پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۳۰۶
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳
ناشناخته‌های زیادی در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد بناها و جاذبه‌‌هایی که هنوز درباره‌ی آنها زیاد اطلاعاتی در دسترس عموم قرار نگرفته و تنها در چند سال اخیر است که به لطف گسترش اینترنت مردم بیشتر با این جاذبه‌ها آشنا شده‌اند.

شعارسال: احتمالا شما هم وقتی نام سیستان و بلوچستان را می‌شنوید برای اولین بار چیزهایی مانند اینکه این استان یکی از محروم‌ترین مناطق ایران است و یا اینکه به علت قرار داشتن در نزدیکی مرزهای ناامن پاکستان و افغانستان در این منطقه نیز ناامنی وجود دارد؛ در ذهنتان نقش می‌بندد. این مطالب تا حدودی درست است اما چیزهای زیادی هست که درباره سیستان و بلوچستان نمی‌دانید. بگذارید گفتن درباره این استان را با یک سوال اساسی شروع کنیم. چرا به سیستان و بلوچستان سفر کنیم؟

ناشناخته‌های زیادی در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد بناها و جاذبه‌‌هایی که هنوز درباره‌ی آنها زیاد اطلاعاتی در دسترس عموم قرار نگرفته و تنها در چند سال اخیر است که به لطف گسترش اینترنت مردم بیشتر با این جاذبه‌ها آشنا شده‌اند.

حدود ۶ تا ۷ روز وقت برای سفر به سیستان و بلوچستان لازم است. سفر خود را از تهران به این استان آغاز می‌کنیم. (از آنجایی که این استان حدود یک روز تا تهران فاصله دارد این برنامه سفر براساس انتخاب هواپیما به‌عنوان وسیله نقلیه می‌باشد در صورتی که می‌خواهید با قطار یا خودروی شخصی به این استان بروید؛ یک روز به سفرخود اضافه کنید.) یک بلیط هواپیما به مقصد زاهدان شما در ظهر روز اول سفر در این شهر قرار می‌دهد. قبل از هر چیز محل اقامت خود را انتخاب کنید تا بتوانید پس از اندکی استراحت سفر ماجراجویانه خود را آغاز کنید. شما می‌توانید در هتل، مسافرخانه، منزل شخصی و یا اقامتگاه بوم‌گردی اسکان کنید.

شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و یکی از شهرهای بزرگ این استان است که به خودی خود جاذبه‌های زیادی برای دیدن دارد. اکثر مردم این شهرستان به گویش‌های سیستانی و بلوچی سخن می‌گویند. شیعه و سنی با هم در این شهرستان زندگی می‌کنند.

تالاب هامون را می‌توان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های زاهدان دانست. تالاب هامون بین ایران و افغانستان مشترک است. اگرچه اکثر روزهای سال این تالاب به‌علت اینکه افغانستان از ورود آب جلوگیری می‌کند خشک است اما هنوز هم دیدن آن خالی از لطف نیست.

موزه منطقه جنوب شرق ایران نیز یکی دیگر از جاذبه‌های زاهدان است که نباید بازدید از آن را از دست. این موزه که یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های تاریخی و فرهنگی در کشور است که آثار باستانی، پوشش محلی، غذای محلی و گونه‌های جانوری این منطقه را به نمایش می‌گذارد.

روستای لادیز جاذبه دیگری است که باید از آن دیدن کنید. یک غار شگفت انگیز در دل کوه لادیز ارزش وقت گذاشتن و بازدید کردن دارد. در کف این غار آب جریان دارد و شما می‌توانید صدای انعکاس آب را بشنوید. در این روستا یک آبشار بسیار زیبا نیز وجود دارد. این روستا که دارای آب و هوای مطبوعی است در قدیم جزء ییلاق‌های عشایر بلوچ بوده که امروزه به‌ محل دائمی سکونت آنها تبدیل شده است.

شب را در اقامتگاه میگذرانیم و خود را برای روز دوم سفر و حرکت به‌سوی میرجاوه و خاش آماده خواهیم کرد. یک شهر کوچک که قدیمی‌ترین گمرک کشور را در خود جای داده است. بیشترین اهمیت این شهر کوچک در این است که آن را باید تنها مرز قانونی در جنوب شرق کشور دانست و همچنین از طریق راه آهن به شبه قاره هند متصل می‌شود.

از دیگر جاذبه‌های این شهر اول باید به غار قبرستان هفتاد ملا اشاره کرد در این غار که در ۲۰ کیلومتری دهستان تمین قرار دارد یک گورستان منحصر به فرد و خاص مختص به دوران اسلامی قرار دارد. این گورستان ۵۰ متر مربع فضا دارد و قبرها به صورت پلکانی با دیوارهای سوراخ دار هستند.

به‌طور کلی باید میرجاوه را شهری تاریخی دانست اداره پست، راه آهن، شهربانی و دیگر بناهای این شهر همگی ارزش تاریخی دارند و بازدید از آنها خالی از لطف نیست. خاش نیز یکی از شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان است که جاذبه‌های زیادی برای دیدن دارد. مهم‌ترین جاذبه طبیعی این شهرستان را می‌توان به دریاچه سه دریا اشاره کرد. این دریاچه ۷۵ کیلومتر با خاش فاصله دارد و در واقع در قله کوه تفتان قرار گرفته است. نام این دریاچه به این علت سه دریاچه است که از سه دریاچه بزرگ و کوچک تشکیل شده است. آب این دریاچه‌ها دائمی و شور است. خود تفتان نیز به اندازه کافی دیدن و جذاب است. مسجد جامع خاش را نیزمی‌توان یکی از جاذبه‌های تاریخی این مناره این مسجد متعلق به دوره قاجار است. این مسجد در آثار تاریخی ثبت شده است. از دیگر جاذبه‌های شهرستان خاش باید به قلعه حیدرآباد، غار گواتامک، قلعه ایرندگان، زیارتگاه مرتضی علی و چشمه آب معدنی دوشینگ اشاره کرد. دو روز وقت برای بازدید از شهرستان‌های خاش و میرجاوه کافی به نظر می‌رسد.

شهر بعدی که از استان سیستان و بلوچستان باید از آن دیدن کرد ایرانشهر است. می‌توان گفت بیشتر جاذبه‌های این شهر از دسته جاذبه‌های طبیعی هستند که از آن جمله می‌توان به روستای آبادان، چشمه آبگرم کتوکان، چشمه آبگرم بزمان، رودخانه بمپور، رودخانه باهوکلات،دریاچه جازموریان و غار کرمانچی اشاره کرد. البته اگر گذرتان به ایرانشهر افتاد حتما از قلعه ایرانشهر و بازار این شهر نیز باید اشاره کرد.

چند روز آخر سفر را در چابهار خواهیم گذراند این شهر بندری تنها بندر اقیانوسی ایران دانست. این بندر موقعیت تجاری عالی و همچنین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فوق‌العاده‌ای دارد. همچنین این بندر معمولا آب‌وهوای معتدل و خوبی دارد. از جاذبه‌های این بندر باید به کوه‌های مینیاتوری، تالاب تیپار، مسجد جامع دزک، غارهای بان میستی، گا افشان، منطقه حفاظت شده گاندو و بندر گواتر اشاره کرد. درباره چابهار در جایی دیگر به‌طور کامل سخن خواهیم گفت.

در طول سفر به سیستان و بلوچستان حتما از از غذاهای محلی فوق‌العاده این استان نوش جان کنید. تباهگ یکی از غذاهای محلی این استان است و بیشتر برای ماه رمضان (مخصوصا سحر) از این غذا استفاده می‌کنند. اگرچه این غذا مخصوص مردم تباهگ است اما در دیگر شهرهای این استان نیز طرفداران زیادی دارد. از دیگر غذاهای این استان باید به کشک زرد، دوغ پای زاهدان، آبگوشت زابلی، اوجیزک و آبگوشت ماهی اشاره کرد.

همچنین برای حمایت از صنایع دستی این استان حتما از صنایع دستی فوق‌العاده مردم این استان دیدن کنید. سوزن دوزی مهم ترین صنایع دستی مردم سیستان و بلوچستان است. سیاه دوزی،پریواز دوزی، سکه دوزی وآینه دوزی، حصیر بافی، خولک بافی، سیس بافی، قالی بافی، خراطی و سفال‌گری اشاره کرد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت پارس توریسم، تاریخ انتشار: 4اردیبهشت1397 ، کدخبر: - : www.parstourism.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین