پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۳۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۰
رئیس شورای شهر تهران ضمن تایید انصراف انصاری لاری یکی از نامزدهای شهرداری تهران گفت: با کناره‌گیری وی ۶ نفر برای تصدی‌گری شهرداری تهران رقابت خواهند کرد.

شعارسال: محسن هاشمی رفسنجانی در ابتدای شصتمین جلسه شورای شهر تهران اظهار کرد: در جلسه امروز سه نفر از گزینه‌ها و نامزدهای شهرداری تهران برنامه‌های خود را ارائه خواهند کرد.

وی تصریح کرد: در ابتدا حجت‌الله میرزایی برنامه‌های خود را اعلام خواهد کرد و در ادامه نیز از ساعت 10:30 تا 12:30 محمد علی افشانی و در نهایت از عصر امروز از ساعت 14 تا 16 حسینی مکارم برنامه‌های خود را اعلام خواهند کرد.

استعفای لاری شبانه به دست شورای شهر رسید

وی با اشاره به انصراف انصاری لاری یکی از گزینه‌های شهرداری تهران گفت: شب گذشته برگه انصراف وی به دست ما رسید و ثبت شد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه هنوز از دلایل اصلی این انصراف مطلع نیستم گفت: بنده به صورت مستقیم با آقای انصاری لاری صحبت نکرده‌ام و تلفنی با وی ارتباط داشته‌ام و این در حالیست که وی در دو نوبت انصراف خود را اعلام کرده بود که در نوبت اول دلیل کناره‌گیری خود را حمایت از یکی از کاندیداها اعلام کرده بود و در برگه انصراف دوم نیز دلیلی عنوان نشده بود.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: با توجه به انصراف انصاری لاری 6 گزینه با هم رقابت خواهند کرد و در نهایت از بین این افراد یک نفر برای شهرداری تهران انتخاب خواهد شد.


وی با بیان اینکه در این دوره شفاف‌ترین نوع انتخاب برای شهردار تهران حکمفرماست گفت: این موضوع را می‌توان به عنوان یک افتخار برای شورای پنجم که شعارش شورای شیشه‌ای بود عنوان کرد.

وی در ادامه از فعالین رسانه‌ها، حوزه‌های مجازی و همچنین اصحاب سیاسی درخواست کرد نگاه مثبتی را درخصوص انتخاب شهردار تهران داشته باشند و از هرگونه شایعه‌سازی و انجام تفرقه جلوگیری کنند.

رئیس شورای شهر تهران بیان کرد: ما هیچ‌گونه موضوع مخفی از مردم نداریم و در انتخاب شهردار نیز فرآیند آن شفاف و علنی است و می‌توان مورد قضاوت عمومی قرار بگیرد.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: انتظار می‌رود که به جایگاه حقوقی شورا و همچنین حقیقی هر یک از اعضا هجوم نیاوریم چرا که این کار باعث کم شدن امید مردم به لیست امید می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی مردم و ارکان حکومت نسبت به انتخاب شهردار تهران حساس هستند و به همین دلیل انتخاب شهردار تهران اهمیت ویژه‌ای دارد و امیدوارم ما نیز بتوانیم تصمیم خوبی را در این زمینه اتخاذ کنیم.

در ادامه جلسه حجت الله میرزایی یکی از گزینه های تصدی شهرداری تهران برنامه های خود را بیان کرد.

میرزایی: تهران دیگر شهر زندگی نیست بلکه کارگاه بزرگ ساخت و ساز است

حجت الله میرزایی در شصتمین جلسه علنی شورای شهر تهران اظهار کرد: تهران یک کلانشهر نیست. تهران تنها پایتخت سیاسی  مرکز استقرار قدرت سیاسی ایران نیست بلکه مهمترین بخش از این سرزمین و پایتخت اقتصادی، خلاقیت و نورآوری است.

این نامزد تصدی پست شهرداری تهران گفت: نزدیک 25 درصد از تولید ناخالص و 35 درصد صنعت، 72 درصد از خدمات، 50  درصد شرکت‌های دانش بنیان و 80 درصد اخترعات و نوآوری‌ها در تهران است.

وی افزود: تهران فقط پایتخت اقتصادی و سیاسی نیست بلکه پیش از آن پایتخت فرهنگی و هنری است. تهران تاریخ فشرده سرزمین ما و یادآور و آلبوم فشرده از تحولات 200 سال اخیر است و نماینده و تابلو و ویترین تمام عیار از قدرت مدیریت در سرزمین ماست.

میرزایی گفت: تهران جایی است که تفاوت‌های قومی را باید در آن حل کرد و مسئله کردستان و ترکمن صحرا و سایر نقاط در تهران با انسجام قومی قابل حل است. امروز هشتمین ماه حضور من در شهرداری است. آنچه امروز ارائه می‌کنم یک رویکرد و بازشناسی از هشت ماه گذشته است.

حجت الله میرزایی؛ یکی از نامزدهای تصدی پست شهرداری تهران

یکی از نامزدهای تصدی پست شهرداری تهران با مروری بر آنچه در دو دهه گذشته بر تهران گذشته اضافه کرد:از اواسط دهه 65 شهرداری های کلانشهرها موظف شدند منابع مورد نیاز خود را تامین کنند. منبعی که شهرداری وقت تهران در سال 68 یا 69 پیشنهاد داد، فروش تراکم برای تامین مالی بود و تا امروز یعنی سه دهه ادامه یافته است.

وی اضافه کرد: امروز تهران شهری با مجموعه هایی از ویژگی های اقتصادی و اجتماعی است که آن را در معرض یک خطر مهم قرار داده است. تهران قابلیت‌های بسیاری دارد و مرکز خلاقیت و ارتباطات بین المللی. اگر هر تصمیم یا هر پروژه اقتصادی در تهران قابل اجرا نباشد، در هیچ جای دیگر این سرزمین قابلیت اجرایی ندارد.

میرزایی گفت: یکی از چالش‌های تهران امروز، ناپایداری اجتماعی است و 86 درصد مردم گفته اند که نسبت به هم بی تفاوت هستند و انسجام اجتماعی جای خود را به گسیختگی و عدم تعلق داده است. 86 درصد مردم گفته اند مهمترین مشکل تبعیض و نابرابری بین مناطق مختلف تهران در حوزه‌های مختلف است. حتی اگرچه فکر کنیم که در حس مردم نوعی بزرگ نمایی وجود دارد اما این بزرگ نمایی فاصله چندانی با واقعیت های شهر تهران ندارد.

وی تصریح کرد: تهران در معرض یک مخاطره مهم در مقابله زلزله و سایر حوادث طبیعی و پیش بینی نشده مثل آتش سوزی است. خطر مرگ و میر در تهران بر اثر یک زلزله شدید، به یک خطر شدید تبدیل شده است.

این نامزد تصدی پست شهرداری تهران افزود: تهران در خاورمیانه مقام دوم را از لحاظ ریسک مرگ و میر ناشی از زلزله دارد. نزدیک به 300 ساختمان شبیه پلاسکو در تهران وجود دارد که می تواند تهران با یک بحران مواجه کند. نزدیک به 53 درصد از بافت مسکونی تهران یعنی 150 هکتار تحت عنوان بافت ناپایدار شهری شناسایی شده است و یک سوم جمعیت شهر تهران در این بافت های ناپایدار قرار دارند.

میرزایی ادامه داد: 93 درصد از شهروندان گفته‌اند آلودگی‌های زیست محیطی و ترافیک مسایل اول و دوم شهر تهران است و تهران یکی از بزرگ ترین مراکز تولید آلایندگی در بین کلانشهرهای دنیاست.

وی افزود: مالیه شهری تهران یک مالیه به شدت ناپایدار و غیرمتنوع و سنتی و مبتنی بر ساخت و ساز و تخلفات ساخت و ساز است و تنها 3 درصد از منابع مالی تهران، برآمده از مشارکت مردم است و نزدیک به 80 درصد ناشی از ساخت و ساز و تخلفات ساخت و ساز است و تهران سهمی از روش های مدرن تامین مالی از بازارهای داخلی و خارجی تهران ندارد. نه تنها اقتصاد تهران یک اقتصاد کلنگی وابسته به ساخت و ساز است، بلکه مالیه شهر تهران یک مالیه سنتی و غیر متنوع و پر ریسک است.

نامزد تصدی پست شهرداری تهران افزود: امروز شهر تهران با یک مسئله مهم دیگر هم مواجه است و 52 هزار میلیارد تومان بدهی و 35 هزار میلیارد تومان پروژه ناتمام دارد. این 87 هزار میلیارد تومان تعهدات شهرداری به پیمانکاران، بانک ها و بخش خصوصی، در یک افق 5 ساله به 130 هزار میلیارد تومان می رسد. یعنی با محاسبه نرخ‌های تورم برای پروژه های عمرانی و بهره بانکی برای بدهی ها، فقط بازپرداخت این تعهدات تا سال 1402، 130 هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد.

میرزایی بیان کرد: برای اینکه بتوانیم خط هفت راه آهن شهری را تمام و خطوط 8 و 9 را اجرا کنیم، نزدیک 30 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم. ما برای 5 سال آینده نه 87 هزار میلیارد تومان بلکه نزدیک به 200 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم.

وی تصریح کرد: جز با بازسازی سازمان اجتماعی و سازمان مالیه و اقتصاد شهری تهران، امکان اداره شهر تهران در 5 سال آینده نه برای مدیریت شهری اصلاح طلب بلکه برای هیچ کس امکان پذیر نیست. باید همه کمک کنند، این شهر وضعیتی بهتر از امروز پیدا کند. امروز شهر تهران در معرض خطر است. نظام مالی کج کارکرد بنا گذاشته شده از سه دهه پیش، یعنی شهر فروشی بسیاری از بنیان های شهری را ویران کرده و تهران را به یک شهر بی هویت و بی تعلق و بی خاطره و بی آرمان تبدیل کرده است.

نامزد تصدی پست شهرداری تهران گفت: 200 هزار میلیارد تومان منابع برای شهری که بودجه آن 17 هزار میلیارد تومان است، یعنی چه؟ آیا این نظام مالیه به ما اجازه می دهد؟ خیر. این نظام مالیه باعث شده که باغ و بوستان و خیابان ها را فروختیم و یک سازه ناساز از تجدد را پی ریزی کردیم. تهران به یک شهر خانه به دوش تبدیل شده و عمر بناها به کمتر از 20 سال رسیده است. در قرن بیست و یکم، تهرانیان به بزرگترین جماعت کوچ نشین تبدیل شدند. تهران امروز شهر زندگی نیست و یک کارگاه بزرگ ساخت و ساز است و همه در حال کوچ هستند. دیگر چیزی به عنوان تعلقات محله ای وجود ندارد و برای مردمی که تعلقات محلی ندارند، مشارکت بی معناست.

وی یادآور شد: به ندرت اتفاق می افتد شهروندی زندگ بزند و بگوید باغی را تخریب می کنند. بخشی از بوستان ها که یکی از آنها بوستان مادر بود را فروختیم تا هتل بسازیم. این تعارض ارزش ها تا امروز نیز ادامه یافته و نتیجه آن بی اعتمادی مطلق در بین مردم به مدیریت شهری است. بازسازی مالیه شهری، بازسازی اقتصاد شهری و سازمان اجتماعی شهر سه پیشنهاد من است. برای مالیه تهران با یک هدف گذاری سهل اما ممتنع مواجه هستیم. دو اتفاق مهم باید بیفتد. مالیه شهری تهران به شدت سنتی است. بخش بزرگی از منابع مالی، از فروش غیر شفاف اراضی و املاک شهرداری تامین شده است و نمی دانیم در چه گردشی، این معاملات انجام و دارایی ها جابجا شده است. در قرن بیست و یکم، شهرداری تهران با بازارهای مالی قهر است. یعنی شهرداری هر چه بخواهد بخرد یا بفروشد حتی تراکم، از طریق بورس داخلی و بین المللی انجام می دهد. البته ساختار داخلی ما با این بیگانه است.

میرزایی اضافه کرد: این سازمان باید زبان سرمایه گذاری و مبادله مالی با بازارهای ملی و بین المللی را بیاموزد. پیش و بیش از آن، امروز نیازمند تدوین رژمالی بلند مدت برای شهرداری هستیم. مالیه شهر تهران، نباید بر مبنای گران شدن شهر تهران اصلاح شود. پیش از ما به اندازه کافی تهران را گران کردند و از 84 تا 92، قیمت مسکن بین 300 تا هزار درصد گران شده است. روند تخریب تهران در همین سال ها شدت گرفت. بهای خدمات شهری در سال های 85 تا 95، هفت برابر شده است. این عادلانه نیست که شهروندی در شهر ری و باغ آذری و هرندی، همان عوارض نوسازی را بدهد که یک باغ ویلا در شمال تهران با قیمت و ارزش چند ده میلیاردی می پردازد.

وی افزود: 25 سال است که مردم میلیون ها موبایل خریدند اما کسی به فکر نیفتاد از دکل ها که شهر را نازیبا می کند، عوارض مناسب دریافت شود. امروز صدها میلیارد تومان چک های وصول نشده داریم. بخش عمده تمرکز ما در ماه های آینده باید بر بازسازی نظام اقتصادی معطوف باشد. واقعیت این است که تحول اقتصاد شهری، مدیریت شهری نقش تعیین کننده دارد. شهرداری می تواند با ایجاد یک نظام نوآوری شهری، فضای مبتنی بر کسب و کارهای نوین را خلق کند. بخش عمده جوان ها، از ما انتظار استخدام ندارند و می گویند ما را در حل مشکلات شهر، سهیم بدانید. اینها باید به شرکای اصلی ما در آینده تبدیل شوند.

این نامزد تصدی پست شهرداری تهران اظهار کرد: مسائل مان را در سطح گسترده فراخوان می دهیم و این استارتاپ ها، پیشنهاد می دهند و یک بازی برد - برد - برد اتفاق می افتد چون مشکل ما، مردم و بیکاری جوان ها حل می شود. هر کدام از کلانشهرها که نگاه کنید، با کمک همین کسب و کارهای نوین حل کردند. مسئله پسماندها و سایر مشکلات قابل حل است به شرط اینکه شیوه های حل مشکلات را تغییر دهیم.

وی گفت: هیچ جای دنیا برای جمع آوری زباله پول نمی دهند اما می فروشند. ما هزاران متر فرهنگسرا و سراهای محله داریم. 35 فرهنگسرا و چندین سرای محله داریم اما پاخور ندارد و کسی پا داخلش نمی گذارد. مسائل شهر را متاسفانه در چارچوب بروکراسی خواستیم حل کنیم. سرمایه انسانی و سازمانی شهرداری، همکار اصلی ما در حل مسئله است. برند و اتیکت شهرداری، فساد نیست. اگر کسی حرمت و مسئولیت خود را نگه نداشت به سایرین تسری ندهیم. کار ما در شهرداری افشاگری نیست. اگر شهردار شدم، شفافیت آری اما افشاگری هرگز و مسیر شفافیت را که دکتر نجفی آغاز کرد، ادامه می دهم.

میرزایی تاکید کرد: امروز شهر تهران به یک ائتلاف بزرگ ملی نیاز دارد. شعار ما به عنوان اصلاح طلبان، گفت و گوی تمدن ها بود و امروز به گفت و گوی فراگیر درون ملی نیاز داریم. متاسفانه باب گفت و گو بسته شده است. شب تهران یک فرصت بی نظیر برای ایجاد تبلیغات اجتماعی است. 30 تیر را تجربه کردیم که باید فراگیر شود. شب فرصتی است که تعلقات خانوادگی و محله ای را پیوند بزنند و از میراث ارزشمند تاریخی بازدید کنند. ما روی زمین را دیدیم اما زیرزمین را ندیدیم. بهترین نقاط را ترمینال کردیم در حالی که می توانیم ترمینال ها را زیر زمین ببریم.

وی در پایان تصریح کرد: مسئله حمل و نقل و ترافیک باید خارج از مناطق 22 گانه حل شود. متن را دیدیم اما حاشیه را ندیدیم. متاسفانه حاشیه همان جایی است که در گذشته متن تهران بوده است. متن تهران یعنی شهرری که الان به حاشیه تبدیل شده است. مسئله دست فروش ها را قطعاً در شب تهران می توانیم حل کنیم. مخلص کلام اینکه بیش از اینکه به تغییر راننده نیاز داشته باشم به تغییر جاده و بینش نیاز داریم. دامنه مشارکان و همراهان خود را باید به سرعت گسترش دهیم و نگاه مان را به اطراف خود باید دقیق تر کنیم.


واکنش مخالفان حجت میرزایی پس از ارائه برنامه‌اش

محمدسالاری: چند سازمان در انداره شهرداری اداره کرده اید؟

پس از استماع گزارش حجت میرزایی برای تصدی پست شهرداری گفت: شما امروز در مبانی نظری صحبت کردید و نظرات شما به برنامه های بلند مدت باز می‌گردد.

وی ادامه داد: ما سه سال بیشتر وقت نداریم کاش از برنامه های نسبی خود برای اداره تهران فعلی صحبت می کردید.

به اعتقاد سالاری، در این سه سال و با مقتضیات و مشکلات فعلی چه میشود کرد؟

وی بیان کرد:چند سازمان در انداره شهرداری اداره کرده اید؟

حسن رسولی: قدرت چانه زنی با مسئولان بالادستی را دارید؟

همچنین حسن رسولی عضو دیگر شورای شهر تهران  پس از استماع گزارش حجت میرزایی گفت: من از مردم بابت تحمیل هزینه جابجایی شهردار عذر میخواهم.

وی ادامه داد: آقای میرزایی قدرت چانه زنی با مسئولان بالادستی را دارید؟

امانی: ما نمی دانیم از کجا به کجا میخواهید بروید؟

شهربانو امانی پس از استماع گزارش حجت میرزایی برای تصدی پست شهرداری گفت: جای خالی اهداف کمی در برنامه شما مشهود است و ما نمی دانیم از کجا به کجا میخواهید بروید؟

وی ادامه داد:‌ باید درآمد پایدار را جدی گرفت همچنین باید به حوزه آب توجه شود برای این معضل شهر تهران چه میخواهید بکنید.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: به تعاملات بین بخشی چگونه توجه میکنید؟ حضور زنان در شفاف سازی و سالم سازی نقش بسزایی دارد، برنامه تان برای حضور زنان چیست؟

وی در ادامه افزود: اگر شهردار نشدید آیا در هر جایی که شهردار منتخب بخواهد کار میکنید؟

الویری: نگرش شما در مورد مدیران موجود چیست؟

مرتضی الویری عضو دیگر شورای شهر تهران گفت: یکی از مسائل مهم این روزهای شهرداری نیروی انسانی مازاد است بگونه ای که به ازای هر پست شهرداری ٤برابر نیرو موجود است این مشکل را چگونه حل میکنید؟

وی بیان کرد:  در زمینه برون سپاری و کسب مشارکت در کنار کسب منابع برنامه ای در دستور کار دارید؟

الویری خطاب به حجت میرزایی گفت: نگرش شما در مورد مدیران موجود چیست؟ تعامل شما با مراجع و مراکزی همچون مجلس، دولت و... که روی عملکرد شما در شهرداری موثر است به چه نحو خواهد بود؟

میرلوحی: بگویید در ٣ سال اینده چه می‌خواهید بکنید؟

میرلوحی پس از استماع گزارش حجت میرزایی برای تصدی پست شهرداری گفت: راه حل ها  شما برای تهران مرا قانع نکرد. بگویید در ٣ سال اینده چه می‌خواهید بکنید؟

وی با بیان اینکه دوستان ما نازک نارنجی هستند، چگونه میخواهید بگویید که شش هزار نیروی زیر دیپلم و ٤ برابر نیروی مازاد داریم.

مسجد جامعی: جای برنامه‌های محله محوری خالی است

مسجدجامعی عضو دیگر شورای شهر تهران خطاب به میرزایی کاندید شهرداری تهران گفت: چگونه میتوان نظام مالیه را بدون بهم خوردن عدالت اصلاح کرد.

وی ادامه داد:جای برنامه های محله محوری خالی است در حالی که هر محله تهران ویژگی های خاص برای سرمایه گذاری دارد.

فرهانی: تهرانی‌ها 20 میلیون ساعت در ترافیک هستند

 مجید فراهانی پس از استماع گزارش حجت میرزایی برای تصدی پست شهرداری گفت: تهرانی ها اولین چالش اصلی خود را ترافیک می دانند چرا که بیست میلیون ساعت در ترافیک هستند.

وی ادامه داد: در تهران به اندازه یک بویینگ ٥٠٠ نفره بابت آلودگی هوا تلفات می دهیم.

به گفته فراهانی، اما مشخصا برنامه عملیاتی شما برام کاهش این مشکلات در سه سال آینده چیست؟

خداکرمی: آیا این قابلیت را در خود میبیند که به هیات دولت بروید؟

همچنین ناهید خداکرمی عضو دیگر شورای شهر تهران خطاب به میرزایی گفت: رویکرد خلاقانه قابل تقدیر است. آیا این قابلیت را در خود میبیند که به هیات دولت بروید؟

وی در ادامه افزود: چند نفر از افرادی که نمیشناسید در تیم همراه شماست.

بهرام نژاد: آیا حاضرید برنامه خود را در اختیار شهردار منتخب بگذارید؟

زهرا نژادبهرام در جلسه امروز شورای شهر  پس از استماع گزارش حجت میرزایی برای تصدی پست شهرداری گفت:شما کاندیدای جوان ما هستید، ایا حاضرید برنامه خود را در اختیار شهردار منتخب بگذارید؟

وی ادامه داد:در مورد پیمانکاران، خانواده ایثارگران و...که انتظارات دارند برنامه شما چیست؟

همچنین محمد جواد حق شناس عضو دیگر شورای شهر تهران خطاب به میرزایی کاندید شهرداری تهران گفت: قطعا یکی از مشکلات فعلی ما مشکل محدودیت منابع است، چه برنامه ای برای تامین منابع دارید؟

نوری: برنامه های شما در مورد تهران نبود

زهرا صدراعظم نوری در جلسه امروز شورای شهر تهران پس از استماع گزارش حجت میرزایی برای تصدی پست شهرداری گفت: تهران از نظر شاخص‌ها پایین است. شما چقدر از تهران شناخت دارید؟ برنامه های شما در مورد تهران نبود.

وی ادامه داد: تهران نیاز به برنامه شجاعانه دارد اما خیلی خلاقیت در برنامه های شما بخصوص محیط زیست ندیدم.

به گفته نوری، ایده هایی که گفتید نو نیست و همیشه همین ها گفته شده است. جایگزینی خودرو نو بجایی فرسوده یا ساماندهی موتور برچه اساس انجام میشود؟ پیشنهادات شما خروجی ندارد.

وی اضافه کرد: ٦٨ هزار نیرو در شهرداری داریم چه برنامه ای برای بکارگیری این نیروها دارید؟

هاشمی: حجتی هنوز نامه‌ای برای انصراف از شهرداری تهران نداده است

محسن هاشمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه محمود حجتی وزیر فعلی جهاد کشاورزی از نامزدی شهرداری تهران انصراف داده است، گفت: در این خصوص اطلاعی ندارم و تاکنون نیز نامه‌ای مبنی بر انصراف به هیأت رئیسه شورای شهر تهران نرسیده است.

وی‌ ادامه داد: هر یک از اعضایی که قصد انصراف از نامزدی شهرداری تهران را دارند باید رسماً به شورای شهر تهران نامه انصراف خود را بنویسند. اینکه در فضای مجازی مطالبی مطرح می‌شود، برای ما قابل استناد و تأیید نیست.

در فضای مجازی انصراف محمود حجتی از نامزدی شهرداری تهران مطرح شده است.

بعد از ابراز نظرات اعضای شورای شهر تهران درباره برنامه و گزارش حجت الله میرزایی؛ محمدعلی افشانی یکی درگر از گزینه های مورد نظر برای شهرداری تهران به ارائه گزارش و برنامه هایش پرداخت.

افشانی: سیستم مدیریت کیفیت باید در شهرداری مستقر شود

محمدعلی افشانی در شصتمین جلسه علنی شورای شهر تهران درباره برنامه‌های خود برای اداره شهر تهران گفت:‌ همواره مدیرانی که کار کرده‌اند گفته‌اند که تنها شاخصی که می‌توان به آن به‌درستی تکیه کرد، شاخص رضایت‌مندی مردم است و باید با همین نگاه برنامه لازم را ارائه داد.


وی‌ ادامه داد: امروز نیز بر اساس افزایش شاخص‌های رضایتمندی مردم برنامه خود را برای اداره شهر تهران ارائه می‌دهم.

افشانی گفت:‌ در هر سیاست‌گذاری باید برنامه‌ریزی مدیریت شهری را به صورت کلیت ببینیم.

نامزد شهرداری تهران با اشاره به اینکه شهر زیست‌پذیر، شهروند مشارکت‌پذیر عنوان برنامه‌های بنده است، گفت: بنده به دنبال شهری هستم که برای همه اقشار قابل زندگی باشد و بتواند برقراری ارتباط بین گذشته و آینده داشته باشد.

وی افزود: باید بر اساس شرایط مختلف در تمام محلات زیست شهری را مشاهده کنیم و پایه کار بر اساس محلاتی است که تشکیل‌دهند کل شهر هستند.

افشانی بیان داشت: مشارکت شهروندان در اداره شهر بسیار حائز اهمیت است و ما باید شهری را ارائه دهیم که دارای شفافیت و دسترس‌پذیری باشد و همه سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران باید در مقابل مردم پاسخگو باشند.

نامزد شهرداری تهران ادامه داد:‌ اعتماد باید به مردم این شهر بازگردد؛ چراکه اگر مردم به مسئولان و مدیران شهر اعتماد داشته باشند، قطعاً مشارکت بالایی خواهند داشت و منابع موردنیاز شهر توسط خود مردم تأمین خواهد شد.

وی افزود: مردم باید بدانند که هزینه‌ای که می‌دهند در چه پروژه‌ای و چگونه هزینه می‌شود، بنابراین برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی در اولویت اقدامات شهری قرار دارد.

نامزد شهرداری تهران با اشاره به اینکه فرهنگ می‌تواند موتور محرکه اقتصاد باشد، گفت: باید فرهنگ‌سازی در شهر به درستی انجام شود. شهر تهران به عنوان پایتخت با خیلی از سازمان‌ها و دستگاه‌ها ارتباط دارد و به همین دلیل دستگاه‌های مختلفی در اداره شهر دخیل هستند، بنابراین می‌بایست تلاش کرد که همکاری و مشارکت مابین ذی‌نفعان صورت گیرد.

افشانی گفت: شهر تهران دارای نقاط برخوردار و فقیر است و باید به نقاط محروم توجه بیشتری داشت.

وی با تأکید بر اینکه یکی از چالش‌های تهران بافت فرسوده شهری است گفت: مقام معظم رهبری در چند سال گذشته به طور جد دنبال می‌کردند و هر سه ماه یکبار به خواست حاشیه‌نشینان جلسه‌ای با ایشان برگزار می‌شود.

نامزد شهرداری تهران افزود: بعضی از ساختمان‌های تهران ممکن بود صدها سال قدمت داشته باشند و این ساختمان دارای حیاط، نور و زندگی بود، اما با احداث برجی در مجاورت این ساختمان، دیگر آن زندگی در ساختمان مجاور برج وجود نداشت و حقوق آن شخص ضایع شده است.

افشانی تصریح کرد: تخریب باغات تهران یکی دیگر از معضلات شهر است که باید به آن رسیدگی شود.

وی‌ ادامه داد: دو کمیسیون ماده 5 و ماده 100 وجود دارند و ضوابط خاص را ایجاد می‌کند، ولی شاهد آن هستیم که مانند زگیل یک پروژه‌ای بالا می‌آید که برای همه مردم دردآور است.

نامزد شهرداری تهران اظهار داشت: نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری به عنوان اولویت خاص باید به آن توجه کرد و اعتبارات فراوانی هزینه می‌شود تا ساختمان‌ها ساخته شود.

وی گفت: متأسفانه کنترل و نظارت دقیقی بر روی ساخت ساختمان‌ها وجود ندارد و شهرداری باید در حوزه قانون در این خصوص اقدام کند.

افشانی افزود: باید برای پروژه‌های در حال ساخت شناسه فنی ساختمان ایجاد شود و با این کار در هنگام حوادث دچار تعارض نخواهیم شد.

نامزد شهرداری تهران با اشاره به اینکه صیانت و حفاظت از باغات تهران یک ضرورت است، بیان داشت:‌ در شهر درختانی با چندین سال عمر با چند روش خشک می‌شوند که باید جلوی این اقدامات گرفته شود.

وی یادآور شد: سرانه فضای سبز در تهران باید با تعادل ایجاد شود.

افشانی خاطرنشان کرد: یکی از موارد مربوط به محیط زیست شهری بحث آلودگی هواست، زیرساخت‌های مناسب برای حمل و نقل عمومی وجود ندارد یا بسیار کم است، بنابراین برای حل معضل آلودگی هوا مهمترین تکیه ما باید بر روی حمل و نقل عمومی ریل‌پایه باشد.

نامزد شهرداری تهران افزود:‌ امروز 19 هزار اتوبوس فرسوده در کشور داریم که 5 هزارتای آن در تهران است.

وی به معضل کمبود آب در شهر تهران اشاره کرد و گفت: تنها آب پایدار در اختیار ما، پساب شهری است که باید بازچرخانی شود و باید از این مهار آب استفاده شود.

افشانی با تأکید بر اینکه سیستم مدیریتی کیفیت باید در شهرداری مستقر شود، افزود: بنده زمانی که ریاست سازمان نوسازی مدارس را داشتم، 8 هزار پروژه درحال ساخت داشتیم و یک بار نیز درخواست کردم به جای ساخت مدرسه 3 نرم‌افزار تولید شود که با آن بتوانیم هزاران مدرسه را بسازیم.

وی با آسیب‌های اجتماعی شهر تهران اشاره کرد و گفت:‌ آسیب‌های اجتماعی از جمله تکدی‌گری، کودکان کار، کمبود شادی و نشاط، حاشیه‌نشینی و توجه سازمان مردم‌نهاد، چالش‌های فرهنگی و اجتماعی است که باید به آن توجه شود.

نامزد شهرداری تهران گفت:‌ ارتقا سطح فرهنگ شهرنشینی و اولویت‌دادن به آسیب‌های اجتماعی باید در اولویت برنامه‌ها قرار بگیرد.

افشانی افزود: آنچه که امروز باعث رنج مردم است، این باور است که فساد در سازمان‌ها و نهادها وجود دارد و ما باید بر اساس شفافیت کار کنیم و مردم مطلع باشند که آنچه پرداخت می‌کنند، چطور هزینه می‌شود.

وی به پرداخت بدهی شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: ما می‌توانیم با بهره‌مندی از منابع بین‌المللی از جمله بانک توسعه اسلامی نسبت به پرداخت مطالبات خود و اتمام پروژه‌ها اقدام کنیم.

نامزد شهرداری تهران تصریح کرد: ما باید به اقتصاد شهر توجه کنیم و می‌توانیم خدمات فراوانی را با مشارکت مردم ارائه بدهیم.

افشانی خاطرنشان کرد: باید اقدامی صورت بگیرد که از بدنه شهرداری تهران نیروهای انسانی لازم تأمین شود.

وی‌ ادامه داد: بحث مدیریت بحران بسیار حائز اهمیت است و تهران با یک زلزله 6 ریشتری بخش عظیمی از آن فرو خواهد ریخت که باید هرچه زودتر برای این موضوع تدابیر لازم اتخاد شود.

نامزد شهرداری تهران اظهار داشت: در حال حاضر شهر تهران هیچ اورژانس هوایی ندارد که این موضوع برای پایتخت بسیار نگران‌کننده است.

واکنش مخالفان "افشانی" پس از ارائه برنامه‌اش

خداکرمی: شما مشهورید به انتصابات قومی و نزدیکانتان

 ناهید خداکرمی پس از استماع گزارش افشانی برای تصدی پست شهرداری گفت: قدرت تعامل و چانه زنی مهم است اما همه برنامه های شما همه حول این محور است.

وی ادامه داد:شما مشهورید به انتصابات قومی و نزدیکانتان اما در شهرداری چنین رویکردی نباید وجود داشته باشد.

نظری: شما پیرمردها کاری نکنید فقط بروید

همچنین حجت نظری عضو دیگر شورا خطاب به افشانی گفت: آقای رسولی فرمودند ما پیرمردها باید فضا را اماده کنیم برای زنان و جوانان.

وی ادامه داد: اما بر خلاف آقای رسولی که گفت ما پیرمردها باید چه و چه بکنیم من باید بگم شما پیرمردها همین که کاری نکنید و فقط (بروید) کافیست.

این عضو شورا گفت: به چه نحوی میخواهید میراث مدیریت شهری قبلی یعنی همان بدهکاری ها را تسویه کنید.

نظری گفت:جزییات اجرایی برنامه تان را بفرمایید؟ اینکه برنامه هایتان به طور مشخص برای جوانان و زنان چیست؟

فخاری: طرح بین الحرمین شیراز در مدیریت شما باعث تخرب آثار تاریخی شد

همچنین الهام فخاری عضو دیگر شورای شهر خطاب به افشانی گفت: طرح بین الحرمین شیراز در زمان مدیریت شما منجر به از بین رفتن بسیاری از آثار تاریخی این شهر شد، در پایتخت چه برنامه ای برای بافت تاریخی دارید؟

الویری: برای تهران چه برنامه ای دارید؟

همچنین مرتضی الویری عضو دیگر شورای شهر تهران گفت: بارها گفتید که در فارس بودم اما برای تهران چه برنامه ای دارید؟

وی افزود:شهردار تهران هم باید مدیر هزینه باشد هم مدیر درآمد. مخصوصا با این حجم بدهی باید مدیر درآمد باشد. حالا با این تعهدات سنگین چه برنامه ای دارید؟

عضو شورای شهر تهران اظهار داشت:شما الان در خانواده وزارت کشور هستید و این سمت میز یعنی ما، مدیریت شهری را متفاوت میبینیم، نگرش و دیدگاه شما در مورد اجرای لایحه مدیریت شهری چیست؟

مسجدجامعی: برنامه تان برای نابرابری شمال و جنوب تهران چیست؟

مسجدجامعی پس از استماع گزارش افشانی برای تصدی پست شهرداری گفت:در خصوص دستفروشی ها که برخورد فیزیکی جواب نداده است برنامه شما چیست؟

وی ادامه داد: برنامه تان برای نابرابری شمال و جنوب چیست؟ ساختار شهر ما جوریست که شهر گران اداره می شود برای تامین منابع راه هایی رو پیش بینی کردید؟ برنامتان برای تخصیص منابع چیست؟

عضو شورای شهر تهران گفت:رویکرد شادی و شادی آفرینی در شهر خوب است اما چگونه با سیاست اشتغالزایی و توسعه گردشگری همراه میشود؟


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی  مشرق، تاریخ انتشار 16 اردیبهشت 97، کدمطلب: 852652 ،www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
0
0
هنوز که هنوزه اینا شهردار رو انتخاب نکردن...جای تاسف داره
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین