پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۷۱۵۴
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
رییس هیات مدیره خانه مطبوعات خوزستان در پاسخ به انتقادات درخصوص ساماندهی نشدن فعالان رسانه ای گفت: استانداری به عنوان مقام عالی دولت در استان باید در امر ساماندهی خبرنگاران ورود کند.

شعار سال: به نقل از روابط عمومی خانه مطبوعات استان خوزستانحسین حسین نژادیان در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه استان بیان داشت: خانه مطبوعات با اساسنامه طبق ضوابط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارشاد تشکیل شده و مورد قبول استانداری نیز هست.
وی گفت: خانه مطبوعات یک نهاد صنفی است و اگر انتظاری غیر از مواردی که در اساسنامه قید شده باشد انتظار به حقی نیست.
وی افزود: در قالب همین اساسنامه، به جرات می توانیم اعلام کنیم که این خانه که کمتر از یکسال از عمرش می گذرد از دوره های پیشین و حتی دوره گذشته که همین گروه کار را بر عهده داشتند بسیار موفق تر عمل کرده است.
حسین نژادیان گفت: در این دوره علاوه بر مدیر خانه از ظرفیت تمام اعضای هیات مدیره و حتی ظرفیت خارج از مجموعه نیز کمک گرفتیم تا کارها به بهترین نحو انجام شود اما تا زمانی که تمامی هم صنفی های ما مطالبه گر نباشند و پیگیر و حامی خانه نباشند هیچ کاری صورت نمی گیرد.
وی درباره شرایط عضویت در خانه مطبوعات بیان داشت: طبق اساسنامه برای عضویت در خانه تعداد افرادی که بیمه رسانه ای دارند از هر رسانه هیچ محدودیتی وجود ندارد، اما افراد با بیمه غیرمرتبط از هر رسانه چهار نفر و روزنامه ها شش نفر امکان عضویت در سامانه خانه مطبوعات را دارند.
وی در مورد بیمه خبرنگاران نیز گفت: مدیرمسئولان و صاحب امتیازان مسئولیت اصلی بیمه کارکنان خود را بر عهده دارند و هیچ مسئولیتی متوجه خانه مطبوعات نیست. این در حالی است که هر نشریه و سایت خبری می تواند با استفاده از معافیت تا پنج نفر را بدون پرداخت هیچ هزینه ای بیمه کند اما متاسفانه برخی مدیران مسئول حتی خودشان را هم بیمه نکرده اند.
رییس هیات مدیره خانه مطبوعات خوزستان افزود:حدود چهار سال است که وزارت ارشاد اعلام کرده نشریاتی که کارکنان خود را بیمه کنند تمام حق بیمه آنها پرداخت می شود و فروردین امسال نیز وزارت بیمه یکسال گذشته را پرداخت کرد؛ به نظر می رسد تنها راه حل فعالان رسانه، ترک کردن رسانه هایی است که آنها را بیمه نمی کنند.
وی با بیان اینکه تا زمانی که اصحاب رسانه و مدیران رسانه ای پای کار نیایند و حمایت نکنند ساماندهی صورت نمی گیرد گفت: در ادارات و سازمانها با دادن کارت هدیه به خبرنگاران توهین می شود و جایگاه رسانه را تنزل داده اند.
رییس هیات مدیره خانه مطبوعات خوزستان اظهارکرد: وقتی استاندار اعلام می کند هیچ کس حق شکایت از خبرنگاران را ندارد این حمایت از خبرنگار نیست این تضعیف خبرنگاران است یعنی موضوعاتی که مطرح می شود اهمیتی ندارد و قابل پیگیری نیست. پیش تر یک خط مطلب خبرنگاران گره ای از مشکلات مردم و شهر باز می کرد و این جایگاه واقعی رسانه بود.
حسین نژادیان در مورد اعزام اعضای خانه مطبوعات خوزستان به مشهد مقدس نیز گفت: در دوره گذشته پیشنهاد احداث و یا تامین زائر سرا در مشهد برای رسانه ها را دادیم که محقق نشد از این رو امسال برای اعزام اعضای خانه مطبوعات به مشهد مقدس با پیگیری که صورت گرفت محلی توسط فردی خیر تدارک دیده شد.
وی ادامه داد:همچنینبا رایزنی یک وعده غذای زائر سرای امام رضا (ع) به همراه مبلغ 100 هزار تومان با عنوان هدیه به زائران پرداخت شد و هزینه بلیت هواپیما به صورت رفت و برگشت از سوی خانه تامین اعتبار شد که با فراخوان عمومی که صورت گرفت تاکنون بیش از 50 نفر از اعضا به مشهد مقدس اعزام شده اند و به زودی دور دوم اعزام ها در فراخوان عمومی اطلاع رسانی خواهد شد.
مدیر خانه مطبوعات خوزستان نیز در این نشست پیرامون فرآیند عضویت در این خانه گفت: در فرآیند عضویت بخشی از کار در اختیار خانه است و بخش دیگر توسط ارشاد صورت می گیرد. پارسال بیش از 90 درصد تقاضاهای عضویت بررسی و تایید شد.
رضا علیجانی بیان داشت: استانداری خوزستان در ادوار مختلف در بسیاری از موارد جدیتی در برطرف کردن مسایل صنفی رسانه نداشته و وعده هایی داده می شود ولی در زیر مجموعه که قرار می گیرد جامه عمل پوشانده نمی شود.
وی گفت:در بحث ساماندهی خبرنگاران همه اختیارات دست ما نیست و بخش مهم کار به ارشاد برمی گردد ما می توانیم در صورت مشاهده تخلف از طریق کمیته انضباطی تذکر بدهیم اما برخورد با ارشاد است.
مدیر خانه مطبوعات خوزستان پیرامون احداث مسکن و تشکیل تعاونی نیز گفت: پیگیری این طرح با مسکن و شهرسازی تا حدودی صورت گرفت اما تعاونی مسکنی که در حدود 10 سال پیش تشکیل شده هنوز منحل نشده و یک سری مشکلات حقوقی دارد به همین دلیل ثبت یک تعاونی مسکن جدید برای اهالی رسانه با مشکل روبه رو شده که نیاز به پیگیری جدی دارد.
وی درباره بیمه تکمیلی خبرنگاران نیز بیان کرد: با چند شرکت بیمه برای بیمه تکمیلی وارد مذاکره شدیم اما حدی را مشخص کردند که حداقل 100 نفر باید بیمه شوند یا خانه باید در ابتدا هزینه بیمه یک سال را یکجا پرداخت کند، که پرداخت این مبلغ برای خانه میسر نیست بنابراین یا باید یک منبع مالی برای این موضوع تعریف شود یا رسانه ها از حقوق پرسنلی خود حق بیمه را پرداخت کنند.
وی در مورد سخنرانی نماینده جامعه رسانه در شورای اداری خوزستان نیز گفت: در ابتدا این برنامه منظم در حال اجرا بود ولی به تدریج افول کرد و دعوتها به صورت دقیقه نودی بود تا اینکه با تغییرمدیر روابط عمومی استانداری تعطیل شد که باید با روابط عمومی استانداری در این خصوص مجدد رایزنی شود.
علیجانی ادامه داد: برخی کارها صورت می گیرد ولی دوستان به جای اینکه مشارکت کنند با برخی برخوردها ما را دلسرد می کنند؛ نقد اشکال ندارد ،اما گویا خصلت ما رسانه ای ها این است که اشکالات را مطرح، ولی راهکار ارایه نمی دهیم و برای حل آن نیز مشارکت نمی کنیم.
احداث شهرک رسانه و پیگیری موضوع مسکن، تشکیل کارگروه حقوقی رسانه ، رفع مشکلات بیمه پایه و تکمیلی اهالی رسانه ، ساماندهی خبرنگاران و صدور کارت شناسایی برای تشخیص خبرنگاران فعال، ارتباط موثر و مداوم اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات با خبرنگاران و ارتقا و تثبیت جایگاه خانه مطبوعات خوزستان توسط رسانه های استان به عنوان تنها نهاد صنفی موجود از اهم مطالبی بود که از سوی حاضران در این نشست مطرح شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 20 اردیبهشت 97، کد مطلب: 82910472: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین