پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۴۸۹
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
مدیرعامل آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: وضعیت آبی در مجموع رو به کاهش است و پیرو آن استان مرکزی هم با توجه به گزارش آمار کاهش بارندگی نسبت به نرمال همیشگی از این بحران مستثنی نیست.
شعار سال: مدیرعامل آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: وضعیت آبی در مجموع رو به کاهش است و پیرو آن استان مرکزی هم با توجه به گزارش آمار کاهش بارندگی نسبت به نرمال همیشگی از این بحران مستثنی نیست.

با افزایش جمعیت جهان روز به روز نیاز انسان به آب افزایش می‌یابد، بنابراین با نیاز فزاینده جمعیت رو به رشد جهان به آب، و افرایش میزان آلودگی منابع آبی، و کاهش قابل توجه منابع تجدید شونده، جهان به سرعت به سمت بحران آب پیش می‌رود، کشور ایران در منطقه خشک جهان واقع شده و با خشک‌سالی‌های متعددی رو به رو است.

در سال‌های اخیر تغییرات اقلیمی و نوسانات دمایی، کاهش شدید بارندگی‌ها را در پی داشته است و سبب بروز خشک‌سالی‌های مستمر در پهنه سرزمین ایران شده است که درنتیجه‌ی آن منابع آب‌های سطحی و سفره‌های آب زیرزمینی در مناطق مختلف خشک شده یا افت پیدا کرده است.

بنابراین ایران با آب و هوای گرم و خشک و بیابانی و با دارا بودن یک سوم میانگین جهانی بارندگی دارای وضعیت بحرانی‌تری از نظر منابع آبی بوده و اصلاح الگوی مصرف آب در درازمدت درراستای مدیریت منابع آب برای مقابله با بحران خشک‌سالی امری بدیهی در آن به شمار می‌رود.

برای جلوگیری از بروز خشک‌سالی و یا کاهش اثرات مخرب آن، پراهمیت‌ترین موضوع مدیریت صحیح منابع آبی است، بنابراین در مدیریت منابع آب توجه به سیاست‌ها، قوانین نحوه بهره‌برداری کمی و کیفی از منابع آب لازم و ضروری است و بهره‌برداری از منابع آب و جلوگیری از آلودگی این منابع حیاتی یکی از چالش‌های مهم کشور در برنامه‌های توسعه است.

بنابراین ضرورت و چگونگی مدیریت منابع آب بهانه‌ای بود که خبرنگاران تسنیم را در یک میزگرد تخصصی با موضوع "بحران آب و خشک‌سالی" با حضور مسئولان مربوطه گرد هم آورد تا در یک نشست تخصصی به بررسی ضرورت و اهمیت جایگاه منابع آب و آبیاری در جریان مقابله با خشک‌سالی، منابع آب مورد استفاده در کشاورزی، راهکارهای مدیریت منابع آب در کشاورزی مانند راهکارهای فنی مانند مدیریت استفاده از فناوری‌ها در آبیاری مانند فناوری‌های باز چرخانی پساب‌ها، اصلاح روش‌های آبیاری در کشاورزی بپردازد.

در این میزگرد، "مهدی زندیه‌وکیلی" معاون عمرانی استاندار مرکزی، "حمیدرضا نوازنی" مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی، "عبدالرضا خلیلی"، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان مرکزی، " مرتضی ذوالفقاری" مدیرکل هواشناسی استان مرکزی و "کریمی" معاون آب منطقه‌ای استان مرکزی و "محمد جلیلی" مدیرعامل شبکه محیط زیست و منابع طبیعی استان مرکزی و از کارشناسان حوزه منابع طبیعی و کشاورزی حضور داشتند.

مشروح صحبت‌های "عبدالرضا خلیلی"، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان مرکزی در میزگرد تخصصی با موضوع "بحران آب و خشک‌سالی" در زیر می‌آید:

* با توجه به پیش‌بینی وضعیت بحران آبی در کشور تحلیل شما از وضعیت پیش روی استان در یک سال آبی چگونه است؟

خلیلی: به طور کلی میزان بارندگی ما حتی در بهترین وضعیت یک سوم متوسط بارندگی دردنیا است، چند نقطه از دنیا بیشترین بارندگی را دارد که بیش از 10 هزار میلی‌متر در سال است.

خیلی سال پیش مطالعه‌ای انجام شد و کارشناسان سازمان ملل دو نکته را بیان کردند، یکی از نکات این بود که دنیا در حال گرم شدن است و در گرم شدن کره زمین هر یک درجه‌ای که گرم شود نواربیابانی دنیا که ماهم جزئی از این نوار بیابانی هستیم، بین ده تا 15 درصد از میزان بارندگی ما کاسته می‌شود.

بنابراین وضعیت آبی در مجموع رو به کاهش است و پیرو آن استان مرکزی هم با توجه به گزارش آمار کاهش بارندگی نسبت به نرمال همیشگی از این بحران مستثنی نیست و وضعیت خوبی پیش رو نداریم.

*با توجه به آمار ارائه شده از هدررفت آب در بخش کشاورزی که بر طبق آن حدود 85 درصد مصرف آب را به خود اختصاص داده است از نظر شما این حوزه چگونه باید مدیریت شود؟

خلیلی: دربیشتر مناطق ایران ظرفیت کشاورزی وجود ندارد، بر اساس مرکز آمار ایران، 18میلیون روستایی داریم که 10 میلیون و 600 نفر آن نقشی در کشاورزی و صنعت کشاورزی ندارند در نتیجه باید نقش افراد در توسعه کشور مشخص شود و همه مراقب رفتار و اقدامات خود باشند.

کشاورزی مدرن پنج مولفه دارد که یکی از آنها آبیاری مکانیزه است و اگرچهار مولفه دیگر رخ ندهد اگر تمام ایران هم آبیاری قطره‌ای شود هرگز اتفاق مثبتی در آب و کشاورزی رخ نمی‌دهد.

متوسط برداشت محصول کشاورزی در دنیا 4.3 متر مکعب است که این آمار در ایران 1.200 مترمکعب است ابتدا هدف ما ایراد به کشاورزان نیست این در حالی است که آنها هم مکشلات خود را دارند.

*برای تامین آب کدام حوزه حساسیت بیشتری دارد و در راستای اصلاح الگوی مصرف چه تدابیری لازم است؟

خلیلی: مهم‌ترین بحث ما تامین آب شرب است، حدود هزار حلقه چاه برای تامین آب شرب شهر و روستا در دست اجرا قرار دارد که 250 حلقه برای شهر و 750 حلقه برای روستا است.

در زمینه شرب و خدمات هم برنامه عملیاتی تهیه شد و مهم‌ترین بحث تاکید بر سیستم تسویه پساب است که این مسئله از الزامات محسوب می‌شود، نصب کنتورهای هوشمند، مدیریت مصرف آب، جداسازی آب شرب از فضای سبز و سایر مسائل دیگر از اولویت‌ها بوده که آن را پیگیری می‌کنیم تا در نتیجه سال 97 را با موفقیت به پایان برسانیم.

درست است که کمتر از پنج یا 6 درصد مصرف آب ما شرب است، اما حساسیت زیادی دارد، در آب شرب یک تحلیلی درآبان ماه انجام شد و به این نتیجه رسیدیم که امسال به طور حتم با مشکل روبه رو هستیم.

* چه اقداماتی برای استفاده بهینه از منابع آبی و اصلاح الگوی مصرف در استان مرکزی اندیشیده شده است؟

خلیلی: باید در بخش آب رکورد ایجاد کنیم و با این سیاست‌ها موفق نمی‌شویم، دوست‌داران انقلاب و فرهنگ ما باید بپذیرند که این رکورد باید انجام شود و کار خارق‌العاده‌ای نیست و هر چه می‌گذرد زمان از دست می‌رود این در حالی است که ما نمی‌توانیم تماشا کنیم که کشور در حال نابودی است.

جای تکنولوژی و مدیریت مهندسی در مدیریت آب کشور خالی است و اگر این اقدام انجام نشود ما نمی‌توانیم کاری را از پیش ببریم، باید یک فداکاری مهندسی انجام دهیم، از ملاحظه کاری دست برداریم و کمک کنیم کشور به یک پویایی و نتیجه خوب برسد.

 با مهندسی در آب، واجرای یک برنامه حداقل ده ساله که همه کشور به آن متعهد باشند و همچنین نگرش در اقتصاد آب می‌توانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

*در راستای اصلاح الگوی مصرف چه طرح و برنامه‌هایی انجام شده و نکته‌هایی که باید مورد توجه بیشتر در این بخش قرار گیرد کدام است؟

خلیلی: در آب شرب چند کار باید انجام شود، یکی اینکه تلاش وزرات نیرو باید تامین آب باشد، باید نظام مهندسی ما در بحث تاسیسات آب واحد شده و بر اساس یک اصول مدرن پیش برود، بین پنج تا هفت درصد آب وانرژی ما در پکیج‌ها برای گرم کردن و سرد کردن مصرف می‌شود، وارد کردن تکنولوژی و علم در تاسیسات آب شهری از ساختمان تا شبکه مورد نیاز است.

برخی اوقات صحبت می‌شود که کارواش‌ها باید تعطیل شوند اما بنده با این موضوع موافق نیستم زیرا اگر ماشین شما کثیف شد شما آن را در منزل می‌شوئید و در این شرایط 370 لیتر آب در منزل برای شستن ماشین مصرف می‌شود اما در کارواش‌ها برای هر ماشین 85 لیتر آب مصرف می‌شود که این مسئله به نفع ما است.

خوشبختانه ما از بهترین شرکت‌ها از نظر" پرت آب " در کشور هستیم، همچنین بازسازی و واقعی کردن قیمت تمام شده آب، اقتصاد آب و ایجاد فرهنگ عمومی در جامعه از دیگر مواردی است که باید رعایت شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 17 اردیبهشت 1397، کدخبر: 1719126 ، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین