پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۵۲۴۹
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۶
اوضاع چای و چایکاران سال‌ها است که خراب است و فقط در مورد وضعیت نامناسب و گاه بحرانی آن بحث و گفت‌وگو می‌شود و گاهی هم اقداماتی انجام می‌گیرد که به‌صورت مقطعی از بحران می‌کاهد اما هیچ‌گاه نتوانسته‌ایم به دوران اوج صنعت چای برگردیم.

شعارسال: از یک سو در مورد عدم صدور مجوز به تغییر کاربری باغات چای صحبت می‌کنیم و از سوی دیگر به‌راحتی در مواردی خاص این مجوزها را صادر می‌کنیم. به‌طور نمونه در اواخر سال گذشته بخش قابل‌توجهی از باغ‌های ۱۰۰ ساله واجارگاه تخریب شد و قرار است در آینده نیز بقیه باغ‌ها که یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین برگ سبزهای استان را تولید می‌کنند، جای خود را به دانشگاه بدهد.

حال چرا این زمین‌های ۱۰۰ ساله چای برای ساخت دانشگاه در واجارگاه در نظر گرفته شده پرسشی است که ذهن مردم را سخت به خود مشغول کرده است. این در حالی است که یک فرد عادی برای تغییر کاربری زمین شخصی خود و تبدیل آن به منزل مسکونی و ساختن سقف برای خانواده، با مشکلات بسیار فراوانی روبه‌رو است و باید از ۷ خوان رستم بگذرد تا مجوز این کار را بگیرد.البته در گفت‌وگویی میدانی با مردم دریافتیم که هیچ‌کس با ساخت دانشگاه در این شهر که به شهر علم و اندیشه هم شناخته می‌شود، مخالف نیست اما چرا این زمین‌ها که سال‌ها است در آن چای باکیفیت ایرانی تولید می‌شود، باید تخریب شوند؟

امسال، سال حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شده و بارها نیز مردم و انجمن‌های زیست محیطی به این مهم و تخریب باغ‌های چای واکنش نشان داده‌اند اما هنوز تابلوی ساخت دانشگاه در باغات قدیمی چای واجارگاه پابرجا است و گویا کسی گوشش بدهکار این مهم نیست.ناگفته نماند که استاندار گیلان نیز به تازگی تاکید کرده که باید چای، متناسب با ذائقه مردم تولید شود و باید به‌جای تعصبات بی‌جهت، ذائقه مردم را ملاک عمل قرار داد.مصطفی سالاری در جلسه کمیته چای استان با بیان اینکه چایکاران و کارخانه‌داران بهترین افرادی هستند که به‌عنوان ذی‌نفعان این صنعت می‌توانند راهکار ارائه دهند، اعلام کرد: وضعیت صنعت چای استان نامطلوب است و نباید شرایط به نحوی باشد که چایکاران و کارخانه‌داران وابسته به دولت باشند، باید بررسی شود صاحبان صنایع موفق چه کرده‌اند؟ چه کنیم شرایطی فراهم شود که اگر سوبسید دولتی حذف شود تاثیر منفی بر صنعت چای نگذارد؟ متاسفانه اکنون در شرایطی هستیم که اگر حمایت دولت برداشته شود، ممکن است چایکاران کار خود را رها کنند.

وی تصریح کرد: باید بررسی شود که تفاوت چای داخلی با چای وارداتی که غالبا طرفدار بیشتری دارد، چیست؟ باید فاصله را کاهش داده و تفاوت را کم کنیم. باید جلوی رانت را بگیریم، کارخانه‌دار و چایکار دارای منافع مشترک هستند، انتظار می‌رود حساس‌تر عمل کنند و راهکار ارائه دهند.نماینده عالی دولت در استان با تاکید بر لزوم در نظر گرفتن ذائقه مردم به‌عنوان مصرف‌کننده، خاطرنشان کرد: برای پویایی صنعت چای نیازمند کمک همه اقشار به‌خصوص بخش خصوصی و دست‌اندرکاران این حوزه هستیم.نکته اینجاست که ما باید ابتدا زمین‌ها و باغ‌های چای را حفظ کنیم تا بتوانیم در آن تولید داشته باشیم.با توجه به این گفته‌های استاندار گیلان و تاکیدات همه مقام‌های استانی و کشوری در خصوص حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی، مردم منطقه انتظار دارند تا ترتیبی اتخاذ شود که باغ‌های چای واجارگاه که مربوط به حدود یک قرن پیش می‌شود، تخریب نشود و در عین حال شهر علم و اندیشه بدون دانشگاه نماند. نکته‌ای که با کارشناسی می‌توان مکانی دیگر را برای این مهم در نظر گرفت.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 10اردیبهشت1397 ، کدخبر: 3382533: www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین