پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۷۴۶۷
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۶
مدیر عامل سایپا در رابطه با پراید صادراتی در جمع خبرنگاران گفت: «به‌رغم آنچه در خصوص عرضه پراید با قیمت‌هایی بسیار نازل‌تر از قیمت داخلی گفته می‌شود، ما هر دستگاه پراید را در حالی به‌قیمت ۴۲۵۰ دلار در بازارهای صادراتی به فروش می رسانیم که هر خودروی پراید صادراتی سه میلیون تومان سود دارد. بنابراین، هرگز این محصول پرسود را از رده خارج نخواهیم کرد اما عرضه آن در داخل متوقف خواهد شد.»

شعار سال: فکت‌نامه به تحلیل قیمت پراید صادراتی، سود آن در خارج از کشور و تفاوت قیمت آن پرداخته است. مدیر عامل شرکت خودروسازی سایپا در رابطه با پراید صادراتی در جمع خبرنگاران گفت: «به‌رغم آنچه در افکار عمومی در خصوص عرضه پراید با قیمت‌هایی بسیار نازل‌تر از قیمت داخلی گفته می‌شود، ما هر دستگاه پراید را در حالی به‌قیمت ۴۲۵۰ دلار در بازارهای صادراتی به فروش می رسانیم که هر خودروی پراید صادراتی سه میلیون تومان سود دارد. بنابراین، هرگز این محصول پرسود را از رده خارج نخواهیم کرد اما عرضه آن در داخل متوقف خواهد شد

به گفته وی قیمت ریالی فروش پراید صادراتی (با احتساب دلار ۴۲۳۵ تومانی) ۱۸ میلیون تومان است.

ادعای مطرح شده دو بخش دارد. یکی مربوط به قیمت پراید صادراتی و دیگری مربوط به سود سه میلیون تومانی است.

آیا پراید صادراتی ۴۲۵۰ دلار فروخته می‌شود؟

بر اساس اطلاعات موجود در گزارش‌ گمرک ایران از صادرات خودرو و قطعات خودرو در سال ۱۳۹۷ و همین‌طور گزارش سال ۹۶ ارزش گمرکی متوسط هر پراید در یک سال گذشته حدود ۵۵۰۰ دلار بوده است.

ارزش گمرکی یک کالا از جمله خودرو برای اطمینان از قیمت قطعی فروش یک کالا کافی نیست. برای اطمینان سعی کردیم تا از بازار خرید و فروش خودرو در عراق مطمئن شویم.

قیمت پراید نو با تفاوت اندکی در امکانات نسبت به پراید کارکرده ۵۹۰۰ دلاری، با قیمت ۶۵۰۰ دلار به فروش می رسد.

از سوی دیگر می‌بینیم یک پراید دست دوم مدل ۲۰۱۵ با کارکرد ۵۰ هزار کیلومتر، به قیمت ۷۳۰۰ دلار (گران‌تر از خودرو نو) به فروش رفته است.

تفاوت قیمت ماشین نو و کارکرده، مربوط به هزینه پلاک است.

با این اوصاف، قیمت ۴۲۵۰ دلاری گفته شده از سوی مدیرعامل سایپا غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد. با احتساب سود و دستمزد واسطه‌های ایرانی و عراقی و هزینه حمل ماشین، می‌توان پذیرفت که کارخانه سایپا هر پراید را برای صادرات ۴۲۵۰ می‌فروشد. این محصول در گمرک ایران ۵۵۰۰ دلار ارزش‌گذاری شده و در بازار کشور همسایه حدود۵۹۰۰ دلار فروخته می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی روزنو، تاریخ 22 اردیبهشت 97، کد مطلب: 317049: www.roozno.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین