پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۲۷۴۴۲
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۷
پیرو رخداد غیردلچسب برخورد فیزیکی بین مامور حراست یکی از ساختمان های دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال با دانشجوی همان دانشگاه و پخش گسترده کلیپ این درگیری، تصمیم به بررسی و انتشار خبر توسط پایگاه تحلیلی خبری شعار سال گرفته شد. مستنداتی که شاید بررسی آنها توسط جناب دکتر ولایتی، دکتر رهبری و دکتر طهرانچی ، خالی از لطف نباشد. ان شاالله با پیگیری های خاص این عزیزان، شاهد چارچوب مدار شدن روابط در محیط دانشگاه شده و تعالی یابی بیشتری را از این دانشگاه معظم، در سیر حرکتش به سمت دانشگاه نسل سوم، شاهد باشیم.
شعار سال : پیرو رخداد غیردلچسب برخورد فیزیکی بین مامور حراست یکی از ساختمان های دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال با دانشجوی همان دانشگاه و پخش گسترده کلیپ این درگیری، تصمیم به بررسی و انتشار خبر توسط پایگاه تحلیلی خبری شعار سال گرفته شد. مستنداتی که شاید بررسی آنها توسط جناب دکتر ولایتی، دکتر رهبری و دکتر طهرانچی ، خالی از لطف نباشد. ان شاالله با پیگیری های خاص این عزیزان، شاهد چارچوب مدار شدن روابط در محیط دانشگاه شده و تعالی یابی بیشتری را از این دانشگاه معظم، در سیر حرکتش به سمت دانشگاه نسل سوم، شاهد باشیم.


خلاصه داستان درگیری مامور حراست با دانشجوی دانشگاه آزاد 
عصر چهارشنبه گذشته(19 اردیبهشت 1397)، شاهد پخش کلیپی نگران کننده و تاسف بار(به تعبیر جناب آقای دکتر ولایتی) از برخورد ماموران حراست یکی از ساختمان های دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال با دانشجویی از همان دانشگاه بودیم. تصاویر تاسف باری که به راحتی می توانست مورد استفاده معاندین ابن الوقت نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار گرفته و یا در کمترین حالت، برهم زننده جو آرام دانشگاه ازاد اسلامی باشد.



واکنش مدیریتی دکتر ولایتی :
علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی خواستار رسیدگی به اتفاقات واحد تهران شمال شد. او در صفحه اینستاگرام منتسب به خود با انتشار مطلبی نوشت: «از روز گذشته شاهد تصاویر نگران‌کننده و تاسف‌باری که در فضای مجازی منتشر شده است، بودم. عنوان می‌گردد که درگیری بین تعدادی از پرسنل حراست دانشگاه آزاد اسلامی با یکی از دانشجویان آن دانشگاه است. محتوای تصاویر بسیار تکان‌دهنده و دور از ذهن می‌باشد. لذا ریاست محترم دانشگاه و مسئولان بازرسی موظف هستند به‌سرعت به موضوع رسیدگی و نتیجه را به اینجانب گزارش دهند.
یکی از مسئولان این واحد(گویا مسئول روابط عمومی واحد تهران شمال) در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اعلام کرده است به‌زودی اطلاعیه‌ای درباره این فیلم منتشر خواهد شد(روزنامه فرهیختگان،شماره 2490 مورخ 22 اردیبهشت ، ص2).

توضیحات مرکز حراست دانشگاه در خبرگزاری آنا :
 
شمس رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی،توضیحات نسبتا جامع و کاملی را برای خبرگزاری آنا در خصوص این حادثه ارسال نموده و این خبر حوالی ساعت 11 و نیم صبح 22 اردیبهشت، روی سایت خبرگزاری قرار می گیرد.


اما متاسفانه بنظر می رسد که خبر ارسالی واحد حراست(آنا مورخ 22 اردیبهشت 97/ کد خبر: 388303)، همراه با نوعی سوگیری می باشد. برخی از عبارات قابل تفسیر بشرح زیر است(منتظر جوابیه احتمالی حراست محترم دانشگاه آزاد اسلامی و انعکاس شایسته آن در پایگاه تحلیلی خبری شعار سال هستیم). لازم به توضیح است که نقل قول های مرکز حراست در گیومه قرار دارد:

- اگر دانشجویان مقابل دانشگاه و خارج از محیط مسقف اداری و آموزشی (محوطه باز)، در حال کشیدن سیگار بودند، چه نیازی به تذکر مامور دانشگاه به آنهاست(مگر محوطه باز در محیط دانشگاه قرار داشته و طبق مقررات دانشگاهی، استعمال دخانیات در آن ممنوع باشد).
- " در این زمان یکی از دانشجویان که در فیلم لباسی بر تن ندارد، جمله بسیار نامناسبی را به مامور انتظامات دانشگاه می‌گوید و به او حمله می‌کند و ضرب و شتم آغاز می‌شود" ، .... .کدام عقل سلیم می تواند این جمله را بپذیرد؟ مگر دانشجوی مربوطه یاغی است که ناسزا بگوید و حمله کننده هم باشد؟


عکس انعکاس یافته توسط خبرگزاری دانشجو از درگیری مامور حراست دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال با دانشجوی همان واحد(خبرگزاری دانشجو، 22 اردیبهشت 1397: کد خبر 684307)

- " دانشجویان و یکی از نیرو‌های دانشگاه برای جدا کردن آن دو نفر وارد عمل می‌شوند و در همین حین است که پیراهن دانشجو از تنش خارج می شود" و ...... . با عرض معذرت، به این حالت جر خوردن می گویند نه خارج شدن پیراهن از تن یک فرد. آنهم در مدت زمانی کوتاه، از مامور حراستی که به نقل از مرکز حراست دانشگاه، کتک هم خورده است.
- " ادعای خانمی که به‌ صورت هدفمند در حال فیلم برداری است و اظهار می‌کند که چرا دانشجوی مملکت را کتک می‌زنید". معنای این جمله و برچسب زدن های کلیشه ای یعنی چه؟(در صورت احساس ضرورت،این متن برای پیگیری مدعی العموم می تواند به دستگاه قضایی با هدف مقابله با برچسب زدن های احتمالی ارسال شود). اگر اسنادی مبنی بر فیلم برداری هدفمند دانشجوی دختر آن واحد دانشگاهی نیز وجود دارد،خواهشمندیم بخش حراست یا هر بخش دیگری از دانشگاه آزاد که متولی موضوع است،برای تنویر افکار عمومی ارایه دهند.
- در بخشی از متن ارسالی حراست به خبرگزاری آتا ، بشکل جهت داری،درگیری مامور با دانشجو با عباراتی نظیر دفاع و کتک خوردن آورده شده و برخورد دانشجو با مامور بصورت گلاویز شدن و کتک زدن، متجلی گردیده است. سوال قابل طرح این است که واقعا چرا؟


عکس انعکاس یافته توسط سایت نمناک از درگیری مامور حراست دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال با دانشجوی همان واحد(نمناک، 22 اردیبهشت 1397: کد خبر p49604)

- " پس از آنکه دعوا خاتمه یافت، دانشجوی خاطی از مامور حراست عذرخواهی می‌کند و حتی دست این مامور را هم می‌بوسد" . قضاوت با خود خوانندگان عزیز.

- " قطعا چه با دانشجویی که ضرب و شتم را آغاز کرده و چه با دانشجویی که به صورت هدفمند فیلم گرفته، اقدام مقتضی را انجام می دهیم، زیرا فرد تصویربردار صحنه سازی‌های اشتباه داشته است" . ضمن احترام به مقررات دانشگاهی و آرزوی محیطی آرام برای آن نهاد  آموزشی - فرهنگی، قویا اعلام می کنیم که در صورت نیاز و بعنوان رسانه ، پیگیر حقوق احتمالی ضایع شده از دانشجویان تا تحقق عدالت کامل خواهیم بود. پیشنهاد می دهیم که حراست محترم دانشگاه، سعی در شفاف سازی و آرام سازی محیط کنند(عباراتی نظیر " تلاش برای حفظ کرامت سه رکن استاد، دانشجو و کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی " / " التزام دانشگاهیان به قانون مداری، در کنار کرامت محوری در فضای روابط دانشگاهی" و ...)، نه استفاده از عبارات تحریک کننده و قابل تفسیر ، نظیر " اقدام مقتضی" برای دو دانشجو . چرا اقدام مقتضی برای مامور حراست فراموش شده است؟ یعنی از همین ابتدا حکم برائت و حق به جانب بودن ایشان صادر شد؟
- ..... 

حاشیه پر رنگ تر از متن در فرآیند پیگیری خبر ضرب و شتم ، در واحد تهران شمال : 

خبر فوق الذکر در ابتدای روز کاری شنبه(22 اردیبهشت 1397)، در دستور کاری پایگاه تحلیلی خبری شعار سال جهت راست آزمایی،کسب اطلاعات تکمیلی و انعکاس در پایگاه خبری،قرار گرفت.بر این اساس با بخش روابط عمومی واحد تهران شمال دانشگاه آزاد اسلامی تماس برقرار شد. ده ها بار زنگ و تماس و عدم پاسخگویی بخش روابط عمومی . با دفتر ریاست دانشگاه تماس برقرار شد و دوستان دفتر ریاست توضیح دادند که همکاران روابط عمومی در جشنواره (جشنواره نماز به میزبانی واحد تهران شمال) حضور داشته و قادر به پاسخگویی نیستند . 
پیگیری های مکرر خبرنگار ما داستان جالب توجه و حاشیه هایی پررنگ تر از متن  حادثه در دست بررسی را در این واحد دانشگاهی، مستند ساخته که خواندن آن خالی از لطف نیست.
- طی تماس های مکرر برقرار شده با واحد تهران شمال(حتی تا سرحد دفتر ریاست این واحد دانشگاهی)، هیچ کس نبود که بگوید برنامه روابط عمومی حدودا تا چه ساعتی به اتمام می رسد و ارباب رجوع تا کی باید منتظر بماند؟
- در این واحد دانشگاهی، هیچ کس نتوانست جواب دهد که بنا بر هر دلیلی ، چرا احدی از کارکنان روابط عمومی در دفتر حضور نداشته و پاسخگو به مراجعین نیستند (بخوانید تعطیل بودن روابط عمومی برای برگزاری یک برنامه مناسبتی . آیا این رخداد یک رویه دائمی در این واحد دانشگاهی است یا واقعا یک رخداد موردی بوده است؟).
- حوالی ساعت دو و ربع موفق به برقراری تماس با یکی از کارشناسان روابط عمومی این واحد دانشگاهی شدیم. خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری شعار سال ضمن توضیح ماوقع و تشریح روند برقراری تماس های بی پاسخ مکرر با بخش روابط عمومی، به کارشناس محترم روابط عمومی واحد تهران شمال می گوید که اگر کسی آتش بگیرد و با شما کار ضروری داشته باشد، چکار باید بکند و نامبرده جواب می دهد که به آتش نشانی باید زنگ بزند؟؟؟؟(نمونه ای از تکریم ارباب رجوع/ منشور اخلاقی سازمان/ تعهد سازمانی/ پاسخگویی کارکنان/ به قول واحد حراست دانشگاه، قانون مداری و کرامت محوری...... ) . نکته جالب توجه اینکه ،کارمند مربوطه بعد از چند جمله رد و بدل شده و بدون حداقل تعهد سازمانی، اقدام به قطع تماس تلفنی روی خبرنگار می کند(تمنا داریم، بحث خستگی نیرو از یک روز کاری سخت ، قطع شدن غیرعامدانه و ناشی از اختلال در خطوط تلفن و یا کم تجربگی و .....، بعنوان توجیه مطرح نگردد. لحن گفتار این کارمند عزیز به گونه ای بوده است که به راحتی، بحث توجیه نبودگی ایشان در مقابل رسانه و حداقل مهارت برقراری ارتباط موثر متقابل، در خصوص نامبرده قابل قضاوت است).
- برقراری ارتباط با مسئول روابط عمومی واحد تهران شمال نیز، صرفا همراه با تعارفات معمول بود. بدون ارایه کمترین اطلاعاتی در خصوص رویداد. همه چیز به حراست کل و روابط عمومی کل ارجاع می شد. انگار نه انگار که این رخداد نامبارک ، در آن واحد دانشگاهی به وقوع پیوسته است.


درخواست از جناب دکتر ولایتی
ضمن تشکر از جناب دکتر ولایتی به جهت ارایه دستور بررسی موضوع توسط بخش های تخصصی در آن دانشگاه معظم و همچنین به جهت استاندارد کردن رویه های بررسی و حل مشکلات احتمالی متشابه در آینده، خواهشمندیم :
- کارگروهی برای طراحی رویه ها و فرآیندهای بررسی استاندارد و غیر جهت دار چنین مشکلاتی تشکیل شده و خروجی آن بعنوان نوعی آئین نامه به واحدهای دانشگاهی ابلاغ گردد(بنظر ما، نامه منتشر شده توسط مرکز محترم حراست دانشگاه ، دارای سوگیری است. چنانچه برداشت ما درست بوده باشد و چنین قضاوت های جهت داری در برخوردهای احتمالی آتی، تکرار شود، سنگ بنای نوعی جریان ناسالم درون دانشگاهی شکل خواهد پذیرفت که مقابله با پیامدهای معنادار برون دانشگاهی آن، بسیار پر هزینه است).
- کارکنان بخش های مختلف، خصوصا کارکنان محترم روابط عمومی واحدهای دانشگاهی، در خصوص برقراری تعاملات سازنده با رسانه  ها ،آموزش دیده و از حداقل حساسیت ها و توانمندی های لازم برخوردار باشند. 
-  مجموعه معظم دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه دیروز و امروز نبوده، بلکه مسیری پرزحمت برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم و ان شاالله دانشگاهی تمدنی، در پیش دارد. رسیدگی منصفانه به رخدادهایی از این دست، مسلما از نشانگان در مسیر بودگی این نهاد آموزشی- فرهنگی است. با توجه به سوابق مدیریتی و گذشته عملکردی قابل دفاع حضرتعالی، تقاضای بررسی ویژه تر موضوع با هدف سد کردن راه سو استفاده کنندگان احتمالی از یک تعارض موردی را داریم.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال 
اخبار مرتبط
برچسب ها: دانشگاه آزاد ، دانشگاه ازاد واحد تهران شمال ، درگیری در دانشگاه آزاد ، برخورد فیزیکی دانشجو با نگهبان ، درگیری دانشجو با حراست فیزیکی ، مدیریت بر واحدهای دانشگاهی ، عملکرد مدیریت تهران شمال ، توانمندی رئیس تهران شمال ، مقابله با رویدادهای احتمالی ، داستان های واحد تهران شمال ، مدیریت دکتر طهرانچی ، عملکرد دکتر طهرانچی ، مداخله در بحران ، بحران دانشگاه آزاد ، حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم ، دانشگاه تمدن ساز ، بزرگ ترین مجتمع دانشگاهی خاورمیانه ، اهمیت دانشگاه آزاد ، قضاوت دکتر ولایتی ، شیوه مدیریت دکتر ولایتی ، عملکرد دکتر ولایتی ، دستور دکتر ولایتی ، سوگیری مرکز حراست ، عملکرد مرکز حراست ، اهمیت مرکز حراست ، قوت مرکز حراست ، حراست دانشگاه آزاد ، برخورد غیر متعارف ، برخورد فیزیکی حراست با دانشجو ، حفظ کرامت انسانی ، حساسیت تامل با رسانه ، حاشیه های پر رنگ تر از متن ، حواشی یک رویداد ، برخورد تربیتی ، مقررات دانشگاهی ، برخورد با دانشجو ، برخورد با دانشجویان ، حفظ کرامت دانشجو
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
0
1
اینکه یک حراست بخه خودش اجازه میده با دانشجو اینطور رفتار کنه فقط هزینه سازی داره
ا.ف75
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
اگه بچه خودش هم بود، اجازه می داد با بچه اش اینجوری رفتار کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
0
0
واقعا من اگر جای دکتر ولایتی بودم دستور خاص می دادم
از شهرداری
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
0
0
حرف حساب زده شده، باید مسائل رو ریشه ای پیگیری و درمان کرد. همین مشکل رو ما بنوعی دیگر در شهرداری داریم. مامورهای ما در شهرداری برای رفع سد معبر توجیه نیستند. هر روز داستان داریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
0
0
مسلم بدونید سه نفری که در خبر نام برده شده است(دکتر ولایتی، دکتر رهبر و دکتر طهرانچی)، ورزیده تر و با تجربه تر از این حرف ها هستند که راحت از کنار چنین حوادثی بگذرند و نادیده بگیرند. اطمنیان داشته باشید که بشکل شایسته ای دنباله گیری و حل می کنند.
جای نگرانی وجود ندارد
ناشناس
Norway
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
0
1
من بشخصه نگران این تغییر رویه ماموران و زیاد شدن زور گویی و ضرب و شتم توسط ماموران جاهای مختلف هستم
ن.ف83
ناشناس
Norway
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
0
0
واقعا وضعیت دانشگاه های تهران نیاز به بررسی و نظارت بیشتری از لحاظ اخلاقی داره
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین