پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۲۶۴۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷
هفته دوم اردیبهشت ماه امسال وعده بانک مرکزی جامه عمل پوشید و سپرده‌گذاران مؤسسه ثامن پیامکی دریافت کردند که در آن اعلام شده بود حساب‌های آنها به بانک انصار منتقل شده است؛ دستگاه‌های خودپرداز مستقر در شعب مؤسسه ثامن نیز به نشان بانک انصار تغییر کرد

شعارسال: پرونده ادغام مؤسسات و بانک‌های نظامی به مرحله اجرا رسید. پس از گمانه زنی‌های گوناگون و اظهارنظر جسته و گریخته مسئولان درباره ادغام بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری نظامی از اواخر سال گذشته این طرح جدی و مراحل اجرایی آن نیز رفته رفته روشن‌تر شد. در شهریورسال گذشته امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کرد که مؤسسه‌های مالی وابسته به نهادهای نظامی در چارچوب قانون ساماندهی می‌شود. پس از آن در اسفند ماه سال گذشته معاون نظارتی بانک مرکزی به صورت رسمی از ادغام مؤسسه تعاونی اعتبار ثامن و مهر اقتصاد در بانک انصار خبر داد و اعلام کرد که تا بهار ٩٧ کار ادغام انجام خواهد گرفت.

براساس گفته‌های فرشاد حیدری این توافق بین نیروهای مسلح انجام شده و هم‌اکنون در مراحل اجرایی آن هستیم. امیدواریم در روزهای باقیمانده در سال‌جاری فرآیند ادغام را آغاز و در بهار سال آینده ادغام را نهایی کنیم. وی همچنین به سپرده‌گذاران این مؤسسات اطمینان داد که هیچ نگرانی نداشته باشند چرا که این ادغام یکی از رویکردهای مناسب بانک مرکزی برای تقویت نظام بانکی است.

بدین ترتیب نخستین گام برای پروژه ادغام بانک‌های نظامی برداشته شد تا اینکه طی روزهای اخیر وعده بانک مرکزی برای آغاز ادغام بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی وابسته به نهادهای نظامی و انتظامی با پیوستن مؤسسه اعتباری ثامن به بانک انصار کلید خورد و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده شاهد به هم پیوستگی بیشتر آنها باشیم. طبق طرح کلی بانک مرکزی قرار بر این است که شش بانک و مؤسسه حکمت، قوامین، انصار، کوثر، مهر اقتصاد و ثامن در مرحله اول به دو بانک و در نهایت به یک بانک بزرگ تبدیل شوند. درکنار بانک‌های حکمت، قوامین و انصار، سه مؤسسه مالی و اعتباری کوثر، مهر اقتصاد و ثامن نیز وجود دارد که در جریان ادغام از اولویت بیشتری برخوردارند.

پروژه وارد مرحله اجرا شد

هفته دوم اردیبهشت ماه امسال وعده بانک مرکزی جامه عمل پوشید و سپرده‌گذاران مؤسسه ثامن پیامکی دریافت کردند که در آن اعلام شده بود حساب‌های آنها به بانک انصار منتقل شده است؛ دستگاه‌های خودپرداز مستقر در شعب مؤسسه ثامن نیز به نشان بانک انصار تغییر کرد.

با آغاز فرآیند ادغام مؤسسه ثامن در بانک انصار، بانک صادرات ایران که تا پیش از این در خودپردازهایش به کارت‌های ثامن خدمات ارائه می‌کرد، از 12 اردیبهشت این اتصال را قطع کرد.

بانک انصار نیز در اطلاعیه‌ای روش این ادغام را تشریح و اعلام کرد: در مرحله نخست تجمیع، با حمایت و هماهنگی بانک مرکزی، شعب تعاونی اعتبار ثامن به شعب بانک انصار تبدیل و سپرده‌های آن به بانک منتقل می‌شود و در روزهای آتی همانند سایر مشتریان بانک انصار از خدمات کامل بانکی از جمله شبکه شتاب بهره‌مند می‌شوند.

تکلیف مهر اقتصاد چه شد؟

مهر اقتصاد، دیگر مؤسسه‌ای است که وعده ادغام آن داده شده اما هنوز اجرایی نشده است؛ بانک مهر اقتصاد تلاش می‌کند به‌عنوان یک بانک مستقل مجوز خود را برای فعالیت در نظام پولی کشور از بانک مرکزی دریافت کند در حالی که مسئولان بانک مرکزی در رایزنی با ستاد کل نیروهای مسلح، برنامه جامع تری مبنی بر ادغام همه بانک‌های وابسته به نهادهای نظامی را دنبال می‌کنند.

3340 شعبه نظامی‌ها

در نظام پولی کشور اکنون نیروی انتظامی، سپاه و ارتش به ترتیب بنیانگذاران و سهامداران اصلی بانک‌های قوامین، انصار و حکمت ایرانیان هستند و مؤسسه اعتباری کوثر به وزارت دفاع و نیروهای مسلح تعلق دارد؛ اغلب این بانک‌ها تا پیش از اخذ مجوز از بانک مرکزی در قالب صندوق‌های قرض‌الحسنه فعال بودند و در فرآیند ساماندهی نظام پولی کشور در اواخر دهه 80، مجوز تأسیس بانک یا مؤسسه اعتباری را دریافت کردند.

اگر به این فهرست مؤسسه ثامن متعلق به بنیاد تعاون سپاه و مهراقتصاد وابسته به بسیج را بیفزاییم، فهرست مؤسسه‌های مالی وابسته به نهادهای نظامی و انتظامی بلندتر می‌شود؛ به همین سبب تصمیم نظام، ادغام و تجمیع این مؤسسه‌هاست.

بانک‌های قوامین، انصار، حکمت و مؤسسه کوثر در مجموع بیش از یک هزار و 940 شعبه دارند که اگر به آن، 800شعبه مهر اقتصاد و 600 شعبه ثامن را بیفزاییم شمار آنها از سه هزار و 340 شعبه در سراسر کشور فراتر می‌رود که با شعب بانک ملی ایران برابری خواهد کرد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: - ، کدخبر: 466008: www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
0
0
دلیل منطقی ای برای ادغام این بانک ها هنوز به مردم اعلام نشده است تا به الان
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین