پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۷۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۲
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: ‌اروپایی‌ها، چین و روسیه به هیچ وجه با رویکرد سیاسی امریکایی‌ها همراهی نکردند به همین دلیل امریکا در مواضع سیاسی‌اش تنها است.
شعارسال: علیرضا رحیمی نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به سناریوهای ایران در صورت خروج احتمالی آمریکا از برجام اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران گزینه‌های مختلفی را هم در حوزه وزارت امور خارجه و هم در حوزه شورای عالی نظارت بر اجرای برجام بررسی کرده است. به همین دلیل مقامات ایران بارها اعلام کردند که برای هر وضعیتی چه با برجام و چه بدون برجام آمادگی داریم.

او ادامه داد: بنابراین گزینه‌های مختلفی وجود دارد و پیشنهادهای مختلفی هم مطرح‌شده است. یکی از پیشنهادهایی که مطرح شد این بود که حضور در ان پی تی را به ایفای تعهدات 1+5 مشروط کنیم. به این معنا که در چارچوب برجام به تعهداتمان دران پی تی عمل کنیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: گزینه‌های مختلفی در قالب پیشنهاد و مصوبه در صورت خروج آمریکا از برجام مطرح‌شده است و در جای خود عنوان خواهد شد و دست ایران برای اجرای گزینه‌های مختلف خالی نیست. یکی از گزینه‌هایی که وجود دارد آن مکانیزم ماشه‌ای است که امریکایی‌ها و اروپایی‌ها بر روی آن مانور می‌دادند. این ماشه می‌تواند برای ایران هم فعال باشد؛ به این معنا که ظرفیت غنی‌سازی ایران به لحاظ فنی هم در دانشمندان ما و هم در فضای فنی ما همچنان وجود دارد.

رحیمی در پاسخ به اینکه آیا در صورت خروج آمریکا، ایران هم از برجام خارج می‌شود؟ گفت: این موضوع بستگی به شرایط دارد. یکی از گزینه‌هایی که اتحادیه اروپا مدنظر قرار داده و البته رسماً اعلام موضع نکردند ولی قابل پیش‌بینی است این است که کشورهای امضا کننده برجام منهای آمریکا بتوانند توافق برجام را با ایران به‌نوعی ادامه دهند البته این موضوع در حد یک گزینه و ارزیابی در کنار سناریوهای دیگر است.

او تأکید کرد:‌ اروپایی‌ها، چین و روسیه به هیچ وجه با رویکرد سیاسی امریکایی‌ها همراهی نکردند به همین دلیل امریکا در مواضع سیاسی‌اش تنها است. در مواضع حقوقی هم استحکام برجام اجازه نداده که بخواهند مواضع حقوقی خلاف برجام بگیرند. چون تا همین لحظه امریکایی‌ها بدهکار هستند به معنای آنکه مدام بدعهدی و نقض کردند و فضای بهره‌برداری ایران را مسدود کرده‌اند. علیرغم اینکه تعهد داشتند این فضا را به نفع همکاری‌های بین‌المللی باز کنند.

این نماینده مجلس در خصوص تأثیر خروج آمریکا از برجام در جامعه، گفت: ممکن است که به لحاظ روانی نگرانی‌هایی را برای مردم در حوزه اقتصاد ایجاد کند اما به لحاظ سیاسی مردم همچنان دیپلماسی دولت و کشور را باور دارند و نگاه دیپلماسی هم حفظ چارچوب‌های نظام، منافع مردم و امنیت ملی کشور است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری اعتمادآنلاین ، تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1397 ، کدخبر: 188054 ، www.etemaadonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
0
0
آمریا دیگه داره اعتبار خودش رو در جامعه جهانی از دست میده ؛ دیگه به این کشور هیچ کس اعتمادی نمیکنه
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین