پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۸۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۶
آيت‌الله دوزدوزاني، پاياني، سلطاني طباطبايي، استادي، و موسوي بجنوردي، از اساتيد فقه و اصول سيد حسن خميني در سطح عالي بوده‌اند.

شعارسال: آخرين جلسه درس خارج فقه سيد حسن خميني در 46 سالگي روز گذشته در «دارالشفاي قم» برگزار شد تا تدريس خارج فقه يادگار امام پس از 8 سال به اتمام برسد. پاياني كه «آيت‌الله شدن» يادگار امام را سه قفله كرد تا ديگر شايبه‌اي براي سطح سواد فقهي او مطرح نشود و به حضورش در آزمون عملي براي اثبات اين ادعا، نيازي نباشد. خميني جوان در سال ۱۳۶۸ تحصيلات حوزوي را در مدرسه رضويه قم آغاز كرد و پس از آن در مدرسه كرماني‌ها به ادامه تحصيل پرداخت. در سال ۱۳۷۲ لباس روحانيت پوشيد.

آيت‌الله دوزدوزاني، پاياني، سلطاني طباطبايي، استادي، و موسوي بجنوري، از اساتيد فقه و اصول سيد حسن خميني در سطح عالي بوده‌اند. او همچنين در فلسفه و عرفان، منظومه ملاهادي سبزواري را از استاد اسحق‌نيا، منازل السائرين را از آيت‌الله انصاري شيرازي و اسفار را از آيت‌الله جوادي آملي فراگرفت. سيد حسن خميني پس از اتمام سطح عالي، در درس خارج فقه و اصول آيت‌الله فاضل لنكراني، وحيد خراساني، شبيري زنجاني، محقق داماد، موسوي اردبيلي، صانعي و مومن شركت كرد. از سال ۱۳۷۹ نيز به تدريس سطوح عالي پرداخت و كتاب‌هايي مانند رسائل، مكاسب محرمه، بيع، خيارات و كفايه را تدريس كرد. تدريس كتاب فلسفي منظومه ملاهادي سبزواري را نيز از سال ۱۳۸۵ آغاز كرد و در آبان ۱۳۹۱ به پايان رساند.

يادگار امام درس خارج اصول فقه را در سال ۱۳۸۹ آغاز كرد؛ حلقه درسي كه در حوزه‌هاي علميه، بالاترين كرسي تدريس است و از نشانه‌هاي نزديك شدن به مرجعيت. خميني جوان زماني درس خارج اصول فقه را آغاز كرد كه همچنان براي شاگردان خصوصي‌اش كفايه‌الاصول آخوند خراساني را تدريس مي‌كرد و اين حلقه درسي تا سال ۱۳۹۰ ادامه داشت. كفايه‌الاصول از دروس سطح عالي حوزه است و پيش از درس خارج خوانده مي‌شود. درس خارج فقه سيد حسن خميني، ۳ سال پس از درس خارج اصول فقه آغاز شد.

سيد حسن خميني با پشتوانه آموزش در يكي از عالي‌ترين سطوح درس حوزه، 27 آذر سال 94 در انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري ثبت نام كرد. ثبت نامي كه واكنش‌هاي زيادي به همراه داشت و طيف سياسي اصلاح‌طلب در كشور اميدوار بود تا با حضور او در مجلس خبرگان بتواند اثرگذاري بيشتري داشته باشد.

اميدواري‌اي كه از دي ماه 94 و پيش از اعلام افراد تاييد صلاحيت شده در هاله‌اي از ابهام قرار گرفت. شوراي نگهبان با انتشار اطلاعيه‌اي در سه بند عنوان كرد متقاضيان شركت در انتخابات مجلس خبرگان بايد در آزمون علمي شركت كنند. سيدحسن خميني به پشتوانه تدريس در عالي‌ترين سطوح حوزوي در آزمون علمي شركت نكرد. عدم شركت در آزمون علمي منجر به رد صلاحيت يادگار امام شد. رد صلاحيتي كه به دور از حاشيه نبود و بسياري از مراجع و عالمان ديني با تاكيد بر آيت‌الله بودن سيد حسن خميني، رد صلاحيت ايشان را نوعي كج سليقگي خواندند. حسن خميني در سال‌هاي اخير گرچه تلاش داشته از فضاي سياسي كمي به دور باشد اما نزديكي او به جريان اصلاح‌طلب بر كسي پوشيده نيست.

اظهارنظر و حضور در مراسم‌هاي مختلف جريان اصلاحات بر اين ادعا صحه مي‌گذارد. قرابتي كه زياد به مذاق راست‌كيشان سياسي ايران خوش نيامد و كار را حتي به جايي رساند كه برخي تندروها از هر فرصتي براي حمله به او دريغ نكردند. هرچند هنوز هم كه هنوز است بغض تندروها از يادگار امام پابرجاست، بغضي كه يك بار در جريان انتخابات 88 در حرم مطهر امام خميني و در مقابل ديدگان رهبر انقلاب به فرياد عليه او تبديل شد و شاهد مثال همين مدعاست. حالا خميني جوان بي‌هيچ حرف و حديثي سلسله‌مراتب طلبگي را پيموده و در چهل و شش سالگي آيت‌الله شده. اما آيا تن‌پوشي عبا و قباي آيت‌اللهي پايان بغض تندروها عليه او خواهد بود؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری فرارو ، تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1397، کد خبر: 359020، www.fararu.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
0
0
به نظرمن از اخوند های خوب این زمونست
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین