پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۹۲۸
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
از چندی پیش مردم روستای شهنان داراب نسبت به ناسالم بودن آب شرب خود اعتراضاتی داشتند اهالی روستا می‌گویند که از بعد از وقوع سیلاب در اسفندماه ۹۵ طعم، رنگ و بوی آب شرب این روستا تغییر کرده است.
شعار سال: از چندی پیش مردم روستای شهنان داراب نسبت به ناسالم بودن آب شرب خود اعتراضاتی داشتند اهالی روستا می‌گویند که از بعد از وقوع سیلاب در اسفندماه ۹۵ طعم، رنگ و بوی آب شرب این روستا تغییر کرده است.
 از چندی پیش مردم روستای شهنان دهستان هشیوار از توابع بخش مرکزی شهرستان داراب نسبت به ناسالم بودن آب شرب خود اعتراضاتی داشتند. مردم این روستا می‌گویند که از بعد از وقوع سیلاب در اسفندماه 95 طعم، رنگ و بوی آب شرب این روستا تغییر کرده است.

یکی از اهالی این روستا می‌گوید: نمک و شوری آب روستا آنقدر بالاست که کولرهای آبی منازل پر از قندیل نمک و شوره شده است این در حالی است که در سال‌های قبل این مشکل وجود نداشت.

یکی دیگر از اهالی روستا می‌گوید: طعم، رنگ و بوی آب آنقدر تغییر کرده  که ما تنها برای شست و شو از آن استفاده می‌کنیم و برای مصرف خوراکی مجبوریم که آب از جاهای دیگر تهیه کنیم.

یکی دیگر از اهالی می‌گوید: از آنجا که وسیله نقلیه نداریم برای ما مقدور نیست که آب آشامیدنی از جاهای دیگر تهیه کنیم به همین خاطر مجبوربه استفاده از آب روستا هستیم که هم دچار سنگ کلیه شدیم و هم چندین بار به مشکل گوارشی و اسهال دچار شده‌ایم.

به گفته اشکان جمشیدی، فعال اجتماعی روستای شهنان، تعداد قابل توجهی از اهالی به دلیل مصرف آب این روستا دچار بیماری‌هایی مانند اسهال، کلیه درد، سنگ کلیه شده‌اند و ایم مطلب را به اعضای شورای روستا نیز اطلاع داده‌اند.

وی با بیان اینکه چندی پیش از طرف آبفای روستایی آزمایشی روی آب این روستا انجام شد و نتایج آن آزمایش را به صورت دست‌نویس به دهیاری و شورا اعلام کردند که همین موضوع نیز برای ما جای سوال است که چرا این آزمایش باید به این صورت تحویل داده شود.

این فعال اجتماعی با بیان اینکه درآن نتیجه آزمایش اعلام کردند که آب روستای شهنان مشکلی ندارد از کارشناسان آبفا و شبکه بهداشت شهرستان داراب درخواست کرد که به صورت دقیق به وضعیت آب این روستا رسیدگی و ماحصل نتیجه کارشناسی خود را به مردم اعلام کنند.

محمد پیرزاده، عضو شورای روستای شهنان می‌گوید: از بعد از وقوع سیل سال 95 آب این روستا شور شده است و به هرجا که مراجعه کردیم جوابگو نیستند، به شبکه بهداشت چندین بار مراجعه کرده‌ایم اما می‌گویند املاح آب این روستا طوری نیست که سبب بیماری شود و این در حالی است که اهالی روستا مدام به ما مراجعه می‌کنند و همه نیز بیمار هستند و می‌گویند براساس آزمایشات این بیماری‌ها به دلیل آب شرب است.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که خانم حسینی، کارشناس خانه بهداشت روستای شهنان می‌گوید: تاکنون هیچ مراجعه‌کننده‌ای نداشتیم که به خاطر مصرف آب شرب روستا دچار بیماری شده باشد.

وی با بیان اینکه آب روستا را چندین بار به آزمایشگاه فرستاده‌ایم و نتایج آزمایشات نشان می‌دهد که آب هیچ مشکلی ندارد و از نظر میکروبی از حدمجاز بالاتر نیست و قابل استفاده است، می‌افزاید: حد شوری آب روستا بالاتر رفته است اما بیشتر از حدمجاز نیست که غیرقابل استفاده باشد.

عباس ارشدی، رئیس آبفای روستایی داراب با تایید پایین آمدن کیفیت آب روستای شهنان، می‌گوید: به دلیل بروز خشکسالی آب این روستا مانند بقیه مناطق استان فارس از نظر کیفیت افت داشته است اما هیچ‌گونه آلودگی ندارد و قابل شرب است.

وی با بیان اینکه مردم روستا هیچ گونه نگرانی در مورد سالم بودن آب این روستا نداشته باشند، می‌افزاید: کار مطالعه و طراحی انتقال آب سد رودبال به داراب انجام شده و در صورت نیاز و ضرورت در آینده از آب سد رودبال بهای نروستا نیز آبرسانی می‌شود.

مردم و شوراهای این روستا خواستار جوابگویی آب و فاضلاب روستایی داراب در مورد کیفیت آب این روستا هستند و از آنجا که وضعیت آب آشامیدنی ارتباط مستقیم با سلامت مردم دارد انتظار می‌رود مسئولان شبکه بهداشت و آب و فاضلاب روستایی نیز برای پاسخگویی به خواسته بحق مردم با حضور در این روستا وضعیت آب این روستا را به صورت دقیق برای مردم تشریح کنند و به اهالی این روستا در مورد سالم بودن آب آشامیدنی اطمینان دهند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 9 اردیبهشت 1397، کدخبر: 1712006 ، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین