پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۳۹۹۱
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۸
یک اقتصاددان می‌گوید نباید با شعاری که برای سال‌ها انتخاب می‌شود، عوامانه برخورد کرد. واقعیت این است که همه تولیدکننده‌ها می‌خواهند کالای با کیفیت تولیدکنند و مصرف‌کننده هم تمایل به مصرف کالای ملی دارد؛ به شرط آنکه الزامات تولید کالای با کیفیت و با قیمت مناسب ایرانی فراهم شود.

شعار سال: یک اقتصاددان می‌گوید نباید با شعاری که برای سال‌ها انتخاب می‌شود، عوامانه برخورد کرد. واقعیت این است که همه تولیدکننده‌ها می‌خواهند کالای با کیفیت تولیدکنند و مصرف‌کننده هم تمایل به مصرف کالای ملی دارد؛ به شرط آنکه الزامات تولید کالای با کیفیت و با قیمت مناسب ایرانی فراهم شود. یکی از سیاست‌هایی که این مهم را رقم می‌زند، اتخاذ سیاست ارزی صحیح و برخورد قاطع با کسانی است که در تولید کالای ایرانی اخلال ایجاد می‌کنند.

مرتضی افقه درباره موضوع حمایت از کالای ایرانی که توسط مقام معظم رهبری با عنوان شعار سال ۱۳۹۷ انتخاب شد، گفت: نکته مهم این است که نباید با نام‌گذاری‌های سال‌ها عوامانه برخورد شود. اینکه مثلا به مصرف کننده گفته شود تحت هر شرایطی کالای ایرانی بخرند. این در حالی است که می‌دانیم کالای ایرانی در مواردی بسیار کیفیت نازلی دارد و مصرف کننده نمی‌تواند آن را جایگزین کالاهایی با کیفیت بالاتر کند. همچنین نمی‌توان به تولیدکننده گفت کالای باکیفیت تولید کن بدون اینکه الزامات آن فراهم شود. مگر تولیدکننده بدش می‌آید کالای باکیفیت تولید کند.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه چمران اضافه کرد: نکته اینجاست که اصولا در کشور ما کالای ایرانی حمایت یا تشویق نمی‌شود بلکه تولیدکننده ایرانی تنبیه هم می‌شود. واقعیت این است که در نظام ارزشی ما تولیدکننده جایگاه بالایی ندارد و در نظام ارزشی ما برای نظارت و کنترل بر بسیاری از امور فرهنگی راه برای برخوردهای بازدارنده فراهم شده ولی در مسائل اقتصادی این نیست. چرا با کسانی که مانع تولید می‌شوند، برخورد لازم صورت نمی‌گیرد؟

او اضافه کرد: ساختار اقتصادی ما ضد تولید و ضد توسعه‌ای است و این موضوع در کار ادارات، تولید و ... خود را نشان می‌دهند. در نظر داشته باشید که از حدود ۶ الی ۷ ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری به این دلیل که ادارات نمی‌دانند که چه کسی قرار است در آینده رئیس جمهوری شود، کار را تعطیل می‌کنند و کار تعطیل شده تا شش ماه بعد از حضور رئیس جمهوری جدید همچنان بر منوال سابق باقی می‌ماند تا عزل و نصب‌ها و ... صورت گیرد. در چنین مواردی قطعا تولید ما آسیب می‌بیند و تولیدکننده دچار سردرگمی می‌شود.

افقه با اشاره به فضای نامناسب کسب و کار و بوروکراسی‌های پیچیده در ایران گفت: چنین وضعیتی منجر به آن شده که بخش مولد در برابر بخش دلالی تضعیف شود. هر چند بخش تولید در ایران تعضیف می‌شود، قیمت کالاها بالا رفته و کیفیت پایین‌تر می‌رود و به این ترتیب مصرف‌کننده انگیزه‌ای برای خریدن کالاهای ایرانی پیدا نمی‌کند. این نکته حائز اهمیت است که اگر مردم در زمان جنگ تحمیلی علی رغم کیفیت نازل کالاها بر خرید آنها تاکید می‌کردند، علت این بود که آن زمان دولت سرمایه اجتماعی بالایی داشت و مردم به خاطر عرق به تعلق کالای ایرانی آن را مصرف می‌کردند، ولی اکنون بعد از ۴۰ سال بسیاری متوجه شدند که نظام سیاسی در ایران هنوز نتوانسته است، کالای باکیفیت تولید و ارائه کند لذا ممکن است بسیاری دیگر انگیزه چندانی برای خرید کالای با کیفیت پایین، قیمت بالا، ولی ایرانی نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه اکنون تولیدمان با ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند، این را گفت که در وهله اول باید اقداماتی صورت بگیرد که تولید ما بتواند با ظرفیت کامل خود کار کند و این سیاست‌ها صرفا نباید از طریق سیاست‌های تعرفه‌ای پیگیری شود چرا که سیاست‌های تعرفه‌ای و ممانعت از واردات کالا در نهایت فقط منجر به گران شدن کالای داخلی و گسترش قاچاق می‌شود.

او درباره سیاست ارزی دولت هم گفت: امیدوارم برای تولیدکننده هم همین نرخ ۴۲۰۰ تومان در نظر گرفته شود، در غیر این صورت اگر دولت نتواند ارز مورد نیاز تولیدکننده را در اختیار او قرار دهد، ارز با قیمت بالاتر به دست تولیدکننده خواهد رسید و این موضوع به نفع اقتصاد ملی نیست.

مقام معظم رهبری شعار سال ۱۳۹۷ را حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری کرده و از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درخواست کردند که از کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند، به طرق مختلف حمایت کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران، تاریخ انتشار اردیبهشت 97، کدمطلب:97020200672، www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین