پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۲۰۶
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بدهی های دولت به تأمین جتماعی از سوی وزارت اقتصاد و سازمان حسابرسی تأیید شده است گفت: بدهی دولت تحت عنوان ارائه خدمات مختلف به سازمان تأمین اجتماعی چیزی بالاتر از 80 هزار میلیارد تومان است.

شعارسال:معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بدهی های دولت به تأمین جتماعی از سوی وزارت اقتصاد و سازمان حسابرسی تأیید شده است گفت: بدهی دولت تحت عنوان ارائه خدمات مختلف به سازمان تأمین اجتماعی چیزی بالاتر از 80 هزار میلیارد تومان است.

محمدرضا جعفریان، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: تأمین اجتماعی سازمانی مردم نهاد است که در سال 1332 برای حمایت از کارگران راه آهن تأسیس شد که در سال های مختلف تغییر و تحول های زیادی را شاهد بود تا اینکه در نهایت در سال 54 قواعد کلی این سازمان نگاشته و به شکل سازمان تأمین اجتماعی امروز درآمد.

وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی قوانین بیمه‌ای و محاسباتی مربوط به خود را دارد، عنوان کرد: بر این مبنا سازمان تامین اجتماعی می تواند پایداری خود را حفظ کند، هرچند تغییر تحولات زیادی بعد از انقلاب اسلامی در این سازمان رخ نداد و قوانین این سازمان همان قوانین سال 1332 است اما هیچگاه در پیشبرد اهداف سازمان با این قوانین مشکلی به وجود نیامده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی در ادامه گفت: در سال های اخیر بدون توجه به قوانین مادر در این سازمان، با وضع قوانین جدید در حوزه سازمان تأمین اجتماعی بار اضافه ای را به دوش تأمین اجتماعی اضافه کرده اند؛ در این شرایط سازمان حدود 42 میلیون نفر را تحت پوشش خود دارد.

جعفریان با بیان اینکه بیش از نیمی از مردم کشور تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند، عنوان کرد: حدود سه میلیون بازنشسته به همراه خانواده‌های آنها که جمعاً 7 میلیون نفر می‌شوند در کشور وجود دارد و سازمان تأمین‌اجتماعی به آنها خدمات ارائه می‌دهد، به طوری که زندگی، درمان، حقوق و حتی گاهی مسافرت آنها از طریق پول بیمه شدگان در این سازمان تأمین می‌شود.

وی همچنین گفت: سرمایه تأمین اجتماعی از طریق سرمایه هایی که خود بیمه گذاران در این جا سرمایه گذاری کرده اند تأمین شده است و علاوه بر ارائه خدمات پزشکی، 18 خدمت دیگر از طریق این سرمایه‌ها به بیمه‌شدگان تعلق می‌گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی ضمن بر شمردن برخی از خدمات تأمین اجتماعی عنوان کرد: هزینه همه این خدمات از حق بیمه افراد تحت پوشش تأمین شده است و در بودجه سالیانه ردیف بودجه ای برای این سازمان در نظر گرفته نشده و چیزی که به عنوان ردیف بودجه از امسال به تامین اجتماعی داده می شود، به خاطر مواردی است که بیشتر از وظایف قانونی سازمان بر عهده تامین اجتماعی گذاشته اند؛ این وظایف به قوانین مادر تحمیل شده اند.

جعفریان افزود: دولت تعهد کرده است در قبال این وظایف جدید که بر عهده تامین اجتماعی گذاشته، رقمی از بودجه را به این سازمان تخصیص بدهد اما به معنای این نیست که تأمین اجتماعی برای قوانین و وظایف خود از دولت بودجه ای می گیرد.

ماجرای طلب 4 هزار میلیاردی سازمان تأمین اجتماعی از بخش‌ خصوصی

وی همچنین خاطرنشان کرد: بدهی های دولت به تامین اجتماعی برای کمک کردن به این سازمان نبوده و دولت نیز مانند سایر کارفرمایان موظف است حق کارفرمایی خود را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند که این تعهدات در خصوص بخش های خصوصی هم وجود دارد که حدود 4 هزار میلیارد تومان شرکت های خصوصی به سازمان بدهکار هستند.

بدهی 80 هزارمیلیاردی دولت به تأمین اجتماعی

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بدهی دولت به تأمین جتماعی از سوی وزارت اقتصاد و سازمان حسابرسی تأیید شده است، عنوان کرد: بدهی دولت تحت عنوان ارائه خدمات مختلف به سازمان تأمین اجتماعی چیزی بالاتر از 80 هزار میلیارد تومان است.

جعفریان همچنین گفت: این بدهی فقط بابت تعهداتی است که دولت سازمان را موظف به انجام آنها کرده است و به خاطر مورد اضافه تری نیست؛ تأمین اجتماعی در دو بخش بیمه بازنشستگی و بیمه درمانی متعهد شده و پلی کلینیک های تخصصی بسیاری در سطح کشور دارد.

وی افزود: همه موارد فوق جزء درمان های مستقیم حساب می شوند و در حوزه درمان های غیر مستقیم، بیشتر بیمارستان های دولتی و بخشی از بیمارستان های خصوصی در کنار مطب های خصوصی و دولتی با بیمه تأمین اجتماعی قرارداد بسته و طرف قرارداد سازمان هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی در ادامه گفت: معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان هم در سال 77 شروع به کار کرد و بعد از یک دوره تعطیلی دوباره در سال 93 فعالیت خود را آغاز کرد که یکی از وظایف این معاونت ایجاد ارتباط بین شرکای اجتماعی با این سازمان است. ارتباط بین تشکل های کارگری، تشکل های بازنشستگی و تشکل های کارفرمایی با سازمان تأمین اجتماعی از وظایف این معاونت است.

جعفریان با بیان اینکه اداره کل بازنشستگان، کارفرمایان و بیمه شدگان سه اداره این معاونت هستند؛ گفت: شرکای این سازمان عملاً از طریق این معاونت می توانند با سازمان ارتباط بگیرند، این شرکا در حقیقت صاحبان اصلی هستند و این پل ارتباطی عملاً چالش های شرکای اجتماعی در بخش های مختلف را به سازمان منتقل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این معاونت در کنار تشکل ها می تواند بخش های رفاهی را از طریق این تشکل ها برای سه دسته از شرکای اجتماعی که عنوان شد فراهم کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه یکی از چالش های کشور در بسیاری از نهادهای تصمیم گیر، عدم شناخت قوانین و عملکرد سازمان است، بیان داشت: معاونت اجتماعی در صدد برآمد این چالش ها را حل کند؛ تأمین اجتماعی بر اساس یک رنسانس اقتصادی به وجود آمده است، و روابط بین کار و کارفرما باعث ایجاد صندوق های تأمین اجتماعی شد و شاید برای جامعه سنتی اقتصادی این شناخت از تأمین اجتماعی اندکی سخت باشد و منجر به ایجاد چالش می شود.

آموزش های تأمین اجتماعی برای دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی

جعفریان ضمن تأکید بر این نکته که تلاش تأمین اجتماعی در راستای شفاف سازی بوده است، عنوان کرد: معاونت اجتماعی با برنامه های زیاد در دو سال اخیر آموزش های زیادی برای شرکای اجتماعی برگزار کرده ایم تا از این طریق بازنشستگان، کارفرمایان و کارگران بتوانند قوانین خود را بهتر شناخته و با حقوق خود آشنا شوند.

وی افزود: در سال گذشته با آموزش و پرورش بازدیدهای دانش آموزی زیادی گذاشتیم و در سال 95 حدود 35 هزار نفر دانش آموز به شعب بیمه در سراسر کشور آمده و از آنها بازدید کرده و در خلال بازدید با اهداف سازمان و قوانین آن آشنا شدند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی بیان داشت: در سال گذشته این روند هم ادامه داشت و سازمان دانش آموزی آموزش و پرورش قراردادی با سازمان داشت که حداقل بتوانیم 1000 بازدید دانش آموزی در سراسر کشور داشته باشیم؛ از طرف دیگر کارشناسان سازمان به انجمن های اولیا و مربیان در سراسر کشور رفته تا بتوانند بحث هایی پیرامون بیمه تأمین اجتماعی با آنها داشته باشند.

جعفریان با بیان اینکه جرقه شناخت تأمین اجتماعی باید از نهاد خانواده شروع شود، عنوان کرد: در سال گذشته با 80 دانشگاه مختلف قراردادی بسته شده تا در سراسر کشور حدود 80 کنفرانس علمی درباره مباحث تأمین اجتماعی، چالش ها و شناخت این سازمان برگزار شود.

وظیفه رفاه‌اجتماعی بر عهده دولت است نه تأمین اجتماعی

وی افزود: در این قضیه دانشجویانی که بلافاصله بعد از دانشگاه وارد بازار کار می شوند حداقل با مباحث تأمین اجتماعی و حقوق خود آشنا هستند؛ بسیاری از مردم رفاه اجتماعی را با تأمین اجتماعی اشتباه می گیرند این در حالی است که رفاه اجتماعی وظیفه دولت است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی با تأکید بر لزوم فرهنگ سازی در بحث تأمین اجتماعی عنوان کرد: برنامه ویژه ای نیز برای دستگاه‌ها و نهادهای مختلف اجرا شده است که از جمله آنها می توان به برگزاری کارگاه های هم اندیشی با تشکل های صنفی، کارگری و رابطین بیمه‌ای در استان‌ها که امسال 66 کارگاه در این راستا برگزار می‌شود، برگزاری 20 کارگاه آموزشی ویژه سازمان‌ها و حوزه کارفرمایی شهر تهران، راه اندازی مشاوره های کارگاهی، ساخت و تولید انیمیشن های آموزشی و ... اشاره کرد.

جعفریان با بیان اینکه مشاوره های آموزشی در کارگاه های آموزشی همگی رایگان است، عنوان کرد: حتی اگر مواردی با تشکل خود مرتبط نباشند با تماس گرفتن با اداره کل روابط عمومی معاونت اجتماعی این سازمان می توانند درخواست خود را ارائه کرده و برای آنها کارشناسانی را جهت آموزش اعزام می کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی در ادامه گفت: برخی از کارگاه ها در کشور وجود دارند که فعال هستند اما برخی دیگر از این کارگاه ها وارد محدوده زرد شده‌اند به عبارت دیگر اگر به آنها کمک نشود غیر فعال می شوند از همین رو تأمین اجتماعی برای آنها دوره های مخصوص به خود را برگزار می کند که وظیفه سازمان شناسایی، آموزش و کمک به این کارگاه ها بوده تا دوباره فعال شوند.

جعفریان با تأکید بر لزوم پایش دستورالعمل ها و بخشنامه ها گفت: گاهی ممکن است پیرامون یک موضوع چندین بخشنامه و دستورالعمل صادر شده باشد که سال گذشته همه بخش نامه ها و دستورالعمل ها پایش شد و تحت یک بخشنامه صادر شد. این کار همچنان در حال ادامه است.

وی افزود: آموزش گفتمان سازی و مفاهیم بیمه یکی دیگر از اقداماتی است که در سال گذشته صورت گرفت و قرار است این بحث در 80 دانشگاه کشور ارائه شود و اقدامات اولیه آن انجام شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه 7 میلیون نفر بازنشسته و خانواده بازنشستگان وجود دارد که همه کارهای مستمری و درمان آنها در این سازمان انجام می شود، گفت: در سال گذشته برنامه های متوعی برای بازنشستگان تدوین و اجرا شد و در سال های اخیر بالغ بر 81 هزار نفر از بازنشستگان تحت پوشش تأمین اجتماعی را به صورت رایگان به مشهد مقدس اعزام کردیم.

جعفریان خاطرنشان کرد: در سال 96 با توجه به اینکه دسترسی بازنشستگان ساکن خراسان رضوی به مشهد آسان بود، 1600 نفر از ساکنان این استان را به شیراز و قم به صورت رایگان اعزام کردیم تا به صورت عادلانه از این تسهیلات استفاده کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از این افراد برای اولین بار به مشهد مقدس رفتند، گفت: این همکاری بین تمام دفاتر تامین اجتماعی در کشور صورت گرفت و بازنشستگان شناسایی شدند که علاوه بر سفر مشهد طرح سلامت نیز برای آنها برگزار شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی همچنین گفت: طرح ارتقای سواد سالمندان و بازنشستگان یکی دیگر از اقدامات این سازمان بود که در 6 استان برگزار شد و قرار است امسال نیز این طرح در بقیه استان ها اجرا شود؛ در این طرح افراد نسبت به دوران سالمندی و بیماری های آن آشنایی زیادی پیدا می کنند و با این دوران بهتر کنار می آیند.

جعفریان در ادامه گفت: سفرهای سیاحتی هم برگزار شده است که این اقدام با همکاری دوستان در گردشگری صورت می گیرد که البته این سفرها رایگان نبوده و مبلغی را از خود بازنشستگان دریافت می کنیم.

وی در خصوص شعار سال مبنی بر حمایت از کالای ایرانی گفت: این اقدام هم به عنوان فرهنگ سازی در دستور کار سازمان قرار گرفته است اما از سال های گذشته به ویژه آبان ماه گذشته علیرغم اینکه نمی دانستیم شعار سال 97 این خواهد بود، برنامه اصلی ما در سازمان حمایت از کالای ایرانی بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی بیان داشت: یکی از مهمترین برنامه های ما در سازمان این خواهد بود که بتوانیم از قشر بازنشسته در فرهنگ سازی استفاده کنیم تا جایی که بسیاری از بیمه شدگان ما تحت عضویت کانون بازنشستگان بوده و از طریق این کانن می توانیم در فرهنگ سازی حمایت از تولیدات داخلی حمایت کنیم و با همکاری شستا این اقدام بسیار سریعتر صورت می گیرد.

جعفریان در توضیح اداره کل بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: هیأت های تشخیص مطالبات که گاهی به خاطر عدم آگاهی از قوانین مشکلاتی را برای کارفرمایان ایجاد می کنند نیازمند بازآموزی هستند و یکی از وظایف اصلی این سازمان برگزاری کلاس های بازآموزی برای این هیأت هاست.

وی با بیان اینکه اخیراً بانک قوی اطلاعاتی ایجاد شده عنوان کرد: کارکنان، کارفرمایان و همه بیمه شدگان می توانند با مراجعه به این بانک اطلاعاتی از همه جزئیات حقوق و قوانین مربوط به خود آگاه شوند. علاوه بر آن برای شرکای اجتماعی خود کلاس های شناخت قوانین سازمان در بخش کارگری برگزار کرده ایم.

اضافه شدن دو درس با محتوای بیمه به دروس متوسطه

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی با اشاره به همکاری های آموزش و پرورش با سازمان تأمین اجتماعی عنوان کرد: اخیراً کتابی تدوین شده است که در آن مفاهیم بیمه در سطح مقدمانی و پیشرفته برای دانش آموزان بیان شده است.

وی افزود: در سال گذشته 2 درس در دو کتاب مختلف در سطح هنرستان در کتب درسی دانش آموزان با موضوع بیمه گنجانده شده و تلاش ها برای گنجاندن درس جدیدی در این مبحث در کتب ابتدایی صورت گرفته که امیدواریم امسال به سرانجام برسد.

جعفریان با بیان اینکه همه مردم باید با قوانین بیمه به خوبی آشنا شوند عنوان کرد: وزیر آموزش و پرورش این موضوع را به معاونت مربوطه ارجاع داده تا طی جلساتی بر اساس کتابی که نگاشته شده و در جهت فرهنگ سازی بیمه تأمین اجتماعی، مفاهیم جدید به کتب اضافه شود.

وی با اعلام شماره «1420» به عنوان پل ارتباطی مردم با تأمین اجتماعی بیان داشت: همه مردم می توانند با این شماره ها تماس گرفته و از مباحث کارشناسی بیمه آگاه شده و سوالات خود را در زمینه تأمین اجتماعی و بیمه بپرسند. حتی اگر کار کارشناسی باشد مشخصات فرد تماس گیرنده یادداشت و بعد از بررسی به سوال وی جواب نهایی داده می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه ساعت کار این سامانه از 8 صبح تا 7 عصر است عنوان کرد: مراجعین حضوری به سازمان مرکزی هم می توانند از بخش مشاوره بهره بگیرند و مشکلات خود را طرح کرده و پاسخ خود را بگیرند.

جعفریان با بیان اینکه شکایات مردم با آمار رصد می شوند عنوان کرد: با بررسی آمار می توان به چالش های اساسی در بخش های مختلف سازمان دست پیدا کرد که در نهایت بعد از اینکه این بررسیآماری صورت گرفت نتیجه به بخش مربوطه در سازمان ارجاع داده می شود.

وی در ادامه افزود: اقدامات فرهنگی زیادی هم در این سازمان صورت گرفته که این اقدامات در حوزه قرآن و تفسیر بوده که برای کارمندان خود سازمان است که قطعاً سعی کرده ایم بر اساس قرآن و آیات آن همواره خدمت به مردم را پیش ببریم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی در خصوص بیمه برخی از خبرنگاران که تأمین اجتماعی است و کارفرما برای آنها بیمه خبرنگاری اعمال نمی کند اظهار داشت: این افراد می توانند شکایت کنند و از این طریق مطالبات خود را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی حق بازرسی برای کارگاه های کمتر از 50 نفر را دارد تصریح کرد: اگر بر اساس بازرسی، یک کارفرما متخلف شناخته شود حق کارگر از وی گرفته می شود و با ان کارفرما برخورد می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی تأمین اجتماعی افزود: یک سامانه پیامکی است که تمام سوابق بیمه در آن ثبت شده و بلافاصله تمام سوابق بیمه فرد برای وی پیامک می شود.

جعفریان همچنین گفت: مشکلات مربوط به قوانین کار در کشور وجود دارد که همه مشکلات ناشی از مشکلات اقتصادی است و امیدواریم مشکلات اقتصادی سریعتر حل شود روابط میان کارفرما و کارگر بهتر شود.

وی افزود: اداره کلی در وزارت کار وجود دارد که این موارد را بررسی کرده و به شکایت کارگران رسیدگی می‌کنند که البته سازمان تأمین اجتماعی هم بر اساس شکایت کارگران هرکجا حق با کارگر باشد کارفرما را موظف به پرداخت حقوق کارگر و همچنین بیمه کردن آنها می کند.

بخش زیادی از هزینه‌های طرح تحول سلامت از جیب کارگران پرداخت شد

معاون فرهنگی و اجتماعی تأمین اجتماعی در خصوص اختلاف وزیر بهداشت و وزیر کار بر سر بیمه ها و طرح تحول اظهار داشت: بیمه ها به ویژه سازمان تأمین اجتماعی از بدو طرح تحول حسن نیت خود را هم به این طرح هم به وزارت بهداشت ثابت کرده است.

وی با تأکید بر اینکه ریاست سازمان تأمین اجتماعی در چند دوره عضو سازمان نظام پزشکی بوده عنوان کرد: طرح تحول سلامت بدون حمایت های سازمان تأمین اجتماعی نمی توانست شروع شود و حتی پا بگیرد؛ ما روی اصل طرح تحول هیچ ایرادی نداریم اما مشکل تأمین اجتماعی با مصارف این طرح است.

معاون فرهنگی و اجتماعی تأمین اجتماعی با بیان اینکه طرح تحول باید به همه بخش ها نگاه یکسان داشته باشد عنوان کرد: سلامت، بهداشت، درمان و اقتصاد درمان جوانبی هستند که باید در کنار هم دیده شوند؛ نمی شود در کشوری که با مشکلات ذخایر پولی مواجه است به صورت بی حد و حصر خرج کرد؛ حتی کشورهای ثروتمند دنیا در هیچ بخشی بی حد و حصر خرج نمی کنند.

جعفریان ضمن ارائه یک مثال گفت: از آنجایی که کنترلی روی درمان در طرح تحول نیست یک بیمار می تواند در طول یک روز به چند مرکز مراجعه کرده و به صورت رایگان مثلا عکس MRI بگیرد و هیچ هزینه‌ای پرداخت نکند؛ در کشورهایی مانند کانادا، پزشک خانواده حرف اول را زده و اگر نیاز به نوعی از درمان نباشد پزشک خانواده آن را تجویز نمی کند.

وی با بیان اینکه نبود نظارت بر طرح تحول سلامت صفوف برخی از خدمات مانند MRI را طولانی تر می‌کند عنوان کرد: ما روی اجرای طرح تحول مشکلی نداریم اما باید دستورالعمل و روش های درمانی علمی در مسیر اجرای صحیح آن تدوین شود؛ نمی توان تخمین زد که چقدر سازمان تأمین اجتماعی از اجرای این طرح متضرر شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی تأمین اجتماعی با تأکید بر لزوم وجود پزشک خانواده عنوان کرد: اگر پزشک خانواده احیا شود مانند بسیاری از کشورها جلوی هزینه های اضافه و غیر ضروری گرفته می شود؛ در سال های اخیر می توانیم به طور قطع بگوییم که بخش زیادی از هزینه های طرح تحول سلامت از جیب کارگران رفته است.

جعفریان همچنین گفت: می توانیم بگوییم در بخش درمان در سال گذشته 19 هزار میلیارد تومان از سوی سازمان تأمین اجتماعی و از محل هزینه های کارگران پرداخت شده، اگرچه این خدمات در قالب طرح تحول ارائه شد اما بیان اینکه این خدمات بهینه و کامل بوده کار دشواری است.

وی با انتقاد از عدم نظارت بر روی اجرای طرح تحول سلامت تصریح کرد: آیا واقعا برخی از این خدمات ارائه شده ضروری بوده است یا خیر سوالی است که مجریان طرح تحول نمی توانند به آن پاسخ بدهند و این نکته اختلاف بیمه ها با وزارت بهداشت است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار15 اردبیهشت 97، کدخبر: 1347762، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین