پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۵۲۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه انتقال آب خلیج فارس به داخل کشور بدون مطالعات دانشگاهی بسیار پرگزند است گفت: باید دراین زمینه مطالعات دانشگاهی و علمی کامل انجام و ابعاد مختلفی سیاسی، اجتماعی و اقلیمی موضوع بررسی شود.

شعار سال: دکتر سید محمد جعفر ناظم السادات اظهار داشت : ساخت کانال بزرگ آبی میان شمال و جنوب ایران، بیش از آنکه از دیدگاه اقلیمی به آن نگریسته شود، دارای ارزش سیاسی و اقتصادی برای کشورهای گوناگون جهان است.

وی ادامه داد : روسیه خواستار دسترسی به آبهای جنوب ایران و اقیانوس هند است و با ساخت این کانال به آرزویش می رسد. ایران بر این باور است که سود ترابری این کانال می تواند هزینه هایش را پوشش دهد و امکان نصب آب شیرین کن ها در بخش های گوناگون ایران برایش فراهم می شود.

رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه دریای خزر نزدیک 26 متر پایین تر از سطح دریای آزاد جهان است گفت : اگر جریان آب دراین کانال به دریای آزاد باشد همه استانهای شمالی ایران به زیر آب خواهند رفت بنابراین بایستی آب با کنترل فراوان به این دریا برسد.

ناظم السادات گفت:افزون براین، داخل شدن آب دریای جنوب و شمال زیست بوم دریای خزر را دگرگون خواهد ساخت و بسیاری از جانداران کنونی نابود خواهند شد.

وی اضافه کرد : گذر آب از درون ایران از دو گذرگاه باختری (بندر انزلی- آبادان) و خاوری (گرگان-چابهار) پیش بینی شده است. در گذرگاه باختری، آب شور در دشت های حاصلخیز و پر جمعیت ایران و یا برخی از رودخانه های خشک شده روان خواهد شد که نفوذ آب به آبخوان های شیرین ایران و یا لایروبی نمک از این کانالها که در پی تبخیر رخ می دهد، ویراگرانه است. انجام چنین کاری می تواند زندگی در ایران را به نابودی بکشاند.

این استاد دانشگاه شیراز گفت :اگر کانال از پهنه های بیشتر کویری ایران گذر نماید باز هم بایستی همه جنبه آن را بررسی کرد. بایستی کارهای دانشگاهی همراه با مدلسازی های فیزیکی و کامپیوتری به انجام برسد تا بتوان پیامد چنین کاری را ارزیابی کرد. باید پدیده هایی مانند حجم ورودی نمک به درون ایران، هزینه های نگهداری و تغییرات آب و هوایی ناشی از آن را مدل سازی کرد اما شتاب در انجام این کار بسیار پرگزند است.

وی بر لزوم مشارکت دانشگاهیان در مطالعات چنین طرحی تاکید کرد و گفت : بایستی همه دانشگاههای ایران در آن مشارکت کنند و پیش از اجرا، گزارش های علمی و مقالات سطح بالا درباره پیامدهای آن نوشته شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار اردیبهشت 97، کدمطلب: 82897916 ، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
0
0
باید بر سر نحوه این کار مطالعات دانشگاهی انجام بشه
اصل این کار قابل بحث نیست.چون تنها راه موجوده
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
0
0
بعضی ها میگن د پای نفوذ در محیط زیست در به تاخیر انداختن این پروژه مشهوده
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین