پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۵۲۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۱
نماینده سابق مجلس گفت: برجام از رسوبات فکری، خودباختگی، بدعملی و بی‌تدبیری مسوولان و به واسطه اغواگری‌ای که در جامعه صورت گرفت، رخ داد که از نظر کارشناسی ایراد دارد.
شعارسال: علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در همایش «کوتاه نیامدیم» که در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد، در جمع دانشجویان گفت: انقلاب اسلامی نعمتی بود که به دست ما رسید و باید مراقب باشیم که این نعمت را از دست ندهیم.

* چهار ویژگی اساسی که کشور را دچار مشکل کرده است

وی افزود: ما در مسیر تهدیدهای جدی که تهدید کننده اساس انقلاب است قرار داریم، ما در رقابت تنگاتنگی قرار گرفته ایم و نباید از دریچه تنگ جناحی به مسائل نگاه کنیم.

وی با اشاره به چهار ویژگی اساسی که مشکلات کشور از آن ناشی شده است، یادآور شد: رسوب تفکر غربی در کشور و عدم درک این خطر، دنیاطلبی و قدرت طلبی، غفلت خواب آلودگی، بی رمقی نیروهای انقلاب و عدم رشد متناسب با انقلاب اسلامی در زمینه معرفت، بصیرت و شناخت عمیق ویژگی هایی است که کشور را دچار مشکل کرده است.

* بخش زیادی از مسئولان درگیر اشرافی گری سیاسی هستند

زاکانی گفت: در این رابطه در سطح مسئولان مشکل این است که بخش زیادی از مسئولان درگیر اشرافی گری سیاسی هستند و از مردم جدا شده اند.

وی تصریح کرد: مشکل دوم در سطح مسئولین این است که فساد در میان برخی از مسئولان قبح خودش را از دست داده یا اینکه زمینه ساز فساد می شوند و یا اینکه غیرت لازم برای برخورد با اطرافیانی که دست به فساد می زنند، وجود ندارد.

زاکانی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه پیوستگی قدرت و ثروت باعث می‌شود مسئولین ما دچار یک نوع بی تدبیری و بدعملی شوند، در این زمان است که مسئولان می بینند چه اتفاقی در کشور رخ می‌دهد ولی یا نمی‌توانند یا نمی خواهند با مشکلات برخورد کنند.

* برجام از رسوبات فکری، خودباختگی، بدعملی و بی‌تدبیری مسئولان ایجاد شد

وی در ادامه با اشاره به « عدم رشد متناسب با انقلاب اسلامی در زمینه معرفت، بصیرت و شناخت عمیق» به عنوان یکی از ویژگی‌هایی که برای جامعه مشکل ایجاد کرده‌، تصریح کرد: در همین راستا است که می‌بینیم برجام از رسوبات فکری و خودباختگی و بدعملی و بی‌تدبیری مسئولان و به واسطه اغواگری که در جامعه صورت گرفت رخ داد که از نظر کارشناسی ایراد دارد.

زاکانی افزود: با مطالبی که گفته شد، به نتیجه می‌رسیم که مشکلات کشور ناشی از تفکر و رسوبات غلط غربی، دنیاطلبی و قدرت‌طلبی، غفلت و خواب آلودگی و بی رمقی نیروهای انقلاب و عدم رشد متناسب با رشد انقلاب است.

زاکانی تصریح کرد: وقتی مسئولان درگیر فساد شوند اولین اتفاقی که در جامعه رخ می دهد این است که مردم درگیر تنگناهای اقتصادی می شوند و در ادامه جامعه دچار ولنگاری فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و فکری می شود.

وی گفت: بعد از آن بین نخبگان سرخوردگی و میان توده های مردم ناامیدی دیده می‌شود و محصول این بی اعتمادی خواهد بود. این وضعیت باعث خواهد شد سرعت کشور در مسیر شدن کاهش پیدا کند و اگر دقت نشود به سمت ایستایی خواهد رفت.

* مارپیچ انحطاط متوقف نشود ما دچار گسست خواهیم شد

زاکانی تصریح کرد: مشکل بعدی این است که عده‌ای احساس می کنند هرکی به هرکی شده و هر کاری دلش بخواهد می‌کند و اگر این مارپیچ انحطاط متوقف نشود ما دچار گسست خواهیم شد و در نهایت به انقراض ایران منجر خواهد شد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: برای اینکه این مشکلات ایجاد نشود باید جلوی ادامه این مسیر غلط را گرفت و ملت، نخبگان و خواص می‌توانند این کار را انجام دهند و میدان عمل رهبری را فراخ کنند.

نماینده سابق مجلس در ادامه به اهمیت جایگاه مجلس برای مبارزه با فساد اشاره کرد و ادامه داد: اگر مجلس ویژگی های لازم را داشته باشد کشور اصلاح می شود و امیدواریم یک روزی مجلس به مجلسی کارآمد تبدیل شود.

زاکانی با بیان اینکه مبارزه با فساد ابعاد مختلفی دارد و ما نیازمندیم فرهنگ و زمینه رانت از بین برود، تصریح کرد: فساد در کشور سیستمی شده یعنی اینکه افراد فاسد هم را پیدا کردند و به یک سیستم تبدیل شدند و در دستگاه های مختلف همدیگر را ساپورت می کنند.

نماینده سابق مجلس تاکید کرد: این که گفته شود کل نظام فاسد است جفا و دروغ بزرگی است، ولی این وجود دارد که یک صاحب قدرت پشت فساد باشد. ما باید فرهنگ رانت و رانت خواری را از بین ببریم.

* راه میان‌بری که امید را به جامعه بازمی‌گرداند

وی با بیان اینکه بازگرداندن امید به مردم یک راه میان‌بر هم دارد، ادامه داد: بهترین راه برای شروع مبارزه با فساد این است که از محاکمه افرادی مانند مهدی جهانگیری، حسین فریدون و برادر آقای لاریجانی شروع کنند، اگر آنها مشکلی نداشته باشند این باعث می‌شود که اعتماد مردم چند برابر شود.

وی گفت: اگر قرار است با فساد برخورد شود باید بدانیم که بزرگترین مولد فساد در کشورها دولت‌ها هستند.

* قدرت‌طلبی و دنیا طلبی باعث شده احمدی نژاد خودش را به در و دیوار بزند

زاکانی در مورد سوالی پیرامون اقدامات اخیر احمدی نژاد، تصریح کرد: دلیل اصلی این که احمدی نژاد خودش را به در و دیوار می زند قدرت طلبی و دنیا طلبی است. احمدی نژاد واقعا و به تمام معنا هنرمند است، همانگونه که رییس‌جمهور کنونی هنرمند است، البته آقای روحانی هنرهای خاتمی، هاشمی و احمدی‌نژاد را یکجا دارد.

زاکانی عدم شناخت کافی مردم از افراد را دلیل رای آوری افراد ناکارآمد دانست و اضافه کرد: احمدی نژاد دارد از مقام پاسخگویی فرار می‌کند. اینها این توهم را دارند که کار نظام تمام است و اینها منجی هستند.

وی خاطرنشان کرد: احمدی نژاد دارد روی مسائل ایجاد شده موج سواری می کند و این باعث می‌شود برایش نه دنیایی بماند نه آخرتی.

نماینده سابق مجلس افزود: در کشور ما مشکلاتی وجود دارد ولی راه رفع مشکلات بسته نیست، البته به شرطی که به متخصص آن مراجعه شود.

زاکانی اضافه کرد: امروز هر کسی اسلام، مردم، ایران و انقلاب را باور دارد و دلش برای آنها می تپد باید به صحنه بیاید و نکته آغاز این مسئله از روشنگری عمومی است و اگر این اتفاق رخ دهد میدان عمل رهبری برای اصلاحات باز می‌شود و انقلاب سومی در مسیر اهداف انقلاب شکل بگیرد و جامعه ای شکل بگیرد که در آن عدالت، اسلام، پیشرفت، استکبار ستیزی و... وجود دارد.

* اصلاح طلبان همیشه از مواجهه با قوه‌قضاییه آب به آسیاب خودشان ریختند

زاکانی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره دستگیری مرتضوی و اظهارات اخیر اصلاح طلبان در این راستا ، گفت: من بارها گفتم خوب نیست که با مردم صادق نباشیم، دوستان اصلاح طلب همیشه از مواجهه با قوه‌قضاییه آب به آسیاب خودشان ریختند.

وی در ادامه با اشاره به طرح تحقیق و تفحص از قوه قضاییه افزود: کسانی که طرح را امضاء کردند هیچ کدام از دوم خردادی ها نبودند و اصولگرایان واقعی با فشارهایی که وجود داشت ماندند.

زاکانی اضافه کرد: زمانی که گزارش قرائت شد یک عده شروع کردند به فریاد زدن، تنها آن چهل اصلاح طلب نبودند که فریاد می زدند بلکه یک عده دیگری هم از طرفداران دانشگاه آزاد هم بودند و الان باید از آنها پرسید چرا این گونه رفتار کردند.

وی افزود: برای اولین بار ما به سراغ قوه قضاییه رفتیم و اتفاقا رهبری از ما حمایت کردند و با آقای شاهرودی صحبت کردند و گفتند به نفع شماست که نمایندگان مجلس نظارت کنند.

زاکانی اضافه کرد: در آن زمان ما یکسری هزینه ها را دادیم و فشارهایی هم وجود داشت چون آن زمان خط قرمزی درست کرده بودند و ما این خط قرمز را شکستیم، حال اصلاح طلبان که همیشه نان مخالفت با قوه‌قضاییه را می خوردند، مخالفت کردند و ما می گوییم این دوگانگی قابل قبول نیست و سر مردم را نمی‌توان کلاه گذاشت.

* رانت بین قدرت و ثروت برای برخی مسئولان رسمیت یافته است

نماینده سابق مجلس درباره سوال دیگری تاکید کرد: در کشور ما رانت بین قدرت و ثروت یک رانت رسمیت یافته برای برخی مسئولان است، یعنی نمی توان کتمان کرد آقای مهدی جهانگیری که در دهه هشتاد آه در بساط نداشت میلیاردر شد، آقای فریدون هم همینطور مشکلات خاص خود را دارد.

وی گفت: متاسفانه در دوره احمدی نژاد، آقای رحیمی مسئول ستاد مبارزه با فساد اقتصادی بود و الان هم زندان است، در دولت فعلی هم آقای جهانگیری این مسئولیت را دارد که مواردی در مورد مهدی جهانگیری مطرح است، لذا بنده توییت کردم با وجود این روند نیاز نیست این ستاد تشکیل شود. مبارزه با فساد باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

وی در مورد سوال دیگری درباره شکایت وزارت نفت از او، اظهار داشت: من در دادگاه حرفهایی زدم که همه آنها درست بود ولی متاسفانه قاضی آن را استعلام نکرد و الان هم در مسیر شکستن حکم قرار داریم.

زاکانی خاطرنشان کرد: این شکایت حداقل در انتخابات به درد آنها خورد و رای دادگاه موجب شد مشکلاتی در آن زمان ایجاد شود.

* نگاه به مبارزه با فساد باید جامع باشد

وی در ادامه درباره سوالی پیرامون اظهارات محمود صادقی درباره فساد اقتصادی، افزود: تفاوتی که میان ما و برخی از نمایندگان وجود دارد این است که ما فرار نمی کنیم و وقتی ما را به دادگاه فرامی خوانند جنجال آفرینی نمی کنیم، سوال ما از آقای صادقی این است که چرا وقتی دادگاه شما را دعوت می کند چرا اینگونه رفتار می کنید؟

نماینده سابق مجلس اظهار داشت: اینکه درباره فساد اقتصادی شفاف سازی شود قابل تقدیر است اما نباید مواجهه سیاسی داشت و به مبارزه با فساد باید نگاه ما جامع باشد، آقای صادقی هم باید در مورد فساد جامع نگاه کند و البته پای اظهاراتش بایستد.

نماینده سابق مجلس در خصوص بررسی برجام در مجلس گفت: نظر رهبری در خصوص برجام این بود که از شورای عالی امنیت ملی و مجلس دو صدا بیرون نیاید. ایشان فرمودند کاری که در شورا تصویب شده کف کار است هر اقدامی را برای تقویت این کار انجام دهید.

وی گفت: ما در همین راستا جلسه ای با شورای عالی امنیت ملی داشتیم که اقای جلالی از آن جلسه قهر کرد و رفت و ما در آن جلسه به تفاهماتی هم رسیدیم.

نماینده سابق تهران در مجلس ادامه داد: من ساعت۶.۳۰ صبح تفاهمات صورت گرفته را به آقای لاریجانی ارائه دادم اما وی قبول نکرد که طرح خودشان را در این راستا اصلاح کند و کاری کردند که باید پاسخگو باشند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 10 اردیبهشت 1397 ، کدخبر: 3970210094 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
0
0
هههههههههههههههههههههههه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین