پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۷۲۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۹
استاد حسین ولی نژاد معروف به استاد بخشی از موسیقی نواحی شمال خراسان می گوید و اهمیت حفظ این نوع موسیقی و تاثیر برگزاری جشنواره ها در بالا بردن میزان توجهی که از این نوع موسیقی دریغ شده است.
شعارسال: استاد حسین ولی نژاد از پیشکسوتان موسیقی نواحی و نوازنده دوتار خراسانی گفت: موسیقی نواحی، گنجینه عظیمی است که سعی کرده ایم در گذر زمان آن را نسل به نسل حفظ کنیم و همانطور که از پدران و بزرگان مان دریافت کرده ایم به فرزندان مان نیز انتقال دهیم. این موسیقی در خون ماست و نمی توانیم اجازه دهیم از بین برود و فراموش شود، فرزندان ما از کودکی این موسیقی را می شنوند و با آن رشد می کنند و امروز نیز با آن زندگی می کنند.

وی افزود: موسیقی نواحی شمال خراسان در کنار آداب و رسوم نگاه آیینی، بیشترین تأثیر خود را از اقلیم جغرافیایی این سرزمین گرفته‌ که این موجب شده موسیقی این منطقه به دو بخش عمده کوهپایه و جلگه‌ای تقسیم شود. هرکدام از این مناطق جغرافیایی، از نشانه‌های خاص موسیقایی تبعیت می‌کنند. بخش آوازی موسیقی نواحی شمال خراسان بیشتر بر پایه وقایع تاریخی، آیینی و اساطیری استوار است که از این میان می‌توان به داستان‌های موجود در شاهنامه اشاره کرد که توسط آواز و همراهی ساز اجرا می‌شود.

این هنرمند پیشکسوت تصریح کرد: ما باید روی زبان تسلط داشته باشیم تا بتوانیم به درستی این نوع موسیقی را اجرا کنیم. بحر طویل هایی که خوانده می شود از اسرار خداوند شروع می شود، از صفات خداوند می گوید و تا حضرت رسول (ص) می رسد و با ادای یک صلوات پایان می یابد. یکی از ویژگی‌های کلام در موسیقی شمال خراسان، بیان داستان‌های مختلف و نگاه پندآمیز به این وقایع است که موجب می‌شود شنونده در کنار موسیقی، برداشت دیگری نیز داشته باشد و همین مهم سبب شده، موسیقی در شمال خراسان در کنار برداشت هنری در مسایل اجتماعی نیز تأثیرگذار باشد.

وی درباره کم توجهی به موسیقی نواحی، بیان کرد: یکی از دلایل توجه کمتر نسبت به موسیقی نواحی ما کم اجرا شدن این نوع موسیقی است. سالی نهایت یک یا دو جشنواره برگزار شود و از هنرمندان این نوع موسیقی دعوت می شود. وقتی به ما گفته می شود بخشی، یعنی بخشی از نور خدا تجلی پیدا می کند و با موسیقی و آواز بیان می شود، هنرمند بخشی از آن چیزی را که با حنجره خود سازگار است را با نهایت وجود اجرا می کند، آنوقت اینگونه نسبت به آن کم توجهی و بی مهری شود درست است.

این دوتارنواز ادامه داد: من از هنرمندان خواهش می کنم یک اثر را سعی نکنند حتما همانگونه که هست اجرا کنند براساس توانمندی های شان بر روی اثر زمان بگذارند، انرژی خرج کنند و اثر را با حفظ ریشه و اصالت آن به گونه ای بهتر اجرا کنند. باید این کارها صورت بگیرد تا این آثار به گوش همگان برسد، وقتی دنیا در حال پیشرفت است چه اشکالی دارد این موسیقی هم پیشرفت کند و به شیوه ای جدید اجرا شود. اگر 20 سال قبل پدربزرگ من به یک شیوه ای دوتار می نواخت چه اشکالی دارد امروز من برای بهتر شنیده شدن آن دست به یک اقداماتی بزنم اما نوای آن ساز به گوش برسد و فراموش نشود.

وی درپایان خاطرنشان کرد: جشنواره موسیقی نواحی، جشنواره خیلی خوبی بود، همه چیز آن در جای خود قرار دارد و اتفاقات خوبی رقم می زند، اجراها همه سر نظم و به خوبی برگزار می شوند و من باید از دکتر صدری که زحمت این جشنواره را می کشند تشکر کنم. جوانان باید در این جشنواره مورد حمایت قرار بگیرند تا برای ادامه مسیر انگیزه بیشتری پیدا کنند و پیشنهاد من این است که برای این جوانان کلاس هایی توسط اساتید پیشکسوت موسیقی نواحی برگزار کنند تا جوان ترها بتوانند از این فرصت حضور اساتید نیز در جشنواره بهترین استفاده را ببرند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری پانا ، تاریخ انتشار: 21 اردیبهشت 1397 ، کدخبر: 820322 ، www.pana.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
0
0
تصور کشور بدون موسیقی های محلی واقعا دشوار است ؛ این موسیقی ها واقعا بخشی از ایران هستند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین