پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۱۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۴
رییس سازمان حج و زیارت در سکوتی رسانه‌ای به عربستان سفر کرد تا در دو ماه مهلت باقی‌مانده به آغاز اعزام زائران ایرانی، امور اجرایی حج ۹۷ را پیگیری کند.
شعارسال: حمید محمدی در صفحه‌ خصوصی‌اش در فضای مجازی با انتشار عکس‌هایی از کعبه و این نوشته که «در مکه و مسجدالحرام نائب الزیاره هستم» از حضورش در عربستان خبر داد.

او پیش‌تر در آخرین جلسه مشترک سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری که هفته قبل برگزار شد، از پیگیری امور اجرایی حج ۹۷ در مذاکره با وزیر حج عربستان و دیگر طرف‌های سعودی در سفری که تاریخش اعلام نشده بود خبر داده بود. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر ـ نماینده ولی فقیه در امور حج ـ‌ نیز در همان جلسه خواستار پیگیری راهکارها و جمع‌بندی‌های جلسات آسیب‌شناسی حج گذشته و کارشناسی حج ۹۷ در سفر رییس سازمان حج به عربستان شده بود.

محمدی با انتشار تصاویری به طرح توسعه مسجدالحرام و وضعیت تخریب‌های گسترده در مکه که اسکان زائران را در حج با چالش مواجه کرده و همچنین ساخت آشپزخانه مرکزی برای زائران ایرانی با مشارکت بخش خصوصی عربستان که با از دست رفتن آشپزخانه قبلی ایرانی‌ها با توقف اعزام به حج در سال ۹۵ آغاز شده، اشاره کرده است.

مطالب رییس سازمان حج  و زیارت از این سفر گویای آن است که هنوز مقامات حج ایران و عربستان با یکدیگر دیدار رسمی نداشته‌اند و محمدی درحال بازدید از پروژه‌های زیارتی ایران در عربستان و مکه و مدینه است.

او همچنین در مطلب دیگری که جمعه شب گذشته در اینستاگرام منتشر کرده به تغییرات فضای قبرستان بقیع و همچنین حذف ماموران امر به معروف و نهی از منکر در مدینه اشاره کرده که به نظر می‌رسد تحت تاثیر سیاست‌های جدید دولت آل سعود است. محمدی نوشته است: «جمیعت زائرات ائمه اطهار علیهم السلام در بقیع به حدی متراکم و انبوه بود که ازدحام ایام حج را تداعی می‌کرد. مدیریت بقیع همچنان در اختیار پلیس است و از ماموران امر به معروف خبری نیست.

شمار رو به افزایش مشتاقان زیارت بقیع که قاطبه آن‌ها از برادران اهل تسنن هستند، سبب شده است که پلیس با تعیین مسیرهای طولانی دور تا دور بقیع عملا جمعیت را بشکند و مانع تجمع و ازدحام در یک نقطه شود.

به محض ورود از در اصلی همه زائران به مسیر سمت راست هدایت می‌شوند و ناگزیر هستند بدون توقف مسیر را به سمت دیواره جنوبی بقیع ادامه دهند و سپس تقریبا تا نزدیکی ضلع شرقی که مسافتی چندصد متری است را در راهروی باریک مابین قبرها پیش روند و در برگشت شهدای احد را زیارت کنند. مضجع چهار امام معصوم را نیز باید گذرا زیارت کنی، پیش از این به محض ورود به بقیع در محوطه کوچک مقابل مضجع، مجال توقف اندک بود، اما با تغییر مسیر این فرصت نیز گرفته شده است. »

جزییات بیشتری از سفر رییس سازمان حج و زیارت در اختیار نیست، ‌ اما پیش‌بینی شده پیگیری افزایش سهمیه حج ایران که برای پنج‌هزار تن دیگر است و پرونده شهدای منا و مسجدالحرام که عربستان پرداخت غرامت به بازماندگان آن در سایر کشورها جز ایران را آغاز کرده از جمله محورهای احتمالی مذاکره رییس سازمان حج با مقامات سعودی در این سفر باشد.

رییس سازمان حج و زیارت قبلا از تعیین سهمیه حج ۹۷ مشابه سال قبل آن، که نزدیک به ۸۵ هزار نفر بود، خبر داده و گفته بود که برای پنج‌هزار تن دیگر به خاطر سالی که این سهمیه با توقف اعزام‌ها از دست رفت، به وزارت حج عربستان درخواست داده است.

طبق گفته‌های قبلی محمدی، اعزام زائران ایرانی به حج از ۲۶ تیرماه آغاز می‌شود که قرارداد مسکن و هواپیمای زائران نیز با عربستان بسته شده است.

اعزام زائران ایرانی به حج در شرایطی انجام می‌شود که سفارتخانه‌های دو کشور همچنان تعطیل و روابط سیاسی ایران و عربستان قطع است. بر اساس توافق دو کشور قرار شده سفارت سوئیس حافظ منافع ایران و عربستان در این کشورها باشد و امور دیپلماتیک بویژه در حج از این طریق پیگیری شود.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا  ، تاریخ انتشار 15 اردیبهشت 97، کدمطلب: 97021507840 ،www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
0
0
مسئله حج دیگر از مسائل سیاسی دو کشور کاملا جدا است و نباید آن هارا باهم پیوند داد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین