پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۵۳۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۹
گروهی از حقوق‌دانان ایرانی معتقدند در رابطه با اسید‌پاشی مجازات‌ها آنقدر که باید بازدارندگی ندارد و هنوز مجلس و نهادهای قضایی عزم خود را برای بالابردن ضریب بازدارندگی این جرم را نشان نداده‌اند.

شعارسال: شواهد نشان می‌دهد اسید‌پاشی در جامعه ایران رو به افزایش است و همزمان رسانه‌ها و نهادهایی چون مجلس و نهادهای حقوقی به دنبال راهی برای مقابله با این کینه‌های خیلی ترسناک هستند. فقط از اسفند ماه سال ۹۶ تا به امروز حدود ۵ اسید‌پاشی در شهرهای کشور رخ داده که در دردناک‌ترین مورد معصومه جلیل‌پور در روزهایی که به عید نوروز ختم می‌شد، هدف اسید‌پاشی خواستگار ناکام خود قرار گرفت.

نخست؛ درگیری‌ها و بحران‌های خانوادگی، زندگی مشترک یا روابط فامیلی

دوم؛ بحران در روابط فردی، خواستگاری‌های ناکام یا بحران در روابط عاطفی و شخصی

سوم؛ اعتیاد و توهم‌هایی که از دل آن بر می‌آید

و چهارم؛ انگیزه‌های خاص، درگیری‌های مالی و موارد نامشخص مانند اسید‌پاشی در اصفهان

همه این عوامل نشان می‌دهد اسید‌پاشی در غیرانسانی ترین حالت ممکن در یک فرد رخ می‌دهد و تبعات جبران ناپذیری را برای قربانی دارد.

در اینفوگرافی زیر، مهم‌ترین اسید‌پاشی‌های رخ داده طی ۱۴ سال اخیر را مشاهده کنید:

انگیزه‌های اسید‌پاشی؛ کینه‌های خیلی ترسناک!



مجلس به دنبال تشدید مجازات اسید‌پاشی

همه اینها در شرایطی است که گروهی از حقوق‌دانان ایرانی معتقدند در رابطه با اسید‌پاشی مجازات‌ها آنقدر که باید بازدارندگی ندارد و هنوز مجلس و نهادهای قضایی عزم خود را برای بالابردن ضریب بازدارندگی این جرم را نشان نداده‌اند. با این حال اسید‌پاشی بر معصومه جلیل‌‌پور در اسفندماه سال پیش، دوباره زنگ خطری در این حوزه را به صدا درآورد. تا جایی که یک عضو فراکسیون زنان مجلس چند هفته پیش در واکنش به اسیدپاشی اخیر در تبریز، گفت، طرح تشدید مجازات اسیدپاشی در دستور کار مجلس قرار گرفته است. زهرا ساعی همچنین با اشاره به تهیه طرح تشدید مجازات اسیدپاشی، گفت:‌ این طرح به هیأت رئیسه ارجاع شده که برای بررسی به کمیسیون قضایی داده شده است.

آنطور که اظهارنظرهای نمایندگان مجلس در ایران به نظر می‌رسد،در این طرح قصاص نفس یا عضو، مجازات مشارکت در جرم، جبران کلیه خسارات مالی و معنوی و هزینه های درمانی بزه دیده، جبران مشکلات اقتصادی بزه دیده در طول درمان، حمایت از بزه دیدگان اسیدپاشی، قائل نشدن هیچگونه تخفیف مجازات برای مرتکیبن این جرم و تسریع در روند این پرونده‌ها در محاکم قضایی پیش بینی شده است. علاوه بر نمایندگان مجلس، شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با اشاره به طرح تشدید مجازات اسیدپاشی در مجلس شورای اسلامی اعلام کرده : ما با این طرح موافقیم و با نمایندگان در تصویب طرح همکاری می‌کنیم.

همچنین، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ضمن دیدار با «مرضیه ابراهیمی» یکی از قربانیان اسیدپاشی سال ۹۳ اصفهان، بر لزوم وجود قوانین قوی و بازدارنده برای پیشگیری از خشونت علیه زنان و به ویژه اسید پاشی تاکید کرد.

معصومه ابتکار با بیان اینکه وجود خشونت‌های متعددی همچون کودک آزاری، تجاوز، اسیدپاشی و ... نماد بزرگی از انواع آسیب‌های اجتماعی است که بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: درد بزرگی است که اتفاقات متاثر کننده‌ای همچون اسیدپاشی در جوامع رخ می‌دهد و زنان بسیاری مورد خشونت قرار می گیرند. اینگونه حوادث با احساس مسئولیت بیشتر از قبل ما را وادار به پیگیری و تلاش برای وضع قوانین بازدارنده می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه لازم است توجه کسانی که مجری اجرای عدالت هستند بیش از پیش به موضوع اسیدپاشی جلب شود، اظهار کرد: عدم اجرای صحیح عدالت و اغماض در این زمینه به اعتماد و باورهای مردم لطمات جبران ناپذیری وارد می کند. ابتکار در ادامه از برگزاری جلسات متعددی که با فراکسیون زنان مجلس، رییس قوه قضائیه و رییس مجلس در خصوص موضوع اسیدپاشی خبر داد و گفت: این جلسات و پیگیری‌های معاونت زنان صورت گرفته و فراکسیون زنان نیز اقداماتی را در دستور کار دارد.

محدودیت دسترسی و فروش اسید

نکته‌ دیگری که در رابطه با اسیدپاشی مطرح است، دسترسی ساده به اسید است. اسید به واسطه کارکرد صنعتی خود در بازار به راحتی پیدا می‌شود و این دسترسی راحت، به گفته کارشناسان یکی از مسایلی است که باعث شده، اسید‌پاشی سهل‌الوصول شود. در این زمینه محسن مرتضوی که خود یکی از قربانیان اسید پاشی در ایران است، با اشاره وقوع دو حادثه اسیدپاشی برای معصومه جلیل پور در تبریز و یک دانش آموز در اسلام آباد غرب در دوماه ماه اخیر می‌گوید: متاسفانه اسید به سلاح بدل شده است.

در بین اسیدپاش‌ها افرادی وجود دارند که در یک لحظه تصمیم به این اقدام جنون آمیز گرفته و مدتی بعد از ارتکاب جرم هم از تصمیم خود پشیمان شده اند، اگر اسید به راحتی در معرض استفاده این افراد قرار نداشت، قطعا با فروکش شدن هیجانات و احساسات آنان، تصمیمشان نیز به اسیدپاشی تغییر می‌کرد. این قربانی اسیدپاشی با اشاره به حادثه اسیدپاشی که برای خودش رخ داده است، خاطرنشان کرد: فردی که روی من اسیدپاشید به خاطر حسادت و چشم و هم چشمی این کار را انجام داد، او به مدت سه روز به ناصرخسرو رفته و هربار یک لیتر اسید می خرید و پنهان می‌کرد تا در فرصت مناسب روی من بپاشد، این فرد اگر امکان تهیه اسید را به راحتی نداشت، قطعا نمی توانست دست به چنین کاری بزند.

سرعت اسید‌پاش‌ها بیشتر از قانون‌گذاران است!

اما یک مساله مهم در رابطه با اسید‌پاشی، واقعیت تلخی است، که هر روز قربانیان این کینه‌توزی ترسناک را بیشتر می‌کند و آن سرعت بالای اسید‌پاش‌ها از قانون‌گذاران است. متاسفانه قوانین در این حوزه ضعف جدی دارد و بازدارندگی کافی را ندارد. به این معنا که هرچقدر نهادهای قانون‌گذار در این حوزه در تصویب و اجرای قوانین بازدارنده تاخیر کنند، به همان میزان شاهد افزایش روز به روز قربانیان خواهیم بود.

در محل حادثه اینگونه به قربانی‌ اسید‌پاشی کمک کنید

- در صورت مواجهه با اسیدپاشی ابتدا از ایمنی خود مطمئن شوید و بعد به کمک قربانی بروید.

- بلافاصله از دیگران و از اورژانس کمک بخواهید.

- ریختن مداوم آب (ولرم) بر روی نواحی سوخته مهمترین راه کمک است. این کار حداقل نیم ساعت ادامه دهید.

- دقت کنید که ریختن آب بر روی صورت طوری نباشد که تنفس را مختل کند.

- اگر مطمئن هستید که با اسید تماس پیدا نمی‌کنید سعی کنید لباس، جواهر و ساعت قربانی را در حالی که به آب ریختن ادامه می‌دهید خارج کنید.

- لباس را بعد از خیس کردن در بیاورید و اگر لباس به بدن چسبیده از این کار منصرف شوید.

- از استفاده از یخ، روغن، انواع کرم یا مواد دیگر پرهیز کنید.

- از پتو و حوله و دیگر پوشش‌های پرزدار استفاده نکنید. مناسبترین پوشش گاز استریل است.

- به نواحی آسیب دیده دست نزنید و آن را دستکاری نکنید.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری – تحلیلی رویداد 24 ، تاریخ انتشار: 10 اردیبهشت 1397، کدخبر: 121205، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
0
0
جالب اینجاست خیلی از اتفاق ها بدلیل حمایت نکردن دولت از جووناست
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین