پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۰۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۵
پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور در پیش‌بینی فصلی خود اعلام کرد: تاکنون حتی ۵۰ درصد بارش یک سال زراعی در سطح کشور محقق نشده است؛ از ابتدای سال زراعی تا ۳۱ فروردین ماه سال ۹۷ بیشترین کاهش به ترتیب در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان رخ داده است.

شعارسال: پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور، پیش‌بینی فصلی ایران را به‌طور کامل انجام داده که در بخش خلاصه آن تأکید شده است: در شرایط نرمال، 86 درصد بارش سال زراعی کشور در فاصله زمانی مهر تا فروردین رخ می‌دهد؛ در حالیکه این مقدار هم اکنون 49 درصد است.

به عبارت دیگر تاکنون حتی 50 درصد بارش یک سال زراعی در سطح کشور محقق نشده است؛ از ابتدای سال زراعی تا31 فروردین ماه سال 97 بیشترین کاهش به ترتیب در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان با 75، 71 و 68 درصد نسبت به میانگین بلندمدت رخ داده است.

طی این مدت بارش در استان آذربایجان شرقی 12 درصد بیش از نرمال بوده است. پراکنش زمانی و مکانی حتی در مناطق محدودی که تاکنون بارش نرمال تا بیش از نرمال داشته‌اند نامناسب است.

در شرایط نرمال، بارش دوره گرم در بخش عمده‌ای از کشور، به استثنای استانهای ساحلی دریای خزر و جنوب شرق کشور، قابل ملاحظه نیست. در دوره اردیبهشت تا تیر، میانگین بارش در استان‌های واقع در شمال کشور کمتر از نرمال و در سایر استان ها در حد نرمال پیش‌بینی می‌شود. در همین دوره میانگین دمای کشور در حد نرمال تا یک درجه بیش از نرمال است که کمتر از میانگین آن در سال گذشته خواهد بود.

وضعیت جاری:

داده‌های ایستگا‌ه های هواشناسی کشور نشان می‌دهند که از ابتدای سال زراعی تاکنون بیشترین مقدار کاهش بارش عمدتاً در استانهای واقع در محدوده زاگرس جنوبی و مرکزی (کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس، لرستان، خوزستان و...) و بخش‌هایی از استان های گیلان و مازندران رخ داده است، اما بیشترین کاهش نسبی بارش در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان به ترتیب با 75، 71 و 68 درصد نسبت به میانگین بلندمدت ثبت شده است. استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی با دریافت 112 درصد بارش، در محدوده نرمال تا اندکی بیش از آن قرار دارند. میانگین بارش کشور تاکنون 42 درصد کمتر از نرمال است.

پیش‌بینی بارش:

سه ماه اردیبهشت تا تیر 1397، بارش در نوار شمالی کشور کمتر نرمال و در سایر مناطق نرمال تا بیش از آن خواهد بود؛ در شرایط نرمال، بارش از ماه خرداد تا مهر در سطح کشور، به استثنای مناطق ساحلی دریای خزر و جنوب شرق کشور، قابل ملاحظه نیست و بیشتر بارش‌ها در اردیبهشت رخ می‌دهد.

بارش اردیبهشت در سواحل شمالی کشور کمتر از نرمال است. درصد نسبی بارش فصل بهار در استان‌های واقع در شمال غرب، قابل توجه و سازگار با کشت بهاره در منطقه است.

پیش‌بینی دما:

میانگین دما طی اردیبهشت تا تیر 1397 در حد نرمال و در مناطق محدودی تا یک درجه بیش از نرمال است که نشانگر دمای کمتری نسبت به دوره مشابه در سال گذشته است.

همچنین ناهنجاری دما کشور در چهار ماه آینده دیده می‌شود؛ میانگین دمای اردیبهشت ماه در بخش‌های شرقی کشور متمایل به کمتر از نرمال است، اما در سایر بخش‌ها ناهنجاری مثبت بین نیم تا یک پیش‌بینی شده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 4 اردیبهشت 97 ، کد مطلب: 1707583، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
0
0
خشکسالی امسال به همه ضرر زده
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین