پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۰۵۱
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۶
بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته توسط سازمان ملل متحد، یک‌سوم زمین‌های سیاره زمین به‌شدت در حال تجزیه شدن است و در سال حدوداً 24 میلیارد تن خاک از دست می‌رود.

شعار سال: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تجزیه خاک ادامه خواهد یافت. سازمان ملل هشدار می‌دهد که اگر اصلاحی درروند تجزیه خاک صورت نگیرد، سیاره انسان‌ها با بحران کمبود خاک و درنتیجه کمبود مواد غذایی و تهدید امنیت غذایی روبه‌رو خواهد شد. در گزارش منتشرشده آفریقا (چاد و سودان) بیش از سایر نقاط زمین در برابر چالش تجزیه خاک قرار دارد.

مونیک باربوت، دبیر اجرایی کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی سازمان ملل متحد (UNCCD) می‌گوید: «آنچه در چشم‌انداز آینده می‌بینیم، جمعیت در حال افزایش است، ولی زمین‌های مولد و سالم برای کشاورزی کمتر از قبل است. رقابت بر سر زمین‌های کشاورزی و تولید بیشتر، روند تجزیه خاک در جهان را افزایش می‌دهد.» گزارش سازمان ملل از دولت‌ها می‌خواهد که برای به دست آوردن منافع بیشتر جهان را به خطر نیاندازند در این گزارش نوشته‌شده است «به عقب بازگردیم و منافع را قربانی آینده بشریت نکنیم». شهرنشینی، تغییرات آب‌وهوا و جنگل‌زدایی باعث تجزیه خاک شده است، اما عامل اصلی کمبود خاک توسعه کشاورزی صنعتی است. کشت‌های متعدد و کم‌فاصله باعث افزایش هزینه پایداری خاک شده است. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپا (JRC) طی 20 سال گذشته تولید کشاورزی سه برابر افزایش یافته و میزان کشت آبی نیز دو برابر شده است. این اتفاق می‌تواند باروری و مقاومت زمین را کاهش دهد و در نهایت جهان به سمت بیابان‌زایی حرکت کند. JRC اعتقاد دارد که کاهش بهره‌وری را می‌توان در 20 درصد از زمین‌های کشاورزی، 16 درصد زمین‌های جنگل، 19 درصد از علف‌زار و 27 درصد از مرتع مشاهده کرد. پیشنهاد مرکز تحقیقات کمیسیون اروپا کم شدن میزان کشت آبی و بازگشت دوباره به‌سوی کشت دیمی است. JRC اعتقاد دارد که کشت صنعتی خوب است، اما پایدار نیست، لوئیز بیکر، رئیس روابط خارجی سازمان ملل متحد می‌گوید: «این واقعیت که یک‌سوم زمین در حال نابودی است باید اقدام فوری بیشتری برای حل این مشکل انجام داد.»

بیکر ادامه می‌دهد: شاید برای دولت‌ها سخت باشد که بخواهند به‌یک‌باره کشت صنعتی را رها کنند، اما این اتفاق پایان خط نیست؛ باید انتخاب هوشمندانه صورت پذیرد، در حال حاضر برخی کشورها مانند اتیوپی هفت میلیون هکتار زمین را بازسازی کرده‌اند، اما در سودان کشاورزان زمین‌ها را نابود کرده‌اند و تغییرات آب و هوایی این منطقه را به سمت بیابان‌زایی و گرسنگی برده است. البته میزان تجزیه خاک در مناطق مختلف متفاوت است. بیشترین میزان صدمات در کشورهای جنوب صحرای آفریقا بوده است، اما در اروپا نیز میزان تجزیه خاک حدود 970 میلیون تن تخمین زده می‌شود. سطح بالای مصرف مواد غذایی در برخی کشورهای ثروتمند مانند بریتانیا از محرک‌های اصلی تجزیه خاک محسوب می‌شود. گزارش سازمان ملل از بحران تجزیه خاک در آخرین نشست این سازمان در چین منتشر شده است. در این نشست کشورها کنوانسیونی را امضا کرده‌اند که تلاش‌هایی را به‌صورت داوطلبانه برای جلوگیری از نابودی خاک انجام دهد. هند و برزیل دو کشور بسیار مهم در جلوگیری از تجزیه خاک محسوب می‌شوند. سرمایه‌گذاری آن‌ها در بخش کشاورزی صنعتی می‌تواند رشد تجزیه خاک مرغوب را افزایش دهد. مطالعات نشان می‌دهد که تا سال 2050 کشورهای جنوب صحرای آفریقا، جنوب آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا با بزرگ‌ترین چالش‌ها در امنیت غذایی روبه‌رو خواهند بود مگر اینکه جهان سطح خود را تغییر دهد و به فکر بهبود شرایط زمین باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت ایانا، تاریخ 2 اردیبهشت 97، کد مطلب: 51974: www.iana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین