پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۴۰۸
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴
رئیس انجمن گوارش و کبد ایران گفت: هر سال پنج هزار و ۱۵۰ نفر بر اثر نارسایی کبد در کشور جان خود را از دست می‌دهند.

شعار سال: دکتر رضا ملک زاده گفت: ۶۴ درصد از افرادی که بر اثر نارسایی کبد جان خود را از دست داده اند، زیر ۷۰ سال و ۲۲ درصد آن‌ها زیر ۵۰ سال سن داشتند.

وی با بیان این که امکان پیشگیری از نارسایی کبد در افراد مبتلا به هپاتیت ب و ث و حتی کبد چرب وجود دارد، افزود: هزار و ۶۵۰ نفر از افراد فوت شده بر اثر هپاتیت ب، هزار و ۱۰۰ نفر بر اثر هپاتیت ث و هزار و ۵۰۰ نفر بر اثر کبد چرب دچار نارسایی کبد و مرگ شده اند.

دکتر ملک زاده اضافه کرد: تنها نیم درصد از جمعیت کشور هپاتیت ث دارند.

وی افزود: شیوع هپاتیت در مصر ۳۰ درصد و در کشور آذربایجان ۲۰ درصد است.

ملک زاده گفت: درمان هپاتیت در اروپا و آمریکا ۷۰ هزار دلار است و تنها برای بیماران پیشرفته استفاده می‌شود، اما در ایران درمان هپاتیت حداکثر ۲۰۰ دلار هزینه دارد و برای تمام بیماران استفاده می‌شود.

۱۰ درصد از ناقلان هپاتیت شناسایی شده اند

رئیس انجمن گوارش ایران افزود: فقط ۱۰ درصد از ناقلان هپاتیت شناسایی شده اند.

ملک زاده گفت: از آنجا که ویروس هپاتیت «ب و سی» فقط در بدن انسان رشد می‌کند شناسایی ناقلان این ویروس به منظور کنترل سرایت آن ضروری است.

وی افزود: در کشور ۱.۵ میلیون نفر ناقل هپاتیت «ب» و ۳۵۰ هزار نفر ناقل هپاتیت سی هستند.

وی گفت: از دهه هفتاد که واکسن هپاتیت ب. در کشور برای نوزادان استفاده شد، این گروه سنی به هپاتیب ب مبتلا نمی‌شوند.

ملک زاده با بیان اینکه تعداد ناقلان هپاتیب ب نیز که آن زمان دو میلیون نفر بود اکنون به ۱.۵ میلیون نفر کاهش یافته است، افزود: در زمینه هپاتیت سی نیز باید گروه‌های پرخطر را کنترل کرد.

دکتر ملک زاده گفت: هرفرد برای اطمینان از سلامت خود می‌تواند یک بار اهدای خون کند چرا که سازمان انتقال خون در آن زمان آزمایش هپاتیب ب و سی را انجام می‌دهد در غیر آن صورت یکبار آزمایش هپاتیب ب و سی برای اطمینان از سلامت ضروری است.

وی اضافه کرد: معالجه هپاتیت با دارو‌های ایرانی درکشور ارزان است و برای گروه‌های پرخطرنیز به صورت رایگان ارایه می‌شود.

دکتر ملک زاده گفت: افراد پرخطر در زمینه هپاتیت شامل افرادی است که سابقه اعتیاد دارند یا در خانواده شان یک نفر (به ویژه مادر) به هپاتیت ابتلا دارند.

وی اضافه کرد: سابقه زندان، بیماری‌های خونی (هموفیلی و تالاسمی)، خالکوبی، حجامت، سوراخ کردن گوش، دندان پزشکی تجربی، اشیاء نوک تیز (به ویژه زباله گردها) و همچنین قمه زنی احتمال به هپاتیت ب. و سی را افزایش می‌دهد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار 15 اردیبهشت 97 ، کد مطلب: 2119716، www.iribnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین