پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۷۷۰۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۰
اجرای طرح بوم گردی در کشور به موازات آن در زنجان، فرصت مغتنمی را برای رشد اقتصادی و بهبود معیشت روستاییان فراهم ساخته و این استان در همین زمینه عملکرد موفقی را به ثبت رسانده است.

شعارسال: طرح بوم گردی از ابتدای سال 96 در کشور مطرح شد و استان زنجان از ابتدای اجرای آن رتبه 27 و در انتهای سال گذشته، رتبه پنج را از آن خود کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان هم با اعلام چنین آماری گفت: روستاهای زنجان تنوع جاذبه گردشگری بالایی دارند و می توانند به فرصتی برای جذب گردشگری تبدیل شوند.

یحیی رحمتی افزود: نباید یک روزه منتظر شکوفایی اقتصادی روستاییان بود، موفقیت این کار نیازمند طی زمان و تبلیغ فراوان است.

زنجان 935 روستای دارای سکنه دارد اما تمام این مناطق دارای جاذبه گردشگری نیستند و در مقابل برخی از آنها جذابیت های منحصر به فردی را در خود جای داده اند.

طبیعت روستاهای طارم از جمله شیت و نوکیان، جاذبه های طبیعی ماهنشان همچون منطقه قارقالان، فضای تاریخی روستای خوئین ایجرود، روستای سه هزار ساله قروه در ابهر، معماری خاص و قدیمی روستای درسجین در همین منطقه، مسیرهای رویایی روستایی شهرستان خرمدره از جمله مناطق دارای جذابیت های منحصر به فرد هستند.

این در حالی است که دولت با آغاز اجرای طرح توسعه و اشتغال روستایی، موضوع تولید صنایع دستی و جذب گردشگر در روستاها را به طور جد در دستور کار قرار داد و بابت آن هم 1.5 میلیارد دلار اعتبار پیش بینی کرد.

مسئولان زنجانی هم با همین رویکرد حمایتی دولت از روستاییان، موضوع را با جدیت دنبال کردند و نتیجه آن جهش 22 رتبه ای این استان در زمینه بوم گردی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اعلام کرد: این استان در ابتدای سال 96 رتبه 27 و در پایان آن رتبه پنج کشور را در اختیار داشت.

در همین زمینه مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب استان زنجان از پرداخت تسهیلات برای ایجاد واحدهای بوم گردی در این استان خبر داد و گفت: تسهیلات 150 میلیون ریالی با سود چهار درصد و با بازپرداخت 60 ماهه و علاوه بر آن تسهیلات 200 میلیون ریالی هم با سود پنج درصد با بازپرداخت 12 ساله با احتساب سه سال دوران مشارکت پرداخت می‌شود.

سجاد صنعتی منفرد اضافه کرد که اقامتگاه‌های بوم گردی فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری در روستاها به شمار می آید که در این زمینه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان برای توسعه صنعت بوم گردی و گردشگری روستایی، تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته است.

وی افزود: 150 میلیون ریال برای نوسازی و مقاوم سازی و 200میلیون ریال هم برای ساخت واحدهای جدید بوم گردی پیش بینی شده است.

استاندار زنجان هم در همین زمینه بارها این موضوع را مطرح کرده است که باید تولید صنایع دستی در روستاها ترویج و گسترش یابد، زیرا صنعتی سبز با درآمد قابل توجه و بدون وابستگی به منابع آبی محدود محسوب می شود.

اسدالله درویش امیری این را هم مورد تاکید قرار داده است که باید مشاغل پایداری در روستاها ایجاد کرد که بتواند درآمد روستاییان را افزایش دهد و وضعیت معیشتی آنان را بهبود بخشد و در همین زمینه بوم گردی و توسعه گردشگری می تواند طرحی موفق محسوب شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان هم در این رابطه مهمترین اقدام انجام شده در زمینه گسترش بوم گردی را آموزش و اطلاع رسانی اعلام و از اعزام دهیاران روستاهای منتخب به روستاهای گردشگری کاشان خبر داد.

علی اکبر شرفی افزود: هر روستایی را نمی توان به عنوان روستای گردشگری معرفی کرد، مطابق با استانداردهای جهانی، باید جاذبه های منحصر به فردی در هر منطقه وجود داشته باشد که بتوان به آن اتکا کرد.

وی تاکید کرد: شغل بیشتر روستاییان دامپروری و کشاورزی است و گردشگری می تواند زندگی و وضعیت اقتصادی آنان را متحول کند.

معاون بازسازی بنیاد مسکن استان زنجان در کنار تمام این سخنان از نبود محدودیت برای پرداخت تسهیلات خبر داد و یادآور شد: علاوه بر روستاهای گردشگری تعریف شده برای اجرای طرح بوم گردی، این تسهیلات به روستاییان ساکن در مناطق واقع در مسیرهای گردشگری هم پرداخت می شود.

سید محمد موسوی اضافه کرد: سال گذشته 48 واحد در کمیته بوم گردی این استان به تصویب رسید و بنیاد مسکن هم تسهیلات 150 میلیون ریالی به آنان پرداخت و برخی هم از تسهیلات پیش بینی شده میراث فرهنگی استفاده کردند.

آمار و اطلاعات منتشر شده از مسئولان حوزه گردشگری و روستاییان فقط تایید کننده یک موضوع است، موفقیت در اجرای طرح بوم گردی، طرحی که بناست معیشت روستاییان را بهبود بخشد و زمینه جذب گردشگر به این استان را فراهم سازد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 23اردیبهشت 1397 ، کدخبر: 82913561 ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
0
0
هرچی بتونیم اقتصاد روستاهای خودمون رو توانمند کنیم به طور مستقیم به تموم زمینه های رشد در کشور دامن زدیم
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
0
0
این بوم گردی اگه باعث نشه که زیست بوم روستاها تغییر نکنه بسیار مفیده
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
0
0
واقعا با یه برنامه ریزی درست در زمینه گردشکری میتونیم رونق بی نظیری داشته باشیم
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
0
0
روستا های ایران مانند اروپا میتوانند درآمد های خوبی را از گردشگری نصیب خود کنند اگر به آن ها رسیدگی شود
ا.ح75
ناشناس
Germany
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
0
0
انشالله که صنعت توریسم خارجی هم بتونه در روستا های ایران ورود پیدا کنه
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین