در حوزه امنیتی کار مهمی است

وی با تصریح به اینکه تقریبا'' هر روز باید آمار را کارشناسان ما داشته باشند تا به طور مستمر رصد و راستی آزمایی شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم؛ بیان داشت: این آمارها نشان می دهد در بسیاری شاخص ها روند مطلوب داشتیم از جمله کاهش ۲۴ درصدی سرقت مسلحانه؛ البته نگهداشت آمارها در حوزه امنیتی کار مهمی است و اگر یک درصد هم کاهش داشته باشیم یعنی کار شبانه روزی انجام شده است.

همایی افزود: در سال۹۶ سرقت به عنف یک درصد کاهش داشته، سرقت تحت پوشش مأمورین ۴۱ درصد، سرقت از بانک نداشتیم، سرقت اتومبیل سه درصد، موتورسیکلت شش درصد و کیف قاپی ۴۲ درصد، گروگان گیری که اکثر آن مربوط به مواد مخدر است پنج درصد کاهش داشتیم. در بعضی جرایم از جمله شرارت شامل چاقوکشی، قمه کشی و...افزایش قابل توجهی داشتیم که نهادهای فرهنگی و اجتماعی باید ورود کنند؛ ۳۳ درصد کشفیات انوع مواد مخدر و بالغ بر ۱۴۳ هزار کیلوگرم کشف داشتیم که از اداره کل اطلاعات استان به دلیل ورود به کاروان های اصلی وارد کننده مواد مخدر و کشف محموله های سنگین تشکر می کنم.

وی با بیان اینکه کشفیات انوع سلاح گرم شکاری و جنگی رشد ۴۸ درصدی داشته و سلاح ها چه در نزاع منجر به جرح و قتل و چه جرایم سازمان یافته موضوع مهمی است؛ افزود: کشف سوخت قاچاق ۳۱ درصد افزایش و مشروبات الکلی ۳۰ درصد افزایش و مشروبات خارجی سه درصد کاهش داشتیم.در سرقت های خُرد در شهرستان کرمان افزایش ۲۰درصدی و در استان افزایش ۱۴ درصدی داشتیم.

حساسیت جامعه نسبت به آمارهای تصادفات{منجر به فوت} کم شده‌

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان، تصادفات را همچنان نگران کننده دانست و با اشاره به اینکه حساسیت جامعه نسبت به آمارهای تصادفات{منجر به فوت} کم شده‌؛ تأکید کرد: باید کار جدی و اصولی شود. نقشه راه مهم است و استاندار در حال پیگیری در این زمینه است؛ کل تصادفات سال گذشته استان ۱۰ درصد، کشته ها ۱۳ درصد و مجروحیت ۹درصد افزایش داشته است.

وی درباره دستگیری و طرد اتباع غیرمجاز هم از دستگیری بیش از ۸۷ هزار نفر در سال گذشته و بیش از ۴۴۰ هزار نفر در شش سال اخیر خبر داد و اظهار داشت: سیستم بیومتریک با شناسایی اثرانگشت و چهره و عنبیه مانع از بازگشت طردشدگان است؛ البته در گذشته راجع به اتباع تصمیمات مختلفی گرفته شده و کرمان به دو بخش ممنوعه و آزاد برای اتباع بیگانه تقسیم شده بود که از نظر ما توجیه منطقی نداشت؛ زیرا جایی که ممنوعه بود حضور داشتند و از طرفی تمرکزشان در یک جا، تبعات اجتماعی داشت لذا باید به سمت ساماندهی یعنی پذیرش واقیعت و راهکار منطقی پیش می رفتیم. در پاسگاه مرصاد هم برای مقابله با این مسئله یگان های تکاوری را مستقر کردیم و البته نیازمند کار اساسی و اصولی است.

همایی ادامه داد: کشته و یا مجروح شدن اتباع بیگانه در جاده ها بار سنگینی روی دوش دانشگاه علوم پزشکی استان می گذارد؛ سال گذشته در محور رابر- بافت ۲۵ مجروح داشتیم زیرا هر ماشین{سواری} حدود ۱۵ نفر از اتباع را حمل می کند.

وی همچنین پیشگیری و مقابله با سلاح را موضوع مهمی خواند و آن را از مصوبات شورای تأمین خواند و با تأکید بر آگاه سازی مردم از خطر نگهداری سلاح؛ استفاده از پایگاه های بسیج و کمکِ قابل توجه سپاه به نیروی انتظامی در این باره را یادآور شد و افزود: باشگاه های تیراندازی مجاز هم باید ساماندهی شوند.

دریافت کارت ملی هوشمند، اقدامی برای جلوگیری از جعل

این مسئول درباره ضرورت کارت ملی هوشمند با اشاره به اینکه از جمعیت سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان، دو میلیون و۳۰۰ هزار نفر واجد دریافت این کارت هستند که از این تعداد، یک میلیون و ۵۵۰ هزار نفر دریافت کردند؛ پایان خرداد ماه را آخرین مهلت تعیین شده در استان برای دریافت کارت ملی هوشمند اعلام کرد و گفت: ادارات دولتی از ابتدای سال ۹۷ جوابگوی کسی که بدون داشتن این کارت، مراجعه کند، نیستند.

وی دریافت کارت ملی هوشمند را اقدامی برای جلوگیری از جعل عنوان کرد و اظهار داشت: وقوع و کشف جعل در اسکناس ۲۷ درصد افزایش داشته و موفق ترین بخش در این حوزه اسناد مالکیت است که با کاهش ۳۵ درصدی جعل در این زمینه تحت تأثیر اجرای طرح کاداستر، استان کرمان رتبه اول را کسب کرد.

مطالبات مردم از امنیت باید افزایش یابد

همایی با یادآوری این مسئله که امنیت یک پدیده نسبی است و هرچه در آن پیشرفت کنیم انتظارات جامعه بیشتر می شود؛ تصریح کرد: مطالبات مردم از امنیت باید افزایش یابد؛ ما دنبال امنیت اجتماعی هستیم که طیف بسیار گسترده ایاز مزاحمت های خیابانی گرفته تا... است و مردم در این حوزه نقش کلیدی دارند و هم مرجع و هم هدف امنیت هستند و مهمترین رکن آن آموزش است و شما رسانه ها باید کمک به مشارکت اجتماعی در این باره کنید؛ در رزمایش دی ماه نیروی انتظامی ۴۰۰ کارگاه آموزشی در جنوب برای آموزش دانش آموزان در مهارت های مختلف برگزار شد.

وی با اعلام این موضوع که هیچ گروه تروریستی نتوانسته وارد استان و حتی کشور(جزء یک مورد در تهران) شود و حادثه آفرینی کند، ادامه داد: با پیگیری ها سال گذشته ۱۶ درصد قتل های استان کاهش داشته که به دلیل کوتاه کردن زمان دادرسی و صدور حکم، افزایش آگاهی، مشارکت مردم و... است.

لزوم هماهنگی با کمیسیون اطلاع رسانی امنیت برای انتشار هر نوع اخبار و گزارش های امنیتی و یا دارای تبعات امنیتی

مدیرکل امنیتی و انظتامی استانداری کرمان کاهش ۵۳ درصدی قتل های مسلحانه در شرق استان را هم اعلام کرد و گفت: اختلافات خانوادگی با ۳۱ درصد در صدر علت قتل های استان است و برگزاری همایش ملی پیشگیری از خشونت در اسفند در استان شروع سلسه اقداماتی است که اگر به نتیجه برسد خیلی خوب است‌.

وی درباره آمار خودکشی، با این مقدمه که ضریب استان کرمان در کشور و ضریب کشوری نسبت به آمار جهانی، پایین تر است؛ افزود: چین و کره شمالی با درصد زیاد خودکشی است؛ ارائه آمار خودکشی موضوعی روانی و پیش رونده است و به طور آشکار صحبت کردن درباره آن عامل افزایش است و به همین دلیل آمار آن رسمی اعلام نمی شود البته خیلی از خودکشی ها را می شود پیشگیری کرد. و باید تحلیل جدی شود.

سخنگوی کمیسیون اطلاع رسانی امنیت بیان داشت: هر نوع اخبار و گزارش های امنیتی و یا دارای تبعات امنیتی، قبل از انتشار باید با این کمیسیون هماهنگ شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شبستان، تاریخ 1 اردیبهشت 97، کد مطلب: 700761: www.shabestan.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین