پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۷۶۳۶
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
مسئولان وعده می‌دهند شرکت هپکوی اراک امسال احیا و مشکلات کارگران آن حل می‌شود

شعار سال: قصه تکراری اعتراض‌ بیش از 400 کارگر شرکت هپکوی اراک به عنوان اولین شرکت مادرتخصصی تولید ماشین‌آلات راه‌سازی ایران طی سال‌های گذشته همواره به گوش می‌رسید و وعده و وعیدهای دولتی برای رفع این مشکلات هنوز کارگران این مجموعه صنعتی را چشم‌انتظار نگه داشته است. مرور تجمع‌های کارگری این شرکت صنعتی طی سال گذشته حکایت از وضع بحرانی آن دارد؛ تجمع‌های اعتراض‌آمیزی که مولود خاطرات تلخی برای همه بوده است. هرچند از روزی که سید علی آقازاده استانداری مرکزی را در اختیار گرفت، پیگیری مسائل و مشکلات پیش روی این صنعت به عنوان اولویت کاری او مطرح شد، اما حجم مشکلات پیش‌ روی هپکو و بدهی‌های معوق آن به حدی بود که آقازاده را در اولین روزهای امسال مجبور به عذرخواهی از جامعه کارگری به دلیل محقق نشدن وعده‌هایش کرد. این عذرخواهی البته ادامه اعتراض‌های کارگری شرکت هپکو را به دنبال داشت تا جایی که کارگران سعی کردند در آستانه روز کارگر با برگرداندن پلاکاردهای تبریک، بار دیگر صدای خود را به گوش مسئولان دولتی برسانند. البته کارگران این شرکت طی سال‌های گذشته کوشیده‌اند با اعتراض‌ و تجمع‌های کارگری خود مانع از خاموش شدن چراغ تولید در این واحد صنعتی شوند و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هم در کنار استاندار و سهامداران این مجموعه می‌کوشند شرکت هپکو را احیا کنند تا به فعالیت‌های صنعتی خود ادامه دهد.

درخواست احیای کارخانه

یکی از کارگران شرکت که نخواست نامی از او در این گزارش برده شود، به همشهری می‌گوید: هرچند بخش قابل‌ توجهی از اعتراض‌های کارگری این شرکت طی سال‌های اخیر مربوط به معوقه‌های حقوق و مزایا بوده، اما حقیقت این است که همه کارگران در وهله اول خواستار احیای صنعتی به این بزرگی هستند. چرا نباید همتی برای احیای صنعتی که کشور برای توسعه و عمرانش به تولید آن نیاز دارد، وجود داشته باشد؟

حرف‌های او را یکی دیگر از کارگران شرکت تکمیل می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه سال گذشته بخش قابل توجهی از مطالبه‌های کارگری پرداخت شد و در حال حاضر تنها 2 ماه حقوق خود را دریافت نکرده‌ایم، اما این درد ما نیست. ما کارگران در سایه این صنعت رشد کرده و تشکیل زندگی داده‌ایم و آنچه امروز می‌خواهیم، عمل دولت به تعهدهاست که می‌تواند این صنعت را سرپا نگه دارد، زیرا تعطیلی این واحد صنعتی بیکاری صدها کارگری را به دنبال دارد که دیگر سن‌وسالشان از استخدام در شغل جدید گذشته است.

فعالیت هپکو با 20 درصد ظرفیت

عضو شورای کارگری شرکت هپکو هم صحبت‌های 2 کارگر را تایید می‌کند و به همشهری می‌گوید: شرکت هپکو که یک شرکت ماشین‌آلات راه‌سازی در ایران است فقط با 20 درصد ظرفیت صنعتی خود کار می‌کند که بزرگ‌ترین ظلم به صنعت و استان صنعتی مرکزی است. این در حالی است که فعالیت شرکت با ظرفیت 50 درصدی هم می‌تواند آن را از نابودی نجات دهد.

وحید میرزاخانی توضیح می‌دهد: شرکت هپکو سال‌ها در انتظار اجرای وعده‌های دولت برای خرید ماشین‌آلات تولیدی است، اما از سوی دیگر هر روز با واردات ماشین‌آلات راه‌سازی دست دوم از کشورهای دیگر برای زنده ماندن و ادامه فعالیت‌های صنعتی‌اش ناامیدتر می‌شود. او از تخصیص نیافتن 90 میلیارد تومان اعتبار مصوب در کارگروه تسهیل برای احیای این کارخانه طی 2 سال گذشته گلایه می‌کند و ادامه می‌دهد: بدقولی‌ها موجب می‌شود تا هزار نیروی شاغل در این شرکت و شرکت‌های تابعه آن هر روز به بیکاری و سرنوشت نامعلوم خود نزدیک‌تر شوند.

راه نجات هپکو

رئیس هیات مدیره و سهامدار فعلی هپکو هم در گفت‌وگو با همشهری از آخرین تصمیم‌ها و رایزنی‌ها برای احیای شرکت با حضور مقامات عالی استان، نمایندگان مردم در مجلس، سهامداران شرکت، سازمان خصوصی سازمان و کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر می‌دهد.

اسدالله احمدپور با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در طول ماه‌های گذشته برای احیای این شر کت می‌گوید: راه نجات شرکت هپکو را در قالب 2 برنامه بلندمدت و کوتاه‌مدت تعریف کرده‌ایم. دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی برای تولید محصولات جدید در بخش برنامه‌های بلندمدت شرکت است. در این زمینه مذاکره‌هایی با شرکت اطلس آلمان انجام داده‌ایم که در نهایت منجر به حضور مدیرعامل این شرکت در هپکو، بازدید از زیرساخت‌های آن و در نهایت امضای قرارداد و تفاهم‌نامه‌ با ما شد؛ قراردادی که بر اساس آن از سال جدید تولید ماشین‌آلات جدید راه‌سازی مطابق جغرافیای کشور آغاز می‌شود و این مقدمه‌ای برای اجرای برنامه بلندمدت احیای شرکت هپکو خواهد بود. علاوه بر این، با دعوت از کمپانی ترکس و دعوت از «مرکر»، مدیرعامل آن، به ایران جنبه‌های مختلف همکاری با آن‌ها را ارزیابی کردیم و شرکت فوق آماده ورود برای سرمایه‌گذاری در شرکت است.

هپکو به زندگی بر می‌گردد

رئیس هیات‌مدیره و سهامدار فعلی هپکو در ادامه صحبت‌های خود تاکید می‌کند: برنامه‌های جدید هیچ منافاتی با سابقه تولیدی و کاری شرکت هپکو در گذشته ندارد، زیرا تداوم تولید محصولات پیشین شرکت در قالب برنامه کوتاه‌مدت دیده شده است.

احمدپور می‌گوید: در برنامه کوتاه‌مدت احیای شرکت، تولید 373 دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی پیش‌بینی شده است که در مرحله تامین مواد اولیه خارجی و داخلی آن‌ها هستیم. امیدواریم این تولید در کوتاه‌مدت هپکو را از وضع بلاتکلیف خارج کند.

رئیس هیات‌مدیره شرکت هپکو با اعلام این خبر که با اجرای قراردادهای کاری با سرمایه‌گذاران خارجی برنامه کاری و تولید 5 سال آینده شرکت هپکو نهایی می‌شود، تصریح می‌کند: این تولیدها در کنار اجرای توافق تولید 3 هزار دستگاه ماشین‌آلات مورد نیاز وزارت راه و ترابری در قالب 3 بخش هزار تایی آرامش تولیدی و اشتغال را برای کارگران صبور هپکو به ارمغان می‌آورد.

به گفته او، 60 درصد اعتبار مورد نیاز برای تولید 3 هزار دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی وزارت راه‌ و ترابری از محل صندوق توسعه ملی، 15 درصد از سوی شرکت هپکو و 25 درصد از سوی وزارت راه تامین خواهد شد. احمدپور امیدوار است در صورت همکاری همه بخش‌های دولتی با شرکت، در 6 ماهه اول امسال خونی تازه به خط تولید شرکت هپکو تزریق شود.

او توضیحاتی هم درباره شرکت سرمایه‌گذار جدید می‌دهد و می‌گوید: شرکت هیدور اطلس با 40 سال سابقه فعالیت در حوزه تولید ماشین‌آلات راه‌سازی با تکیه بر دانش علمی و تجربه کافی از سوی سازمان صنعت و معدن استان و سازمان خصوصی‌سازی، به سرمایه‌گذاری در شرکت راضی شده است.

احمدپور تاکید می‌کند: شرکت هیدرواطلس آبروی 40 ساله خود را در میان گذاشته و برای احیای صنعت از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد. با وجود این، در هر مرحله از کار، شرکتی قوی‌تر و شایسته‌تر از ما خواهان ادامه کار در هپکو باشد به دلیل صلاح کارگران و صنعت استان و کشور از فعالیت در آن کنار خواهیم رفت.

تکذیب شایعه‌ها

رئیس هیات مدیره شرکت هپکو درباره برخی شایعه‌ها مبنی بر این‌که سهامدار فعلی شرکت در پی فروش اموال آن است، به همشهری می‌گوید: شرکت هپکو در حال حاضر هزار میلیارد تومان بدهی بانکی و ... دارد. این رقم بیشتر از اموال شرکت است. اظهارنظرهای غیرکارشناسی در این باره که سهامدار فعلی با ورشکسته کردن شرکت در پی اموال شرکت است، صحت ندارد.

اسدالله احمدپور می‌افزاید: شرکت هپکو شرکتی ورشکسته‌ و مشمول ماده 141 است و برای احیا و برگشت به چرخه صنعت نیازمند همکاری همه جانبه دولت و پیگیری مسئولان استان است. بنابراین پیشنهاد می‌دهم همه افرادی که دلسوزانه خواستار احیای صنعت استان مرکزی از جمله هپکو هستند، به جای دامن زدن به شایعه‌ها پا به میدان بگذارند و با نظر کارشناسانه، به ما در احیای این صنعت کمک کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 22 اردیبهشت 97، کدمطلب:15751، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین