پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۶۶۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲
استاندار خراسان شمالی گفت: باید در سال ۹۷ بیش از امسال یعنی نزدیک به ۱۱ هزار شغل در استان ایجاد شود.
شعار سال: استاندار خراسان شمالی گفت: باید در سال ۹۷ بیش از امسال یعنی نزدیک به ۱۱ هزار شغل در استان ایجاد شود.
محمدرضا صالحی در کارگروه تخصصی اشتغال استان اظهار داشت: در طرح ملی اشتغال فراگیر، سهمیه استان ایجاد 8680 شغل در سال گذشته بود ولی ما ایجاد 10 هزار شغل را هدفگذاری کردیم که تا پایان سال 11 هزار و 314 شغل جدید خالص ایجاد شد و در سال 97 نیز سهم استان 9291 ولی هدفگذاری ما 11 هزار شغل است که دستگاه‌های اجرایی باید هر چه سریع‌تر آمادگی خود برای ایجاد اشتغال در بخش‌های مختلف را به دبیرخانه کارگروه اعلام کنند.

* اشتغال اولویت تمام شهرهای استان است

وی با تاکید بر این که سهم بخش فناوری اطلاعات از اشتغال امسال باید حداقل ایجاد 1000 شغل باشد افزود: کسب و کار دنیای امروز حرکت به سمت خدمات است بنابراین باید ضمن حفظ عدد مطلق اشتغال در بخش‌های کشاورزی و صنعت، عدد اشتغال در بخش خدمات را با بهره‌مندی از فناوری‌های نوین افزایش دهیم و تاکید می‌کنم دولت از شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کند.

صالحی ادامه داد: حل مشکلات در حوزه تهیه تضامین و وثایق بانکی توسط متقاضیان دریافت تسهیلات به ویژه در حوزه اشتغال روستایی و عشایری نیازمند تعریف وحدت رویه است و اعلام می‌کنم تمامی وثایق بانکی خارج و داخل استان که متقاضی به بانک اعلام می‌کند معتبر است.

استاندار خراسان شمالی بار دیگر تاکید کرد: موضوع تسهیل‌گری در بخش اشتغال روستایی و عشایری باید منبای کار متولیان امر باشد و با توجه به رویکرد جدید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای که تقاضامحوری جایگزین عرضه محوری شده است، باید این سازمان از تمامی توان خود برای جبران تقاضا در بخش اشتغال روستایی و توانمندسازی و آموزش افراد بهره‌مند شود.

وی خطاب به فرمانداران مطرح کرد: اولویت اصلی تمامی شهرستان‌ها باید ایجاد اشتغال و مباحث اقتصادی باشد چرا که با توجه به شرایط موجود باید با توجه به مبانی اقتصاد مقاومتی بتوانیم در هر شرایطی مشکلات را در داخل کشور برطرف کنیم.

صالحی ادامه داد: برجام نقطه قوت دولت تدبیر و امید است که موجب کاهش نرخ بیکاری و تورم و هم چنین افزایش نرخ مشارکت اقتصادی و اشتغال در کشور شد.

* وضعیت پرداختی بانک‌های استان مطلوب نیست

رئیس کارگروه اشتغال استان با اشاره به گزارش عملکرد بانک ها در بخش جذب اعبتارات ملی در بخش اشتغال روستایی و عشایری گفت: به لحاظ نسبی با توجه به تعداد مصوبات کمیته بررسی طرح‌ها ذیل کارگروه، معرفی طرح‌ها به بانک‌های عامل و تعداد پرداختی‌ها، جایگاه خراسان شمالی خوب و در جدول‌بندی در شاخص‌های معرفی شده جزو 10 استان اول است اما به لحاظ میزان پرداختی‌ها وضعیت مطلوب نیست و باید تمام توان خود را برای جذب اعتبارات ابلاغ شده به‌کار بریم.

صالحی افزود: در طرح ملی اشتغال روستایی و عشایری با توجه به سیاست‌های دولت در مرحله اول 70 درصد اعتبارات معادل 263 میلیارد تومان توزیع شد که تاکنون 50 درصد آن ابلاغ شده است و ما باید تلاش کنیم تا تیر ماه سقف 70 درصد خود را پر کنیم تا علاوه بر جذب 30 درصد باقی مانده در رقابتی سالم با دیگر استان‌ها بتوانیم فراتر از سهم خود نیز درخواست داشته باشیم و بار دیگر تاکید می‌کنم سرعت بررسی طرح ها و پرداخت تسهیلات تسریع شود.

استاندار خراسان شمالی خاطرنشان کرد: با توجه به گزارش وزیر کشور به رئیس جمهوری در مباحث مرتبط با اشتغال سال 96 در تمامی محورهایی که نقطه قوتی برای استان‌ها وجود دارد، نام خراسان شمالی مطرح بود و بر اساس این آمار رسمی رتبه استان در بخش افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، اول و در جدول نرخ بیکاری پایین در کشور هم چهارم بوده است.

وی تصریح کرد: افزایش نرخ مشارکت اقتصادی یعنی ورود افراد جویای کار جدید که افزایش همزمان این عدد با کاهش نرخ بیکاری نقطه قوت 3 استان بود که خراسان شمالی یکی از این استان‌هاست و امیدواریم در کنار توجه به این شاخص ها و هم چنین پایین بودن ضریب جینی نسبت به متوسط کشوری، با ایجاد اشتغال و درآمد پایدار بتوانیم درآمد سرانه مردم را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: درآمد سرانه مردم خراسان شمالی کمتر از میانگین کشوری است اما پایین‌ترین نیست.

صالحی ادامه داد: برای تعریف سرانه اشتغال در بخش صنعت باید چارچوب مشخصی تعریف شود که معاونت امور اقتصادی استانداری در نشستی با حضور سازمان صنعت، معدن و تجارت و دیگر متولیان امر این چارچوب را تعریف و به تمامی بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌کند.

وی هم چنین دستور داد: فرمانداران جلسات منظمی را در خصوص بررسی روند اجرای طرح اشتغال روستایی و عشایری در شهرستان‌ها تشکیل و گزارش‌ها را به دبیرخانه ارسال کنند.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی همچنین با توجه به گزارش ارائه شده توسط کمیته ارزیابی ذیل کارگروه از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در خصوص عملکرد بخش اشتغال روستایی و عشایری خاطرنشان کرد: کمیته فنی استان و موسسات عامل موظف هستند متناسب با دستورالعمل‌های ابلاغی بیست و هشتم هر ماه گزارش تکمیل شده را به کمیته نظارت استان تحویل دهند و تاکید دارم کمیته‌های فنی بانک‌ها خود را به اعداد و ارقام سهمیه‌بندی شده برای شهرستان‌ها محدود نکنند چرا که در برخی شهرستان‌ها با توجه به ظرفیت‌های موجود٬ امکان پرداخت تسهیلات بیش از سهم تعریف شده وجود دارد.

صالحی بیان داشت: شعار سال 97 در ادامه مبانی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، حمایت از کالای ایرانی معرفی شد که خطاب به تمام دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌های استان بار دیگر اعلام می‌کنم خرید کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارد، ممنوع است.

وی با اذعان به این که تحقق شعار سال صرفا با صدور بخشنامه و دستورالعمل و حمایت دولت امکان پذیر نیست گفت: تولیدکنندگان استان باید با تولید محصولی با کیفیت بالا و قیمت پایین، حمایت مردم به عنوان مصرف کنندگان عام را جلب کنند.

* واحد شمش آلومینیوم جاجرم راه‌اندازی می‌شود

استاندار خراسان شمالی اشاره داشت: بر حمایت از صنایع بزرگ استان با اهداف توسعه‌ای و تعریف صنایع پایین دستی تاکید داریم و در این راستا با پیگیری‌های انجام شده آلومینای جاجرم از فهرست خصوصی سازی خارج شد و اکنون طرح‌های توسعه ای آن مطرح است و در ماه‌های آینده شاهد راه اندازی واحد شمش آلومینیوم در استان خواهیم بود و هم چنین پیگیر هستم تا وضعیت دیگر صنایع بزرگ استان نیز تعیین تکلیف شود.

صالحی هم چنین با اشاره به سیاست‌ها و اهداف طرح شده استان در بخش روستاها اعلام داشت: تعریف روستاهای بدون بیکار، سبز و  هدف گردشگری به معنای ایجاد محدودیت نیست بلکه این موارد اولویت هستند و در عین حال نباید از دیگر اولویت‌ها غافل شد.

موضوع سرمایه در گردش و تفسیرهای متفاوت بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی از قانون و دستورالعمل‌های موجود یکی از موضوعات مطرح در این نشست بود که استاندار تصریح کرد: براساس بخشنامه ها و دستورالعمل‌های قانونی صرفا 10درصد سرمایه در گردش باید به نواحی صنعتی و شهرهای زیر 10 هزار نفر پرداخت شود اما برای 90 درصد باقی مانده تصریح یا محدودیتی وجود ندارد.

صالحی خطاب به حضار تصریح کرد: سرمایه در گردش به معنای ایجاد رونق و جلوگیری از رکود است و تاکید می‌کنم در مواردی که قانون سکوت کرده است، باید به نفع متقاضی تفسیر کنیم و اگر مصادیقی در این خصوص در استان وجود دارد، اعلام کنید تا مشکل با بررسی موضوع برطرف شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1397، کدخبر: 1720167 ، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
0
اگر این شغل ها بر اساس معیار های بومی گزیده بشن به اقتصاد پایدار تبدیل خواهند شد
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
0
0
این هدف گذاری ها نه مردم رو خوش حال میکنه نه چیزی
باید نتیجه رو اخر سال بگید بببینیم چه چیزی محقق شده
م.ص76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین