پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۴۲۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۰
دل‌خوش کردن به جذب کمک‌های ارزی برای احیای دریاچه ارومیه و به دنبال آن تکرار عادت بدعهدی دولت‌های خارجی ممکن است به بهای جان نگین فیروزه‌ای آذربایجان منجر شود.

شعارسال: بحث استفاده از کمک‌های خارجی برای پیشبرد پروژه‌های مربوط به احیای دریاچه ارومیه از همان ابتدای آغاز این طرح توسط اعضای هیئت دولت و نمایندگان دیار آذربایجان در مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

اکنون پس گذشت 5 سال از وعده‌های داده‌شده دولت در باب احیای دریاچه ارومیه و بر رغم تجربه‌های تلخ کشور در موضوع برجام و گشایش‌های اقتصادی مورد انتظار از آن، معاون اول رئیس‌جمهور در اظهارنظری جالب مدعی شده که اگر نیاز باشد میلیاردها دلار اعتبار خارجی برای دریاچه ارومیه جذب می‌کنیم.

این درحالی است که مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی پس از این ادعا اظهار داشته که تاکنون هیچ‌گونه کمک ارزی به ستاد احیای دریاچه ارومیه انجام نشده است.

اما نکته جالب اینجاست که در این میان یکی از نماینده‌های مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی برخلاف آنچه که مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در ارتباط با عدم جذب منابع خارجی گفته، مدعی شده که دولت مقدار قابل‌توجهی اعتبارات دلاری به این منظور دریافت کرده است.

خبرنگار به‌ منظور روشن شدن موضوع، تناقضات موجود در اخبار مربوط به جذب اعتبارات خارجی برای احیای دریاچه را از نظر می‌گذراند.

نیاز باشد میلیاردها دلار اعتبار خارجی برای دریاچه ارومیه اختصاص می‌دهیم

معاون اول رییس‌جمهور همچنین در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران با تأکیدبر اینکه موضوع احیاء دریاچه ارومیه به هیچ‌وجه نمی‌تواند از دستور کار دولت ایران خارج شود گفت: حتی اگر نیاز باشد که میلیاردها دلار اعتبار خارجی برای این کار اختصاص دهیم که طرح‌های انتقال آب از خارج از کشور به دریاچه ارومیه اجرا کنیم حتماً این کار را انجام خواهیم داد.

اسحاق جهانگیری افزود: حیات بخش وسیعی از جمعیت کشور وابسته به این دریاچه است و ایران در هیچ شرایطی نمی‌تواند نسبت به دریاچه ارومیه بی‌تفاوتباشد.

ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون هیچ کمک ارزی دریافت نکرده است

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی این هفته با تأکید بر اینکه تاکنون هیچ‌گونه کمک ارزی به ستاد احیای دریاچه ارومیه انجام نشده اظهار داشت: در این ارتباط تنها کشور ژاپن آن‌هم به‌طور غیرمستقیم به انجام مطالعات سازمان‌های بین‌المللی مثل فائو وجایکا کمک کرده است.

فرهاد سرخوش تصریح کرد: این کمک‌ها صرفاً برای مطالعه بوده و برای پروژه‌های اجرایی ستاد احیای دریاچه ارومیه در ایران، هیچ کمکی از سوی این کشور یا سایر کشورها نشده است.

وی با بیان اینکه دولت تا مبلغ 3 میلیارد دلار از کشورهای خارجی برای احیای دریاچه ارومیه درخواست کرده خاطرنشان کرد: چند کشور مشروط بر اطمینان از بازگشت سرمایه خود در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.

اعتبارات قابل‌توجهی از سوی سازمان‌های جهانی برای دریاچه ارومیه تخصیص یافته است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اوایل سال با اشاره به وضعیت نامشخص احیای دریاچه ارومیه و عملکرد نامطلوب و بدون برنامه دولت در احیای آن، اظهار داشت: ستاد احیای دریاچه ارومیه با وجود دریافت اعتبارات لازم، عملکرد مطلوبی در احیای این دریاچه نداشته است.

نادر قاضی پور با انتقاد از برخی سیاست‌های نادرست دولت و ستاد احیا در قبال احیای دریاچه ارومیه افزود: از زمان جهانی‌شدن وضعیت اسفناک دریاچه ارومیه،سازمان‌های جهانی حمایت از محیط‌زیست به همراه چند کشور مطرح، نسبت به اختصاص قابل‌توجهی اعتبارات دلاری برای احیای این اکوسیستم مهم و ارزشمند منطقه اقدام کرده که دولت هرگز نسبت به ارائه گزارش اسناد مالی و کمک‌های نقدی این کشورها و سازمان‌ها مبادرت نکرده است.

وی عنوان کرد: در امر احیای دریاچه ارومیه به غیر از نهادها و دولت‌های خارجی برخی افراد حقیقی نیز به‌صورت فردی با کمک‌های مالی هنگفت در جهت احیای دریاچه ارومیه گام برداشتند که از آن جمله می‌توان به کمک نقدی 300 هزاردلاری یک ایرانی نام برد.

قاضی‌پور بیان کرد: متأسفانه این همیاری‌های میلیاردی بیش از آنکه صرف احیای دریاچه ارومیه باشد در جهت هزینه سفرهای متداول برخی افراد منتسب به دولت و هیئت دولتی صورت گرفته‌شده که حتی در این خصوص نیز هیچ‌گونه آمار صحیحی از سوی مسئولان دولتی ارائه نشده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 6اردیبهشت1397 ، کدخبر: 1710077: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
0
0
واقعا ایا هنوز هم امیدی هست برای احیای دریاچه ارومیه؟
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
0
0
چرا در همه جا میخواهیم کشور را مستعمره کنیم؟جرا همیشه نگاهمون به بیرون کشوره
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
0
0
فعلا که تصمیم گرفتن از ترکیه نیرو بگیرن
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین