پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۱۲۵
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱
جازموریان که روزی سرشار از امید و زندگی بود و امروز باید انبار علوفه ایران باشد به درد بی‌توجهی مبتلا و این درد باعث خشمش شده، خشمی که همه در آتش آن خواهند سوخت، شک نکنید.
شعار سال: جازموریان که روزی سرشار از امید و زندگی بود و امروز باید انبار علوفه ایران باشد به درد بی‌توجهی مبتلا و این درد باعث خشمش شده، خشمی که همه در آتش آن خواهند سوخت، شک نکنید.

"رضا جزینی‌زاده" مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان، از وخیم‌تر شدن حال و روز جازموریان سخن به میان آورد و گفت: تغییر اقلیم، خشکسالی‌ها و عدم مدیریت منابع آب باعث بحرانی‌تر شدن وضعیت جازموریان شده است.

وی با بیان این مطلب که سال به سال وضعیت جازموریان بدتر می‌شود، اظهار کرد: هیچ حقابه‌ای برای جازموریان رهاسازی نشده، چاه‌های غیرمجاز ساماندهی نشده‌، ضمن‌آنکه تغییر الگوی کشت و تغییری در روش‌های آبیاری در این منطقه انجام نشده، همه این موارد دست در دست یکدیگر داده تا بر شدت ریزگرها افزوده شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان ادامه داد: مشکلاتی که برای محیط زیست به دلیل سوء مدیریت‌ها به‌وجود آمده است نمی‌توان طی مدت زمان کوتاهی حل کرد، ضمن‌آنکه تغییر اقلیم و خشکسالی‌ها نیز مزید بر علت شده‌ بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که کارگروه ملی مبارزه با خشکسالی جازموریان یک شبه مشکلات را حل کند.

وی با اشاره به اینکه اعتباراتی برای نجات جازموریان اختصاص یافته است، تصریح کرد: کارگروه ملی اقداماتی انجام داده اما این اقدامات نمی‌تواند در کوتاه مدت از فریادهای بلند طبیعت پیشگیری کند قابل ذکر است که ما نمی‌توانیم تالاب جازموریان را به حالت اولیه‌اش برگردانیم و اگر همه امکانات را بسیج کنیم، فقط می‌توانیم جلوی پیشرفت فاجعه را بگیریم.

جزینی‌زاده تاکید کرد: همه به فریادهایی که طبیعت می‌زد بی‌توجه بودند که امروز این فریادها به فاجعه تبدیل شده است و کم کم به سمت بحران‌های حاد خواهد رفت که نیاز به یک بسته پیوست‌های امنیتی دارد.

وی با گلایه از بی‌توجهی مسئولان در زمینه محیط زیست، بیان کرد: مسایل زیست محیطی شوخی بردار نیست، متاسفانه مسئولان به این مهم توجه لازم را نمی‌کنند که اگر این روند را ادامه دهند در ادامه مسیر شرایط بدتری خواهیم داشت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان در خصوص ساماندهی چاه‌های غیرمجاز به ایسنا گفت: نمی‌توانیم چاه‌هایی که مردم چندین سال از طریق آنها امرار معاش می‌کنند بدون ایجاد شغل دیگری مسدود کنیم، بنابراین به این آسانی این مهم محقق نخواهد شد.

وی به اقدامات صورت گرفته در راستای مهار ریزگردها اشاره و عنوان کرد: مالچ پاشی و کشت برخی بوته‌ها و نهال‌ها در شرق استان کرمان برای جلوگیری از ریزگردها آغاز شده اما سرعت تخریب بسیار بالا است، اما نمی‌توان در عمق تالاب اقدام به مالچ پاشی کرد چراکه آنجا رویشگاه گیاهان است و مالچ پاشی در مناطقی که هیچ گیاهی رشد نمی‌کند انجام می‌شود.

جزینی‌زاده کانون اصلی ریزگردها را جازموریان دانست و بیان کرد: ما در پایین دست‌های جازموریان بحران ریزگردها را مدیریت می‌کنیم تا مقداری از شدت آن بکاهیم، قابل ذکر است که تنها راهکار مهار ریزگردهای جازموریان آب است که متاسفانه با توجه خشکسالی‌های پی در پی، وضعیت توپوگرافی و تبخیر زیاد منطقه اگر همه آب‌ها هم رها شوند قبل از رسیدن به تالاب تمام می‌شوند.

وی اعلام کرد: تخمینی که در سال گذشته برای سهم ریزگردهای داخلی زدیم سهم جازموریان 25 درصد بود اما قطعا در سال جاری این سهم بیشتر خواهد شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان این مطلب که تامین اعتبار برای نجات جازموریان در دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه تامین اعتبار به میزانی نبوده که بتوان کار عمده‌ای برای نجات جازموریان انجام داد و اعتبارات تخصیصی کافی نیست.

وی از نبود توجه جدی در نظام برنامه‌ریزی برای نجات جازموریان گلایه و تصریح کرد: برخی از مسئولان هنوز از اهمیت محیط زیست، تالاب و نفس کشیدن مردم بی‌اطلاع هستند و در استان فقط این مهم مورد توجه جدی استاندار است.

جزینی‌زاده آنچه که در اقدامات بالادستی برای نجات جازموریان انجام شده را مفید دانست و عنوان کرد: در نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی استان کرمان توجه لازم به محیط زیست نمی‌شود، گفتنی است که مسئولان باید بدانند این فریادهای محیط زیست که اکنون به فاجعه تبدیل شده در آینده نه چندان دور به بحران‌های خاص تبدیل خواهد شد، لذا مسئولان برنامه بودجه استان باید نگاه جدی به محیط زیست داشته باشند زیرا با دستان خالی نمی‌توانیم اقدام موثری انجام دهیم.

وی خاطر نشان کرد: تا زمانی که مسئولان به اهمیت محیط زیست پی نبرند، هم افزایی بین مسئولان انجام نشود و در نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ای به این مهم توجه نشود، همه کارها غیر موثر خواهد بود و دچار روزمرگی می‌شویم و شدت این مشکل سال به سال افزایش می‌یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان آنچه که امروز ما را تهدید می‌کند را مشکل از بین رفتن حیات وحش استان ظرف دو سه ماه آینده دانست و عنوان کرد: استان کرمان ویترین تنوع زیستی کشور است با این خشکسالی‌هایی که در سال‌های اخیر داشته‌ایم اگر در بحث مدیریت بحران استان و سازمان برنامه‌ریزی استان به آب‌ و علوفه رسانی به حیات وحش توجه نشود همه تنوع زیستی استان نابود خواهد شد که متاسفانه تا این لحظه اقدامی انجام نشده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر این روند ادامه یابد درک نسل‌های بعدی ما از محیط زیست فقط در حد کتاب درسی و فیلم‌ها خواهد بود و هرگز محیط زیست را لمس نخواهند کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 5 اردیبهشت 1397، کدخبر: 97020502945 ، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین