پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۷۷۰۳
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۹
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آمريکا با خروج از توافق چندجانبه، توازن آن را خدشه دار و صريحا قطعنامه 2231 را نقض کرد.
شعارسال: وزير امور خارجه کشورمان که در صدر هيات بلند پايه سياسي و اقتصادي صبح امروز به چين سفر کرد با آقاي وانگ يي همتاي چيني خود ديدار و گفتگو کرد.

در اين ديدار در خصوص طيف گسترده اي از موضوعات دوجانبه، مسائل منطقه اي و بين المللي بويژه برجام گفتگو و تبادل نظر شد.

وزير امور خارجه کشورمان اظهار داشت: براي من مهم بود ديدار با اعضاي برجام منهاي آمريکا را از چين شروع کنم. چين و ايران دو کشور دوست و شريک راهبردي هستند که همواره در کنار هم هستند. ايران و چين در همه زمينه ها همکاري گسترده دارند و چين بزرگترين شريک تجاري ايران است.

وزير امور خارجه با تشريح شرايط برجام قبل و بعد از خروج آمريکا از آن اظهار داشت: از موضع دولت چين در قبال برجام و اقدام رئيس جمهور آمريکا قدرداني مي کنيم. آمريکا با خروج خود از اين توافق چند جانبه توازن آن را خدشه دار کرد و صريحا قطعنامه 2231 را نقض کرد. ما هم مي خواهيم مطمئن شويم ملت ايران در صورت ادامه حضور در برجام که شما و ديگر طرف ها توصيه به ماندن کرديد از منافع آن بهره مند مي شود.

در ادامه اين ديدار آقاي وانگ يي ايران را کشوري بسيار مهم و متنفذ خواند و گفت: چين مايل است روابط راهبردي دو کشور ادامه يابد و ادامه هم خواهد يافت. همکاري با ايران در زمينه هاي اقتصادي رو به پيشرفت است و در ساير زمينه هاي سياسي، امنيتي و ... هم بخوبي پيش مي رود.

آقاي وانگ وايي برجام را يک توافق چند جانبه بين المللي خواند که همه طرف ها موظف به اجراي آن هستند.

وي گفت : بسياري از کشورها و اعضاي جامعه بين المللي از اقدام اخير ترامپ ناخشنودند و از آن حمايت نمي کنند. ما از چندجانبه گرايي حمايت مي کنيم که برجام يکي از ثمره هاي آن است.‌

وانگ يي تاکيد کرد: مواضع ما بسيار روشن است و طبيعي است اگر منافع ايران در برجام حتي بدون آمريکا تضمين شود در آن بمانيد.‌ چين شريک مهم تجاري ايران است و دو طرف بايد از منافع مشروع خود در مقابل ديگران دفاع کنند.

گزارش اختصاصي از سفر ظريف


مصاحبه با ظريف


وزراي خارجه ايران وچين در پکن ديدار کردند

وزير امور خارجه کشورمان با وانگ يي همتاي چيني خود در مهمانسراي دولتي چين ديدار کرد.

وزير امور خارجه چين در ابتداي اين ديدار گفت: اينکه چين را به عنوان اولين مقصد سفر خود انتخاب کرده ايد، اتفاق مهمي است. مطمئن هستم سفر جنابعالي در احقاق حقوق ملت ايران و صلح منطقه اي موثر است.

محمدجواد ظريف هم در ابتداي اين ديدار گفت: براي من مهم بود گفتگو با کشورهاي باقي مانده از برجام با چين آغاز شود.

وزير امور خارجه با اشاره به اينکه چين شريک اول تجاري ايران است، افزود: چين و جمهوري اسلامي در شرايط مختلف چه دشوار و چه آسان روابط نزديکي داشتند و مشارکت جامع راهبردي مورد توجه رهبران دو کشور قرار دارد.

وي تاکيد کرد: اميدوارم در اين سفر بتوانيم تصوير روشن تري از آينده برجام ترسيم کنيم.



گزارش اختصاصي از سفر ظريف


محمد جواد ظريف در بدو ورود به پکن و در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري صداوسيما در خصوص مهمترين اقدامات براي تداوم برجام با توجه به خروج آمريکا افزود: مهمترين اقدام گرفتن تضمين است.

وي تصريح کرد: البته همانطور که رئيس جمهور اعلام کردند، ما براي همه انتخاب ها آمادگي داريم اما اگر قرار باشد برجام ادامه يابد بايد منافع مردم ايران از برجام تضمين شود.



محمد جواد ظریف بر مبنای دستور العمل رئیس جمهوری اسلامی ایران، به منظور رایزنی و تبادل نظر با اروپا و دیگر طرف‌های برجام و بررسی امکان تداوم برجام در صورت تضمین منافع ملت ایران، از شب گذشته سفر فشرده‌ای را به چین، روسیه و بلژیک (مقر اتحادیه اروپا) آغاز کرد و در ایستگاه نخست، امروز با مقامات چینی دیدار و گفتگو خواهد کرد.

وزیر امور خارجه پس از پکن راهی مسکو می‌شود و پس از رایزنی با مقامات روسی، روز سه شنبه با حضور در بروکسل در نشستی با حضور وزرای خارجه E۳ (فرانسه، آلمان و انگلستان) و خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت می‌کند.

ظريف امروز با همتاي چيني اش ديدار مي کند

ظريف در بدو ورود به پکن با اشاره به ديداري که امروز با با وزير خارجه چين خواهد داشت گفت: براي ما مهم است که مذاکرات ما با اعضاي گروه 5 شروع شود. اين يک سفر کاري است و من با وزير خارجه چين ديدار مي کنم.

چين از نزديکترين دوستان ايران است و امروز درباره تصميم گيري که ايران قرار است با توجه به نحوه تضميني که ساير اعضاي 5+1 بعد از خروج امريکا در مورد اجراي برجام و دريافت منافع برجام توسط مردم ايران مي دهند صحبت کنم. ما با چين همواره روابط خوبي داشتيم قبل ازبرجام روابطمان با چين خيلي خوب بود و در دوران برجام چين با فاصله زيادي شريک تجاري ايران بود.

امروز نیز اطمينان داريم که چيني ها در کنار ما خواهند بود و قرار است در اين زمينه صحبت کنيم علاوه بر وزير خارجه چين هيات ايراني با مقامات ديگر در ساير حوزه هاي مورد علاقه نيز گفتگو خواهند کرد.

ظريف درباره سفرش به مسکو و بروکسل نيز گفت: سفرم به سه کشور مهم است. ما سفرمان را با چين و روسيه که همواره با مردم ايران قبل و بعد ازتحريم ها بودند شروع کرديم و روابط مان با چين و روسيه حساس بوده و بعد از تحريم ها مهم خواهد بود.

با اتحاديه اروپا با توجه به اين که کشورهاي اتحاديه بيشترين درخواست را از ايران برای حفظ برجام با توجه به خروج آمریکا داشتند گفتگو خواهیم کرد تا ببينيم چگونه کشورهاي اروپايي مي خواهند تضمين کنند که منافع ايران از برجام حفظ و تامين شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری  صدا سیما، تاریخ انتشار: 23اردیبهشت 1397 ، کدخبر:  2126272،www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین