پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۰۶۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
مدیر ستاد مقابله با گرد و غبار کشور ضمن تقسیم‌بندی انواع سامانه‌های وزش باد استان خوزستان اظهار کرد: گرد و غبارهایی که از ابتدای فصل بهار در خوزستان شکل گرفته و در چند روز گذشته هم شهرهای مختلف این استان را درگیر کرده، ناشی از جریانات بهاره است که منشاء بخشی از آن خارج از ایران است اما عمدتا منشاء داخلی دارد.

شعارسال: علی محمد طهماسبی بیرگانی با بیان اینکه در خوزستان دو نوع جریان باد تحت عنوان باد شمال غرب به جنوب شرق و باد جنوب وجود دارد، اظهار کرد: سیستم باد جنوبی مختص فصل زمستان است و با اینکه تعداد وقوع آن کم است اما سرعت بالایی دارد بنابراین مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند.

وی در مورد بادهای جنوبی تصریح کرد: با توجه به اینکه بادهای جنوبی از سمت دریا می‌آیند هنگام ورود به ایران هیچ محموله‌ و باری با خود ندارند. در این شرایط ظرفیت حمل و انرژی بالایی دارند به همین علت به محض ورود به کشور تا حد بسیاری امکان بارگیری دارند.

بادهای جنوبی خوزستان از ۱۰ سال پیش مشکل‌آسا شده است

مدیر ملی ستاد مقابله با گرد و غبار کشور با اشاره به خشکی تالاب‌ها و هورهای استان خوزستان گفت: دلیل اینکه در سال‌های اخیر میزان تاثیر بادهای جنوبی بالا رفته و اثرات مخربی ایجاد می‌کند؛ خشکی هورها و تالاب‌ها و تخریب مراتع است. یعنی در سال‌های قبل‌تر فصل وزش باد با فصل مرطوب بودن زمین همزمان بود و باد جنوبی به دلیل رطوبت زمین نمی‌توانست در وقوع گرد و غبار اثرگذار باشد اما تقریبا از سال ۸۶ به بعد بادهای جنوبی به دلیل خشکی‌های گسترده در خوزستان مشکل‌زا شده‌است.

مختصات باد شمال غرب به جنوب شرق خوزستان

طهماسبی بیرگانی در مورد باد شمال غربی خوزستان نیز تصریح کرد: باد شمال غرب به جنوب شرق، یک سیستم بادی قدیمی در منطقه خوزستان است که از مدیترانه، عراق و سوریه بارگیری می‌کند سپس وارد ایران می‌شود البته علاوه بر بارگیری این بادها در خارج از ایران، کانون‌های داخلی نیز در تشدید طوفان‌های غباری تاثیر می‌گذارد. به هر حال امسال علاوه بر شهرهای خوزستان بسیاری از شهرهای عربستان هم درگیر این باد شمال غربی بوده‌اند و اخیرا حتی دید افقی در برخی شهرهای این کشور مثل قصیم و طائف به ۱۰۰ متر رسید.

وی در مورد دوره شکل‌گیری بادهای شمال غرب خوزستان اظهار کرد: باد شمال غرب به جنوب شرق خوزستان در دوره انتقال فصل از زمستان به بهار ایجاد می‌شود که به اعتدال بهاری معروف است. این سیستم بادی سابقه طولانی دارد که در شرایط حاضر نتیجه وزش این باد ایجاد ۳۰۰ هزار هکتار تپه ماسه‌ای در خوزستان است. به‌طور قطع تخریب طبیعت در سال‌های اخیر قدرت اثرگذاری منفی این بادها را تشدید کرده است.

از ابتدای شروع فصل بهار شهرهای مختلف استان خوزستان در برخی روزها با پدیده گرد و غبار دست و پنجه نرم کرده است و این روند در طول فصل بهار و تا حدی هم تابستان ادامه خواهد داشت.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 14اردیبهشت1397 ، کدخبر: 97021307259: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
0
0
یکی میگه داخلیه یکی میگه خارجیه اخرشم نفهمیدیم کدوم به کدومه
س.د۷۶
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
0
منشا اکثر مشکلات داخلی ما ضعف مسیولینمون هست و عدم توجه خود مردم به ایندشون
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین