پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۷۷۳
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: به شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده دارو براساس تغییرات رخ داده در نرخ ارز قیمت‌های جدید خواهیم داد.

شعار سال: اکبر برندگی در حاشیه بازدید از کارخانه بهستان تولید در پاسخ به این سوال که وضعیت قیمت داروهای تولید داخل و وارداتی پس از نوسانات اخیر نرخ ارز چطور خواهد شد؟ توضیح داد: هنوز نرخ ارز اعمال نشده و کسی هم با نرخ جدید ارز واردات انجام نداده است اما سیاست سازمان غذا و دارو این است که هر دارویی با پروفرم جدید، ارز جدید و ثبت سفارش جدید - چه نرخ یوروی 5200 تومانی باقی بماند و چه بیشتر شود وارد شود براساس قیمت روز به آن دارو قیمت خواهیم داد. در مورد داروهای تولید داخل نیز هرچه متاثر از نرخ ارز شود، افزایش قیمت را به صورت منطقی خواهند گرفت.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار درخصوص آخرین وضعیت پرداخت مطالبات شرکت‌های دارویی توضیح داد: پرداخت‌ها مقداری عقب است. روز یکشنبه 1200 میلیارد تومان به دانشگاه‌ها تزریق شد که خبر خوب این است که 25 درصد از این مبلغ یعنی حدود 300 میلیارد تومان، صرفا برای دارو و تجهیزات به حساب مستقیم می‌رود، یعنی دانشگاه‌ها اجازه مصرف این پول را در بخش دیگری ندارند.

وی افزود: منتها خلایی در این بین رخ داده است یعنی پس از اینکه این پول به پخش‌ها تزریق شد، پخش‌ها این پول را نگاه می‌دارند که این اتفاق بسیار بدی است چون باید بلافاصله این پول به تولید برسد تا بخش تولید نیز بتواند مواد اولیه خود را وارد کرده و اقدامبه تولید دارو کند. در اینجا مذاکرات بین پخش و تولیدکننده باید انجام شود. اگر قراردادی چند ماهه برای پرداخت دارند، در حال حاضر که وزارت بهداشت مبالغ را پرداخت کرده بهتر است پول زودتر به بخش تولید برسد.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ادامه داد: بیمه سلامت هم از ابتدای فروردین امسال متعهد شده 70 درصد از مطالبات دانشگاه‌ها را در همان ماه پرداخت کند که این کار در فروردین ماه انجام شد. 30 درصد هم برای رسیدگی به اسناد می‌ماند که این هم خبر خوبی است. مانده بدهی سال قبل هم انشاءلله در همین مدت تسویه خواهد شد و اگر مشکل نقدینگی صنعت داروسازی حل شود، به نظر می‌رسد این مشکلات فعلی مربوط به کمبودهای دارویی و ... نیز کمتر خواهد شد.

برندگی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار در خصوص آخرین وضعیت تامین داروی اسپینرازا بیماران SMA توضیح داد: این دارو خارج از فهرست است و طبق قانون برنامه ششم توسعه، تجویز هر نوع داروی خارج از فهرست خلاف است. به همین علت نخستین کاری که باید انجام شود این است که معاونت درمان و پزشکان باید این دارو را وارد فهرست دارویی کشور کنند. البته این دارو بسیار گران است و باید مطالعه هزینه-اثربخشی آن هم انجام شود و اگر این دارو موفق به ورود به فهرست دارویی کشور شد آن وقت سازمان غذا و دارو نسبت به تامین آن برنامه‌ریزی خواهد کرد.

او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار درخصوص آخرین وضعیت ثبت داروی جدید درمان هموفیلی A شرکت رُش به نام امیسیزومب هم گفت: خبر دقیقی در این زمینه ندارم اما هر دارویی که بخواهد وارد فهرست دارویی کشور شود، ابتدا باید مطالعات هزینه-اثربخشی آن طبق ضوابط تعیین شده انجام شود و در صورت موفقیت در این مطالعات و اثبات هزینه-اثربخش بودن آنگاه سازمان غذا و دارو نسبت به تامین این دارو برای بیماران اقدام خواهد کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی فانا، تاریخ انتشار 17 اردیبهشت 97 ، کد مطلب: 13646، www.phana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین