پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۷۴۵۰
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۱
مردم عراق امروز برای نخستین بار پس از شکست داعش در این کشور به پای صندوق های رای می روند تا نمایندگان مجلس کشور خود را برای شکل گیری یک دولت جدید انتخاب کنند.
شعارسال: این انتخابات چهارمین انتخابات پارلمانی از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و خلع صدام حسین از قدرت است.

چرا این انتخابات مهم است؟

انتخابات پارلمانی امروز عراق نخستین رفراندوم ملی از زمان شکست داعش در سال ۲۰۱۷ محسوب می شود.

بجز چند مورد، در راس ائتلاف های انتخاباتی همان افرادی حضور دارند که از انتخابات ۲۰۰۵ تاکنون در صحنه سیاسی عراق حضور داشته اند.

مهمترین تغییرات مربوط به برجسته ترین نیروی سیاسی در عراق یعنی احزاب شیعه است که در سال ۲۰۰۵ همگی تحت یک گروه واحد به نام ائتلاف عراقی متحد در انتخابات حاضر بودند. امروز احزاب شیعه در قالب پنج ائتلاف در انتخابات حاضر شده اند که این امر احتمالا فرآیند شکل گیری دولت را طولانی و پیچیده خواهد کرد.

براساس نتایج یک نظرسنجی ملی که در ماه مارس انجام شد، مهمترین دغدغه مردم عراق در حال حاضر امنیت، فرصت شغلی و اقتصاد است.

فرآیند انتخابات عراق چگونه است؟

در این انتخابات ۳۲۹ عضو مجلس نمایندگان عراق انتخابات می شوند تا آنها رییس جمهور و نخست وزیر کشور را انتخاب نمایند.

در مجموع ۶۹۹۰ کاندیدا از ۸۷ حزب رقابت می کنند. در این میان حدود ۲۰۱۱ نفر از کاندیداها بانوان هستند که قرار است ۲۵ درصد یا ۸۳ درصد کرسی ها به ایشان تعلق گیرد. ۹ کرسی مجلس نیز به گروه های اقلیت اختصاص داده شده است.

فهرست های اصلی متعلق به ائتلاف هایی از شیعیان، اهل سنت و کردهای عراق است. نمایندگان انتخابی برای یک دوره چهار ساله وارد مجلس عراق خواهند شد.

احزاب اصلی شیعه

نخست وزیر بعدی عراق از میان ۵ حزب اصلی شیعه برگزیده خواهد شد. حیدر العبادی نخست وزیر کنونی به عنوان رییس ائتلاف نصر (پیروزی عراق) برای انتخاب مجدد رقابت می کند. نوری المالکی، نخست وزیر سابق رییس ائتلاف دولت قانون است. هر دو این احزاب منشعب از حزب الدعوه هستند.

دو حزب دیگر شیعه منشعب از گروه های ائتلاف اعلای اسلامی عراق هستند که در گذشته رقیب اصلی حزب الدعوه محسوب می شد.

یکی از این احزاب ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری و دیگری ائتلاف حکمت به رهبری عمار الحکیم است.

پنجمین حزب السائرون هستند که با ائتلاف جریان صدر و حزب کمونیستی عراق شکل گرفته است.

احزاب کرد عراق

چهار حزب اصلی از کردستان عراق در انتخابات امروز رقابت می کنند.

احزاب اهل سنت

پنج حزب اصلی از اهل سنت عراق برای ورود به مجلس نمایندگان عراق در انتخابات حضور دارند.


پس از رای گیری چه می شود؟

پس از رای گیری در میان احزاب توافق و ائتلاف هایی اتفاق می افتد از جمله به منظور انتخاب نخست وزیر.

در حالیکه اکثر پاسخ دهندگان به نظرسنجی ماه مارس گفته اند هنوز تصمیم نگرفته اند به چه کسی رای می دهند اما ۱۵ درصد گفته اند به ائتلاف نصر العبادی رای خواهند داد. انتخاب العبادی به عنوان نخست وزیر ممکن است موجب خشنودی اهل سنت شود اما به دلیل موضع گیری سرسختانه العبادی پس از رفراندوم استقلال کردستان، کردها مخالف نخست وزیری وی هستند.

کارشناسان پیش بینی می کنند اگر العبادی برای دومین بار به مقام نخست وزیری برسد اکثر ائتلاف های اصلی شیعه در دولت حضور خواهند داشت.

این مساله به ویژه در مورد ائتلاف فتح العامری که نسبت به ائتلاف نصر روابط نزدیک تری با ایران دارد، صدق می کند.

ائتلاف فتح به طور اجتناب ناپذیری بخشی از دولت آینده عراق خواهد بود. بنابراین اینک سوال این است که سهم این حزب تا چه اندازه بزرگ خواهد بود.

سناریوهای محتمل پس از رای گیری امروز نه تنها به تعداد آرایی که کاندیداها کسب می کنند وابسته خواهند بود بلکه به نقش ایران و تاثیر آن بر احزاب شیعه برای شکل دهی ائتلاف ها بستگی دارد.

بلندپروازانه ترین سناریو تخمین می زند که ایران برای شکل گیری یک ائتلاف مابین دست کم چهار حزب شیعیان تلاش خواهد کرد. این اتفاق مستلزم حمایت حداقلی از کردها و اهل سنت برای دستیابی به یک اکثریت مطلق در پارلمان خواهد بود. به هر حال، بسیاری از ناظران این رویداد را بعید ارزیابی می کنند.

در مذاکرات پس از انتخابات همچنین نقش آمریکا نیز مدنظر قرار خواهد گرفت. در گذشته نخست وزیر عراق می بایست مورد پذیرش هر دو کشور ایران و آمریکا قرار می گرفت. اما این مرتبه مشخص نیست ورود آمریکا به چه صورت خواهد بود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری  شقفنا، تاریخ انتشار: 22اردیبهشت 1397 ، کدخبر: 567013 ،www.fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین