پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۵۶۴۴
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۴
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: میزان بارش‌ها به طور متوسط در حوزه فلات مرکزی گاوخونی و زاینده‌رود در مناطق چهار محال و بختیاری و اصفهان حدود 40 تا 80 درصد کاهش داشته است.

شعار سال: به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان،مسعودمیرمحمدصادقیدر جلسه انسجام‌بخشی مدیران بخش صنعت، آب و برق استان اظهار کرد: میزان بارش‌ها به طور متوسط در حوزه فلات مرکزی گاوخونی و زاینده‌رود در مناطق چهار محال و بختیاری و اصفهان حدود 40 تا 80 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: چلگرد در سال آبی جاری حدود 600 میلی‌متر بارندگی داشته است که 100 میلی‌متر آن مربوط به بارش‌های اخیر است و با این مقدار 52 درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به وضعیت نامطلوب بارش‌ها، تصریح کرد: علاوه بر کاهش بارش افزایش میانگین دما را نیز از ابتدای زمستان داشته‌ایم و این موجب تغییر بارش‌ها از برف به باران بوده که از نشانه‌های تغییر اقلیم است.

وی حجم ورودی به سد زاینده‌رود اصفهان را تا هشتم اردیبهشت ماه 241 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: این رقم در سال گذشته 682 و در درازمدت 783 میلیون متر مکعب بوده است.

میرمحمدصادقیحجم خروجی از سد زاینده‌رود را تا هشتم اردیبهشت ماه 260 میلیون متر مکعب اعلام کرد که این رقم در سال گذشته 504 و بلندمدت 597 میلیون متر مکعب بوده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی‌ها برای ورودی نهائی سد در سال جاری 380 میلیون متر مکعب است، این رقم در سال گذشته 1200 میلیون متر مکعب بوده است که حجمی کمتر از 25 درصد سال گذشته را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: بر همین اساس امکان توزیع آب برای شرق و غرب استان اصفهان در بهار و تابستان وجود ندارد و برای اولین بار در تاریخ است که آب زاینده‌رود به باغات تعلق نمی‌گیرد، ولی تمهیداتی برای به حداقل رساندن خسارت باغات و زنده نگه داشتن درختان اندیشیده شده است و با این شرایط برای سال آتی نیز در صورت نرمال بودن بارش‌ها سد افزایش ذخیره نخواهد داشت و ورودی و خروجی سد برابر خواهد بود.

وی اضافه کرد: مناطق دیگر استان مانند سد حنا، سدباغکل، سد خمیران و سدهای دیگر نیز شرایط مشابه دارند و خالی از آب هستند.

در ادامه جلسه ستار محمودی به جمع‌بندی نظرات پرداخت و ضمن تأیید آمار و گزارش‌های کمبود، اشاره کرد: این آمار و ارقام نشان‌دهنده تبعات و مشکلات است و تنگناهای موجود را نشان می‌دهد.

وی همچنین عنوان کرد: در سد زاینده‌رود در پایان شهریور باید برای ادامه یک ذخیره حداقلی داشته باشیم در غیر اینصورت نه تنها دچار بی‌تعادلی در منابع آب سطحی و زیرزمینی در منطقه بلکه باعث مشکلات فنی سازه سد نیز خواهیم بود که نیاز به توجه دارد.

قائم مقام وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در شرایط حاضراگرچهکشاورزی در تغذیه و صنعت در درآمد و اشتغال کشور حائز اهمیت است ولی قانون در شرایط سخت اولویت را به اختصاص آب شرب و بهداشت داده است.

وی در ادامه اضافه کرد: ما وارث موضوعی هستیم که همه درگیر آنیم و در برنامه اجرائی همه باید کمک کنند، نظرات همه باید شنیده شود ولی تصمیم‌گیر نهائی مدیر منابع آب استان است که باید موضوع را جمع‌بندی و بر اساس تخصیص و قانون نظر نهائی را اعلام کند.

محمودی همچنین بیان کرد: با توجه به شرایط موجود مجوز حفر چاه‌های اضطراری باید حداکثر سه روز صادر شود و در مرحله بعد آب منطقه‌ای برای سایر مصارف بر اساس برآورد واقعی وارد عمل شود، تقسیم آب‌هایی که به صورت سنتی بوده باید با شرایط موجود بازنگری و مدل‌سازی شوند.

وی تصریح کرد: مدیریت شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نقش ویژه‌ای در شرایط کنونی دارد و در واقع به عنوان دشت بان آب است و باید با رعایت قانون حافظ پایداری منابع آب باشد و بقیه دستگاه‌ها با تمکین از قانون در این مسیر کمک‌رسان باشند.

قائم مقام وزیر نیرو تأکید کرد: باید پایش آمار صورت گیرد و نحوه استفاده از برق و آب در بیمارستان‌ها، تأسیسات حساس و مکان‌های پرخطر پیش‌بینی شود و با کمک مقامات استانداری گلوگاه‌ها پایش شوند؛ همچنین آب‌های مورد نیاز نیروگاه‌های برق با مصرف پایین باید حتی‌المقدورتأمین شود و در درازمدت باید کاهش مصرف آن‌ها نیز در برنامه قرار گیرد.

وی در ادامه اذعان کرد: همان‌طور که گزارش‌های ارائه شده مدیران صنعت شامل آب، برق، آبفا و آبفای روستایی و نیروگاه‌ها نشان می‌دهد امسال سال حساس و مشکلی را در پیش رو داریم و نیاز به تصمیم‌گیری‌های ویژه در حداقل زمان است، باید ظرف مدت کوتاهی کار کارشناسی انجام گیرد و تصمیم‌گیری سریع و در کوتاه مدت اجرائی شود.

محمودی تأکید کرد: همان‌طور که اعلام شدمیرمحمدصادقیبه عنوان مدیر منابع آب استان اصفهان و موسی‌الرضابه عنوان مدیر برق استان باید تصمیم‌گیری‌های ویژه و سریع را انجام دهند؛ استان اصفهان استانی است با مردم خاص که ازنظر سواد، معلومات، هنر، تیزبینی و ریزبینی ویژه هستند که با این شرایط مدیریت مجدانه و سریع را در شرایط کنونی می‌طلبد.

وی در ادامه افزود: با توجه به حضور منصور شیشه‌فروش اعلام می‌کنم مدیران صنعت برای عملکرد بهتر نیاز به حمایت مجموعه استانداری دارند و انتظار است که وقتی بخش صنعت آب و برق به عنوان نیروی صف مشغول فعالیت هستند استانداری با حمایت‌های مالی و معنوی باعث سهولت و سرعت انجام کار صنعت آب و برق شود.

قائم مقام وزیر نیرودر پایان در خواست کرد از طریق استانداری به همه ادارات ابلاغ شود یک فرد را به عنوان مسؤول مدیریت مصرف آب و برق تعیین کنند و در این امر مراکز آموزشی، کارخانه‌ها، صنایع و ... به جدیت رصد شود و مصارف غیرضروری و کم ضروری به سرعت شناسائی و کنترل شوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 12 اردیبهشت 97، کد مطلب: 13970211001230: www.isfahan.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین