پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۰۲۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
دانشگاه دولتی بجنورد سالانه حدود هزار دانشجو جذب کرده که از این تعداد قطعا یک نفر نیز به فکر حل مشکلات کشاورزی استان خراسان شمالی نمی‌افتد.

شعار سال: استان خراسان شمالی با توجه به وضعیت اقلیمی خود، منبع اصلی درآمد خود را از بخش کشاورزی حاصل می‌کند. با این حال مشکلات اساسی راه کشاورزی در این استان را با اخلال مواجه کرده است. مشکلاتی که بسیاری از آن‌ها را با کار کارشناسی مفید و دقیق می‌توان جلویش را گرفت.

لازمه‌ی این حرکت، علمی سازی کشاورزی در استان است. حال سئوال این جاست مسئول این علمی سازی کیست و اصولا از چه راهی باید متخصصین حوزه کشاورزی به این مقوله وارد شوند؟

چندی قبل یوسفی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشاورزان باید از دانش فنی و فناوری روز استفاده کنند و باید کشاورزی را فن آور، مکانیزه و علمی کنیم وآن را از حالت سنتی به صنعتی و علمی گسترش دهند. هم اکنون اراضی آبی تبدیل به اراضی دیم می‌شود که باید از بذر اصلاح شده و کشت مکانیزه استفاده کرد تا تولید بیشتری داشته باشیم.

جدای از آن که کشاورزان باید از چه راهی تامین مالی شوند، سئوالی که وجود دارد این است که آیا کشاورزی که چندین سال است به صورت سنتی کشاورزی می‌کند، آیا اکنون علم مکانیزه کردن کشاورزی خود را دارد؟

لذا یکی از حلقه‌های مفقوده علمی سازی کشاورزی در استان، فراگیری علم کشاورزی در دانشگاهاست. اما هم اکنون فقط سه دانشکده در دانشگاه‌های آزاد بجنورد، شیروان و سمنگان در استان فعال هستند که بیشتر دانشجویان این دانشکده‌ها در ارشد به سمت رشته‌های دیگر میل پیدا می‌کنند و آن‌هایی که نیز در این رشته می‌مانند حدود ۹۰ درصدشان شغلی غیر مرتبط با تخصص خود اختیار می‌کنند. از نظر علمی نیز این سه دانشکده از وضعیت مطوبی برخوردار نیستند. نکته‌ی بسیار منفی دیگر آن است که دانشگاه بجنورد، به عنوان دانشگاه مادر استان، اصلا رشته‌ی کشاورزی را در خود نمی‌بیند؛ لذا این دانشگاه سالانه حدود هزار دانشجو جذب کرده که از این تعداد قطعا یک نفر نیز به فکر حل مشکلات کشاورزی استان خراسان شمالی نمی‌افتد. از این نظر دانشگاه‌های استان با بحران ناکارآمدی برای استان خود مواجه‌اند. این سئوال مطرح است آیا رشته‌ای مانند علوم سیاسی که امسال برای اولین بار به دانشگاه دولتی بجنورد وارد شده است، واجب‌تر بوده یا رشته‌ای مرتبط با بحث مهم کشاورزی؟ آیا سالانه جذب ۱۲۰ دانشجو در رشته‌ی برق واجب‌تر است یا حل مشکلات کشاورزی استان؟ اگر بخواهیم با خوش بینی به ماجرا نگاه کنیم حداقل باید گفت: با یک بی برنامگی محض در سطح دانشگاه مادر استان مواجه هستیم که نیازمند اقدام فوری برای حل آن است.

دانشجویان خراسان شمالی در واکنش به این بی برنامگی در توئیت‌هایی اعتراض خود به روند موجود را ابراز کردند. در ادامه بخشی از این توئیت‌ها را بررسی خواهیم کرد.

عبدالله صالحی در توئیتی نوشت: ‏رئیس جهادکشاورزی بجنورد میگه روستاییان باید به سمت کشاورزی علمی برن. رفتم دانشگاه بجنورد که از مهندسان کشاورزی سوالاتی بپرسم! به حراست که رسیدم گفتم دانشکده کشاورزی؟ گفت: دانشکده کشاورزی؟ گفتم رشته کشاورزی؟ گفت: چی؟

حتما به فکره واردات مهندسان چینی به استانِ! #دانشگاه_کشاورزی_رو_دریاب

کاربر نازی با کنایه به تغییرات پیاپی استاندار در این استان نوشت: ‏میگن دانشگاه مادراستان خراسانِ شمالی #رشته_کشاورزی نداره، حقیقت داره؟

میشه بگید متخصصینشون رو از کجا باید بیارن؟آهان یادم نبود حتما میرن پیش #استاندار‌هایی که روزانه تعویض میشن #کشاورز قرض میگیرن!

پ.ن : خ شمالی ظرفیت عظیم کشاورزی داره!! #خراسان_شمالی # دانشگاه_کشاورزیو_دریاب

مهدی علیپور با انتقاد از جذب بی رویه ی دانشجو در دانشگاه بجنورد نوشت: ‏+ دانشگاه بجنورد چند نفر رشته مهندسی برق میگیره؟

- ۱۲۰ نفر

+ مهندسی شیمی و مکانیک و عمران چند نفر ؟

- اوناهم ۱۲۰ نفر

+ رشته مهندسی کشاورزی چطور؟

- از پاسخ می مانم ! #دانشگاه_کشاورزیو_دریاب #خراسان_شمالی

میلاد حضرتی نیز با اشاره یه این که کسی باید به داد کشاورزی استان برسد نوشت: ‏تا دلت بخواد رشته مهندسی داریم الان توپ بیاد سمت کسی میگه اهای مهندس توپو شوت کن بیاد!!

از این طرف هر فصل مشکل زراعتی داریم و کسی نیس به داد برسه یا خیلی کمن! #دانشگاه_کشاورزیو_دریاب

کاربر فاطمه زنگانه با بیان این که با این سیستم حرکت استان به سمت کشاورزی علمی لاک پشت وار است نوشت: ‏ضمن احترام به تمامی رشته ها و علم به ضرورت وجود هر یک از انها ، استانی که دانشگاه مادر آن رشته ی مهندسی کشاورزی را هنوز در مهد خود ندارد ، فقط با سرعت لاک پشت می تواند به سمت کشاورزی علمی حرکت کندو یا لاجرم مهندس کشاورزی وارد کند! #کشاورزی_علمی #خراسان_شمالی

سجاد انصاریان با انتقاد از هدر دادن آب در استان نوشت: کشاورزی یعنی استرالیایی جوان،آمریکایی ثروتمند،سرزمینی کوچک به نام هلند،رساندن غذای ارزان به نصف جمعیت زمین در هند و چین. فی الحال کشاورزی برای جهان سوم خراسان ما یعنی ریختن اب بی پدر مادر در کانال ها و تبدیل زمین ها به شوره زار وآخرت علمش میشود تراکتور!! #دانشگاه_کشاورزی_رو_دریاب

کاربر امیر خلجی نیز به مسئولان پیشنهاد حضور در اردوهای جهادی را داد و نوشت: ‏اگه مسئولین محترم #جهادکشاورزی به جای پشت میز نشستن ،مثل گروه های جهادی میرفتن و تو روستاها کار میکردن وضع کشاورزی #خراسان_شمالی این نبود.

روستاهای خراسان شمالی بیشتر از #آب ، تشنه ی مدیریت ، آموزش و کمک #مسئولین هستند. #کشاورزی #خراسان_شمالی #خراسان_شمالی

سرشار بودن جامعه از فارغ التحصیلان دانشگاهی و در عین حال بیکار ، یعنی به جز کسانی که به طور سنتی مشغول به کشاورزی هستند ، درصدی از این قشر هم به دلیل فقدان کار مشغول کشاورزی می شوند.

حالا تصورکنید که مردم بخواهند به سمت کشاوری علمی حرکت کنند ،با رشته های علوم سیاسی و فیزیک و غیره و ذلک که دانشگاه مادر استان آن هارا ایجاد می کند چطور می شود به سمت کشاورزی علمی حرکت کرد!؟ عقلانیت و واقع بینی حکم می کند که بدون تخصص نمی شود کارعلمی کرد. پس یا مسئولان شعارگونه از مشکلات کشاورزی استان نگویند و یا اقدامات موثر خود از سمت دانشگاه را در دستور کار قرار دهند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار 13 اردیبهشت 97 ، کد مطلب: 682420، www.snn.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
0
باید در هر استان متناسب با منابع و ظرفیت ها اموزش صورت بگیره
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
0
0
اگردانشگاه و وزارت علوم اندکی ویا بود شاهد این حجماز بی تدبیری بین مسیولین نبودیم
م.ص76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین