پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۰۷۶
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد:شناسنامه دار کردن چشمه های متعلق به عشایر از اقدامات قابل تحسین امور عشایر استان بوده است

شعار سال: صبح امروز نشست شورای عشایر استان باحضور رییس امور عشایر کشور و مسئولین استان در سالن شماره یک استانداری برگزار شد.


 
مدیرکل امور عشایر استان با بیان اینکه طبق آخرین سرشماری صورت گرفته، آمار عشایر کشور یک میلیون و 200 هزار نفر عنوان شده است، گفت:جمعیت عشایر استان 70 هزار نفر است که شش درصد جمعیت عشایری کشور را به خود اختصاص داده است‌.


علیپور افزود: در استان کهگیلویه وبویراحمد شش ایل بومی وجود دارد که در مجموع دارای 181 طایفه است و به گونه ای است که 55درصد جمعیت دام استان متعلق به عشایر است.

وی عنوان کرد: 13زیست بوم و قلمرو عشایری در استان شناسایی شده است و 17درصد باغات استان به عشایر تعلق دارد.

علیپور گفت: شناسنامه دار کردن چشمه های متعلق به عشایر از اقدامات قابل تحسین امور عشایر استان بوده است .


وی افزود: امسال یک سال بحرانی در زمینه آب است به گونه ای که طی یک پدیده نادر 360 دهنه چاه آب از 570 دهه موجود خشک شده است.

مدیرکل امور عشایر استان، موضوع امنیت را آفت پیش روی عشایر دانست و گفت: تصرف ایل راه ها و میان بندهای عشایری از دیگر معضلات این قشر است.

علیپور بیان کرد: در کهگیلویه و بویراحمد با فقر پوشش گیاهی و مراتع روبرو هستیم که در دوسال گذشته فعالیت های مثبتی در این زمینه صورت گرفته است.


وی گفت: در زمینه پلوار بندی نیز رتبه اول کشور را کسب کرده‌ایم به گونه ای که در سالی که گذشت تعداد43000 راس دام پلوار شده اند و طرح زنجیره تولید گوشت قرمز از جمله طرح های موفق در این زمینه است .

علیپور در ادامه، طرح توسعه کشت گیاهان دارویی را از دیگر طرح های عشایری دانست و گفت: در طرح توسعه توریسم پنج اقامت گاه بوم گردی ایجاد شده است.

وی افزود: از مصوبات نشست اخیر، اعزام اکیپ های پزشکی به مناطق عشایری استان و ایجاد سرویس های بهداشتی بوده است که سازمان علوم پزشکی و سپاه عشایر استان اقدامات خوبی را انجام داده اند ولی با توجه به حجم بالای عشایر، جوابگوی نیاز آن ها نیست.


علیپور گفت: اقدامات لازم جهت بازگشایی و احداث جاده های عشایر از دیگر مصوبات جلسه اخیر بوده است که نیازمند اعتبارات ویژه ای است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان در ادامه این جلسه گفت: تعداد سه هزار و 654 دانش آموز عشایری در قالب 32 آموزشگاه و 387 کلاس درس مشغول به تحصیل هستند.

زارع پور بیان کرد: 5فضای آموزشی جدید احداث شده است که عمدتا در حوزه زیلایی است، 48 فضای پیش ساخته اختصاص داده شده است و اخیرا طرح آموزش سواد به دختران و زنان عشایر را کلید زده ایم که از هفته آینده شروع خواهد شد.


استاندار کهگیلویه وبویراحمد در حاشیه این جلسه گفت: اقرار می کنم در زمینه توجه به عشایر به نوعی غفلت کرده ایم، جمعیت اصلی کشور جمعیت عشایری است و مستلزم توجه ویژه به این قشر است.

گفتنی است در ادامه این نشست، فرمانداران شهرستان های استان به ارائه گزارش در خصوص عشایر مناطق خود پرداختند.

کناری فرماندار بویراحمد در این جلسه گفت: بیش از 60 درصد عشایر استان مربوط به حوزه بویراحمد است، لذا در زمینه تامین آب آشامیدنی و امکانات اولیه مستلزم توجه هستند.


از دیگر حواشی این جلسه میتوان به اعتراض فرماندار شهرستان کهگیلویه به مطالب عنوان شده کناری اشاره کرد، به گونه ای که فرماندار کهگیلویه در این زمینه گفت: نسبت به درصد تقسیم بندی عشایر اعتراض دارم و اکثر عشایر استان از کهگیلویه به سمت بویراحمد کوچ می کنند.

در حاشیه این جلسه یکی از عشایر که با لباس محلی و سنتی در جلسه حضور داشت با صدایی بلند و رسا گفت:« محض رضای خدا به دادمان برسید، مشکل ما آب است، علوفه است، کمبود مراتع است»

حضور عشایر ترک و لر با لباس زیبای عشایری در کنار هم و بیان مشکلات عشایر کوچ رو از زبان آنان، از جمله حواشی زیبای این جلسه بود.


در ادامه جلسه، رئیس امور عشایر کشور که از میهمانان ویژه این جلسه بود خطاب به مسئولین استان گفت: دستورالعمل عشایر مدت هاست که ابلاغ شده است، حتی در استان های همجوار نیز به مرحله اجرایی رسیده است و پروژه های زیادی در حال اجراست، ولی در این خصوص از شما گلایه دارم.

قندالی در ادامه سخنان خود وعده اختصاص 10دستگاه خودروی تانکر آبرسان تا پایان شهریور ماه سال جاری به استان کهگیلویه وبویراحمد را داد که با واکنش طنزآمیز استاندار روبرو شد، به گونه ای که استاندار از وی خواست که در حال حاضر مشکل آب داریم نه شهریور ماه!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس، تاریخ 3 اردیبهشت 97، کد مطلب: 13970203001015: www.sobhezagros.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین