پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۵۶۳
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۸
هواپیماهای برجامی یکی از وعده ها و افتخارات دولت به حساب می آمد اما حالا با استعفای نفر دوم وزارت راه و شهرسازی مشخص شد که دیگر هواپیمایی هم به ایران داده نخواهد شد.

شعارسال: آمریکایی ها بعد از برجام وعده داده بودند که در سال 2018 هواپیمای بوئینگ به ایران تحویل دهند اما یک توئیت سرنوشت این هواپیما را تغییر داد.

هفته پیش یک روزنامه‌نگار آمریکایی توئیتی منتشر کرد و در آن به نقل ازمقامات بوئینگ اعلام کرد موعد تحویل هواپیمای ۷۷۷ به ایران به سال ۲۰۱۹ موکول شده است.

ماجرای استعفای فخریه کاشان و بد عهدی بوئینگ نشان می دهد دست مسئولان وزارت راه و دولتی ها در پوست گردو مانده و وعده ای که به مردم داده بودن پوچ از آب در آمده است.

از سوی دیگر دنیس مویلینبرگ، مدیر اجرایی ارشد بویینگ در گفت‌وگوی تلفنی با رویترز، به این نکته هم اشاره کرد که به علت افزایش تقاضا، بویینگ دیگر نگران نیست که سقوط توافق هسته‌ای به خط تولید جت 777 این شرکت آسیب بزند و صدها شغل را به مخاطره بیندازد.

این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند میان استعفای فخریه کاشان و بد عهدی بوئینگ رابطه ای مستقیم برقرار است .

همچنین سید احسان علوی نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع قرارداد هواپیمای بوئینگ گفت: مجلس از مسئولین وزارت راه و شهرسازی در مورد این قرارداد و همچنین قرارداد ایرباس توضیح خواستند. وی با بیان اینکه چون این قراردادها بین المللی و مهم بود کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ورود کرد، افزود: مسئولین وزارتخانه با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن ارائه اسناد و مدارک قرارداد به کمیسیون، در مورد محتوای قرارداد توضیحات لازم را دادند.

رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: قرارداد با هواپیمایی ایرباس برای تحویل 80 فروند هواپیما بوده که تا کنون حدود 13 یا 14 هواپیما تحویل شده و تحویل بقیه هواپیماها به تدریج ادامه دارد.علوی گفت: اما قرارداد با بوئینگ برای تحویل 120 فروند هواپیما بود که تا کنون هیچ هواپیمایی تحویل نشد. وی افزود: ظاهرا در خصوص بوئینگ بحث تحریم مطرح است که دستور ممانعت فروش داده شده ولی هنوز قطعی نشده است.

رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس افزود: سرمایه گذاری بیشتر از طریق فاینانس و بخش خصوصی است و باید صبر کرد و منتظر بحث برجام بود. علوی افزود: اگر ترامپ رئیس جمهور آمریکا از برجام خارج نشود، برای اجرای این قراردادها جای امیدواری است. به گفته وی مدت زمان اجرای قرارداد بوئینگ برای تحویل هواپیماها 10 ساله است.

وی در خصوص اخذ ضمانت لازم برای تحویل هواپیماها و اجرای قرارداد، تصریح کرد: از محتوای قرارداد اطلاع ندارم اما چون قرارداد بین المللی است حتما ضمانت های لازم گرفته شد. علوی تاکید کرد: مجلس پیگیر قراردادهای بین المللی است و اجازه نمی دهد تا منافع ملی و بیت المال هدر رود.

از سوی دیگر موسوی لارگانی با اشاره به اینکه مدیرعامل بوئینگ باید پاسخ دهد چطور هزینه ساخت هواپیماها را از کشورمان دریافت می کند اما در زمان تحویل خودداری می کند و شروط آمریکا را مدنظر قرار می دهد، تصریح کرد: بوئینگ در سال ۲۰۱۶ توافق و تعهد کرد هشتاد فروند هواپیما به شرکت هواپیمایی ایران ایر تحویل دهد اما با اظهارنظر اخیر مدیرعامل این شرکت به نوعی این قرارداد منتفی شده است.

نکته ای که این نماینده مجلس اشاره می کند این است که بوئینگ از ایران هزینه ساخت هواپیما را گرفته اما الان خلف وعده کرده است و به نظر می رسد مسئولان وزارت راه باید پاسخ دهند وعده هواپیماهای برجامی بوئینگ چه شد و حالا ب احتمال خروج آمریکا از برجام این هواپیماها چه سرنوشتی دچار خواهد شد.

همچنین چرا فخریه کاشان استعفا داده و دلیل اصلی استعفا وی چه بوده است؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری افکارنیوز ، تاریخ انتشار: 17 اردیبهشت 1397، کد خبر: 740217، www.afkarnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین