پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۵۰۴۷
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۹
قابل‌توجه بدل‌های مسی در سراسر دنیا؛ نام لیونل مسی براساس حکم دادگاه بزرگ اتحادیه اروپا به‌عنوان یک برند یا همان نشان بازرگانی شناخته شد و هر گونه استفاده تجاری یا سرگرمی از این نام و نام‌های مشابه پیگرد قانونی دارد.

شعار سالقابل‌توجه بدل‌های مسی در سراسر دنیا؛ نام لیونل مسی براساس حکم دادگاه بزرگ اتحادیه اروپا به‌عنوان یک برند یا همان نشان بازرگانی شناخته شد و هر گونه استفاده تجاری یا سرگرمی از این نام و نام‌های مشابه پیگرد قانونی دارد. این حکم 7سال طول کشید تا صادر شود. درخواست اولیه برای ثبت این برند در سال2011 ارائه شد که در آن زمان این درخواست به‌دلیل شباهت نام مسی با شرکت اسپانیایی ماسی رد شد. درخواست اولیه آنها از سوی شرکت اسپانیایی فروش دوچرخه‌ ماسی ( Massi) به چالش کشیده شد. این شرکت استدلال کرده بود که اسم مسی با ماسی شباهت فراوانی دارد و ممکن است باعث سردرگمی مشتریان شود. توجیه دادگاه دوم این بود که شهرت این بازیکن فوتبال شباهت آوایی و ظاهری آن را با ماسی بی‌اثر می‌کند: «آقای مسی در حقیقت چهره‌ای شناخته شده است که در تلویزیون‌ها دیده می‌شود و درباره‌اش مرتبا در رادیو و تلویزیون بحث می‌شود

رونالدوها

اگر رونالدوی برزیلی هم قرار بود نام خود را انحصاری کند، کریستیانو رونالدویی به‌وجود نمی‌آمد و حتی خود رونالدو نازاریو هم وجود نداشت چون خود رونالدوی برزیلی هم در جام‌جهانی1994 زمانی که عضو باشگاه آیندهوون بود در تیم‌ملی مجبور شد با نام رونالدینیو یعنی رونالدوی کوچک در جام‌جهانی حاضر شود چون پیراهن رونالدو متعلق به بازیکنی بزرگ‌تر از او یعنی رونالدو رودریگز د ژزوز بود. یا رونالدینیو بعدها نمی‌توانست از نام اولیه رونالدو نازاریو استفاده کند.

در حال حاضر رونالدوهای زیادی در فوتبال داریم؛ رونالدو ویه‌را، رونالدو آلوس، رونالدو مندس، نالدو، رونالدو جانسون، رونالدو لوسنا، رونالدو کونسیسائو، رونالدوی خالی، رونالدو دی‌کونو، رونالدو تاورا، رونالدو چاکون، رونالدو پنیا و رونالدو لوییس و رونالدو تورس و حدود بیش از صد رونالدوی دیگر!

پله‌ها

مثالی دیگر درباره پله؛ سال‌ها بعد بعد از ظهور پله، بازیکنان زیادی با همین نام وارد عرصه فوتبال شدند که این مد به ایران هم رسید و ما زمانی بازیکنی به نام جعفر پهله در باشگاه‌های تهران داشتیم. یا عابدی پله، ستاره غنایی که با مارسی موفق به فتح جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا شد. گراتزیانو پله هم در فوتبال ایتالیا به شهرت رسید اما بقیه پله‌ها خیلی معروف نشدند. با این‌حال هنوز هم در پروفایل مربوط به بازیکنان در سایت ترانسفر مارکت نزدیک به یکصد پله یا مشتقات آن داریم.

اگر بنا به انحصار نام‌ها در عرصه ورزش باشد، دیگر هیچ ورزشکاری از میان صدها ورزشکار حق نداشت از نام روریگز، کاستا، تورس، مولر و... استفاده کند چون پیش از او بازیکنان دیگری با همین نام بازی کرده‌اند.

چند مسی؟

همین الان شما اگر در ترانسفر مارکت که جزییات و ارزش مربوط به بازیکنان حرفه‌ای فوتبال را منتشر می‌کند نام مسی را جست‌وجو کنید با پروفایل‌های زیادی روبه‌رو می‌شوید که نام‌شان مسی یا چیزی شبیه آن است. بیشتر آنها برزیلی یا آفریقایی هستند. نام مسیاس بین بازیکنان برزیلی زیاد پیدا می‌شود. در لیست ترانسفر مارکت بعد از مسی فقط در همان صفحه اول نام این بازیکنان دیده می‌شود.

مانوئل مسیناس سیلوا کاروالیو؛ برزیل، کروزیرو

فابریزیو دوسانتوس مسیاس؛ برزیل، پورتیموننزه

الکسیس مسی‌دورو؛ آرژانتین، اتلتیکو تالرس

مسیاس؛ برزیل، آمه‌ریکا فوتبال کلاب

زکریا مصیباح؛ الجزایر، پارادو

ریف مسیکا؛ رژیم صهیونیستی، مکابی هرزلیا

مانوئل مسیاس باربوسا دوسانتوس؛ برزیل، بدون تیم

مسی؛ کامرون، پرسیجا جاکارتا لاندونزی

کالن دامسی؛ توگو فرانسوی، کونکارنئو

در صفحات بعدی هم مشخصات و پرونده چنین بازیکنانی به‌صورت حرفه‌ای ثبت شده است که همگی نام‌هایی مشابه با مسی دارند و مسی در بخشی از نام یا فامیل آنها هست و بعضی از آنها مسی خالی هستند:

رافائل اریک مسی بولی، جونیور مسیاس، تیکو مسینا، میکله مسینا، فیلیپ مسینگ‌اشلاگر، داستین مسینگ، ماریو مسینا، لئاندرو مسیاس دوسانتوس، یوری د ژزوز مسیاس، لوان سزار مسیاس، دانیله مسینا، جوزپه مسینئو، انگوئن جونیور مسی، مسیپسا راشدی، تیاگو مسیاس، دومنیکو مسینا، ابنگو پاتریک مسینا، جوزپه مسینا و بیش 50بازیکن دیگر که مسی بخشی از نام یا فامیلی آنهاست.

مغازه باز نکنید

حکم دادگاه به این معنا نیست که دیگر کسی در هیچ جای دنیا اجازه ندارد نام فرزندش را مسی بگذارد یا نام خانوادگی خود را به مسی یا مشتقات آن تغییر دهد. این حکم صرفا کارکرد تجاری دارد؛ به این ترتیب که اگر کسی می‌خواهد تجارتی راه بیاندازد حق ندارد از برند مسی استفاده کند. هم‌اکنون CR7 هم یک نشان تجاری ثبت شده به نام کریستیانو رونالدو است؛ با این تفاوت که رونالدو چند سال است از این برند استفاده می‌کند و کفش ورزشی، عطر، پتو و حوله و لباس زیر مردانه و... تولید می‌کند و می‌فروشد و هتل‌هایی در سراسر جهان به همین نام راه‌اندازی کرده است اما مسی تابه‌حال هیچ فعالیت تجاری و تولیدی و اقتصادی با این برند انجام نداده و برنامه‌ای هم برای آن ارائه نکرده است. اگر احیانا در جمعه‌بازار یک دمپایی پلاستیکی خریدید که روی آن نوشته بود «مسی» به اصل بودن آن شک کنید؛ همین‌جا آن را کپی کرده‌اند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار اردیبهشت 97، کدمطلب:14001، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین