پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۰۵۸
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۱
چین با هدف رشد اقتصادی، تامین آب و پایان دادن به خشکسالی در نیمی از مناطق خود، قصد دارد آب مناطق جنوبی را به شمال منتقل نماید. این پروژه به ۴۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و در صورت اجرا به بزرگترین پروژه عمرانی در جهان تبدیل خواهد شد. با اینحال کارشناسان محیط زیست معتقدند این اقدام می تواند عواقب محیط زیستی گسترده ای در پی داشته باشد.

شعارسال: مسئولین کشور چین به منظور پاسخ دهی به بزرگترین تهدید زیست محیطی این کشور (کم آبی) در حال ساخت و تکمیل پروژه انتقال آب از جنوب به استان های شمالی این کشور هستند.

در مناطق شمالی چین رودخانه های زیادی وجود ندارد و این مناطق از بارندگی کم برخوردار هستند. به طوری که میانگین میزان آب برای هر نفر در برخی از این مناطق تنها برابر با یک شانزدهم میانگین میزان جهانی است.

انتقال آب جنوب چین به شمال این کشور، بزرگترین پروژه عمرانی جهان

پروژه تامین آب شرب استان های شمالی چین نه تنها بزرگترین پروژه انتقال آب در جهان به شمار می رود، بلکه از آن به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی تاریخ نیز یاد می شود.

تنها یک پنجم(۲۰ درصد) آب های چین درشمال این کشور جریان دارد این در حالی است که نیمی از جمعیت این کشور در آن سکنی گزیده اند. کمبود آب و آلودگی شدید هوا در این مناطق مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

۱۱ استان چین با کم آبی مواجهند

بانک جهانی در اختیار داشتن میزانی کمتر از ۱۰۰۰ متر مکعب آب در سال برای هر نفر را کمبود آب تعریف می کند. این در حالی است که یازده استان از ۳۱ استان چین کمتر از این میزان به آب دسترسی دارند.

از این ۱۱ استان شمالی، ۸ استان تنها نیمی از این مقدار آب دارند، همچنین چهار استان از پنج استان بزرگ تامین کننده محصولات کشاورزی چین در این مناطق خشک قرار دارد که ۴۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تولید می کنند. بنابراین می توان گفت آینده اقتصادی چین با مشکل کم آبی روبروست.

همچنین تنها نیمی از آب صنایع در چین بازیافت می شود، اما در بین اعضای اتحادیه اروپا این رقم بیش از ۸۰ درصد می رسد.

ایده ابتدایی طرح انتقال آب جنوب چین به شمال این کشور

در سال ۱۹۵۲ مائو به این نتیجه رسید که جنوب چین دارای آب فراوان است، اما شمال آن از آب بسیار کمتری برخوردار است. به همین دلیل او پیشنهاد داد که در صورت امکان، شمال این کشو باید اندکی آب از جنوب قرض بگیرد.

این پروژه با اتصال رودخانه یانگزی در جنوب به مناطق شمالی صورت می گیرد، مسیر بین پکن و دانجیانگکوکه در بندر یانگزی قرار دارد در سال ۲۰۱۴ افتتاح شد.

کل پروژه توانایی انتقال بیش از ۴۵ میلیارد متر مکعب آب در سال یا ۷ درصد آب مصرفی در چین را دارا می باشد که انتقال این حجم از آب ۱۵ روز طول می کشد. همچنین طول مسیر انتقال آب بیش از ۱۴۳۲ کیلومتر است.

برای این پروژه طبق گفته ژانگ جیائو، مدیر این پروژه تاکنون ۳۰۰ میلیارد یوان (۴۸ میلیارد دلار) هزینه در نظر گرفته شده که این میزان دو برابر بیشتر از بودجه اولیه آن است. اما اجرای آن به احیای اکوسیستم طبیعی چین منجر شده و اقتصاد این کشور را به طور عام و تولید ناخالص داخلی آن را به طور خاص با ۳ درصد رشد روبرو خواهد کرد.

انتقاد کارشناسان محیط زیست چین از اجرای پروژه انتقال آب

با اینحال کارشناسان محیط زیست چین معتقدند که اجرای این پروژه به افزایش آلودگی و فرسایش خاک در مناطق جنوبی و استفاده بی رویه آب در مناطق شمالی منجر خواهد شد. به طوری که سالانه ۳.۶ میلیارد متر مکعب آب به تنهایی در پکن مصرف می شود. این در حالی است که این شهر تنها ۲.۱ میلیارد متر مکعب آب در رودخانه ها و مخازن محلی خود دارد و باقی آن از انتقال آب به دست می آید.

همچنین با رشد جمعیت و اقتصاد پایتخت، مصرف آب آن تا سال ۲۰۲۰ می تواند به بیش از ۴ میلیارد متر مکعب در سال افزایش یابد. به طور کلی در چین پیش بینی شده است که تا سال ۲۰۵۰ تقاضای آب از سوی دولت به ۲۰۰ میلیارد متر مکعب برسد که پروژه انتقال آب از جنوب به شمال این کشور تاکنون یک هشتم آن را برطرف ساخته است.

به طور خلاصه، میتوان گفت که این پروژه، کمبود آب در شمال چین را حل نخواهد کرد حتی اگر برنامه ریزی جدی ای صورت گرفته شده باشد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی مقاومتی نیوز، تاریخ انتشار: 30فروردین1397 ، کدخبر: 51803: www.moqavemati.net


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین