پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۷۸۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
بعد از انتشار اخبار مربوط به رسوایی فیس‌بوک و افشای اطلاعات کاربران به Cambridge Analytica ، این شرکت تا به امروز روزهای سختی را گذرانده است. این رسوایی افشا کرد که چگونه یک شرکت مشاوره سیاسی توانسته به اطلاعات شخصی بیش از 87 میلیون کاربر فیس بوک دسترسی پیدا کرده تا از آنها برای تبلیغ اهداف سیاسی خود استفاده کند. این اتفاقات باعث شد سهام فیس بوک سقوط کند و جنبشی با عنوان هشتک فیس بوک را حذف کن - #DeleteFacebook- به راه بیفتد.
شعارسال:بعد از انتشار اخبار مربوط به رسوایی فیس‌بوک و افشای اطلاعات کاربران به Cambridge Analytica، این شرکت تا به امروز روزهای سختی را گذرانده است. این رسوایی افشا کرد که چگونه یک شرکت مشاوره سیاسی توانسته به اطلاعات شخصی بیش از 87 میلیون کاربر فیس بوک دسترسی پیدا کرده تا از آنها برای تبلیغ اهداف سیاسی خود استفاده کند. این اتفاقات باعث شد سهام فیس بوک سقوط کند و جنبشی با عنوان هشتک فیس بوک را حذف کن - #DeleteFacebook- به راه بیفتد.

شبکه اجتماعی اینستاگرام ، پلت فرم اشتراک گذاری عکس است فیس بوک در سال 2012 به مبلغ 715 میلیون دلار خرید و هنوز پایش به جنجال‌های اخیر فیس بوک باز نشده است و اعضای سرشناس کمپین "حذف فیس بوک" مانند ایلان ماسک-مدیرعامل شرکت اسپیس اکس، Cher خواننده و مجله Playboy هنوز در این شبکه اجتماعی فعالیت دارند. این برنامه ظاهرا حسابش با صاحبانش جداست. اما تحلیل گرانی هستند که به فیس بوک پیشنهاد داده‌اند که اینستاگرام را به صورت یک شرکت کاملا مجزا اداره کند تا این پلت فرم وارد کارزار بی اعتباری فیس بوک نشود.

مرتبط :‌چگونه بفهمیم فیس‌بوک اطلاعات ما را هم فروخته یا نه؟

تعداد کاربران اینستاگرام با سرعت سرسام آوری در حال افزایش است: تعداد کاربران این پلت فرم تنها در طی 5 ماه از 700 میلیون به 800 میلون افزایش پیدا کرد که در این بین، تعداد کاربران جوان افزایش چشم گیری داشته است. در ماه مارس 2018، یک نظر سنجی توسط مرکز Pew Research Center انجام شد که طی آن مشخص شد 71 درصد از جوانان 18 تا 24 ساله آمریکایی در اینستاگرام فعال هستند که بیش از نیمی از آنها به صورت روزانه به این سرویس مراجعه می‌کنند. درسال 2017 نیز تحقیقی توسط شرکت تجاری L2 منتشر شد که نشان می‌داد اینستاگرام پلت فرمی است که 92 درصد تعاملات در شبکه‌های اجتماعی را شامل می‌شود. طبق اطلاعات منتشر شده توسط Statista، پیش بینی می‌شود اینستاگرام بیش از 28 درصد درآمد تبلیغات موبایلی فیس بوک را شامل خواهد شد.

اما راز محبوبیت اینستاگرام چیست؟

یکی از جذابیت‌های اینستاگرام می‌تواند استفاده از مدل‌های تصویری دلچسب‌تر باشد که فضای شبکه را چشم گیرتر و دلنشین‌تر از شبکه‌های دیگری همچون فیس بوک و توییتر کرده است و از آنجاییکه قابلیت به اشتراک گذاری در اینستاگرام عملا محدودتر است، کاربران می‌توانند بدون مزاحمت لینک‌ها و ریپُست‌های مزاحم، تنها از عکس‌ها و فیلم های منتشر شده لذت ببرند.

در اینستاگرام، مانند فیس بوک فعالیت اصلی کاربران انتشار و یا دیدن عکس است اما تفاوت اینجاست که فیس بوک فضا را با لینک‌ها و فید‌های مختلف آلوده کرده که همین باعث شد بسیاری به اینستاگرام کوچ کنند. مردم ثابت کردند که علاقه‌ای ندارند تمام اخبار، مناظره‌ها و سیاست‌بازی‌ها روز دنیا را هنگام زنگ تفریح خود در شبکه اجتماعی مشاهده کنند.


اما اینستاگرام چگونه توانسته پای خود را از آشفته بازار و رسوایی‌های متعلق به فیس بوک جدا کند. البته لازم به ذکر است که بسیاری از کاربران حتی نمی دانند که اینستاگرام متعلق به فیس بوک است و خود دو شرکت نیز اصرار زیادی به جار زدن این موضوع در تبلیغات خود ندارند که دلیلش را تا حدودی حالا می‌فهمیم. اما روزگار اینستاگرام نیز بی دغدغه سپری نمی‌شود. درست مانند فیس بوک، اینستاگرام نیز از وجود اخبار دروغ و توطئه بدخواهان رنج می‌برد. طبق شهادت خود فیس بوک در کنگره آمریکا، اینستاگرام سال گذشته 170 اکانت جعلی که برای مرکز تحقیقاتی اینترنتی روسیه تبلیغ می‌کردند را حذف کرده است.

فیس بوک همچنین بارها تاکید کرده که اقدامات امنیتی اطلاعاتی توسعه یافته به روی پلت فرم اینستاگرام پیاده کرده است. در ماه آوریل، اینستاگرام ناگهان دسترسی به اپلیکیشن برنامه نویسی (API) خود را قطع کرد که باعث شد فعالیت بسیاری از برنامه‌های مرتبط با اینستاگرام مختل شود. تنها چند روز بعد اینستاگرام اعلام کرد که در حال توسعه ابزاری است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا تمام اطلاعات به اشتراک گذاشته شده روی این پلت فرم را دانلود کنند.

اینستاگرام همچنین مدت‌هاست که در زمینه مشکلات قدیمی حل نشده جامعه نیز زیر ذره بین قرار دارد مانند تاثیر این شبکه به روی وضعیت روانی کاربران جوان. معضل بزرگ شدن و سلبریتی نما شدن عده‌ای کاربر که با افزایش پیدا کردن فالوورهایشان ایجاد شده جزو همین مشکلات است. عده‌ای که تنها به واسطه پول یا خودنمایی شهرت کاذب یافته‌اند نه تنها عملا چیزی برای ارائه دادن ندارند بلکه تاثیرات منفی نیز به روی دیگر افراد خواهند داشت.

رولت روسی

طبق گفته یک بلاگر معروف به نام Jonathan Albright، اینستاگرام یکی از پلت فرم‌های منتخب روسیه برای انتشار تبلیغات پروپاگاندا و ویدیوهای پیش از انتخابات اخیر ریاست جمهوری امریکا بوده است. فیس بوک اعلام کرده است که تعداد کاربرانی که مخاطب پروپاگاندا بوده‌اند، حدود 20 میلیون نفر بوده است. Albright معتقد است که این رقم بیشتر است زیرا نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که برنامه‌های متفرقه مخصوص مانند Regrann با انتشار چندباره پست‌ها می‌تواند این آمار را بالاتر ببرد. پست‌های اینستاگرام معمولا به دلیل اینکه راحت‌تر قابل مشاهده هستند، بیشتر از پست‌های فیس بوکی مخاطب دارند.

اینستاگرام اخیرا بیش از 170 اکانت مشکوک به ارتباط با روسیه را حذف کرده اما به گفته Jonathan Albright، هنوز از شر تمام کارشکن‌های روسی خلاص نشده است.


سلبریتی‌های فرصت طلب

اینستاگرام باعث شده حرفه جدیدی معرفی شود- سلبریتی اینستاگرامی که به آنها online influencers گفته می‌شود این افراد کسانی هستند که در شبکه‌های مجازی فالوور یا دنبال کننده‌های زیادی دارند و به واسطه فالوورهای زیادشان، با برندها تبلیغ محصولاتشان، منبع درآمد کسب کرده‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که اشخاص سرشناس با انتشار عکس در اینستاگرام و تبلیغ محصول می‌توانند هزاران دلار درآمد کسب کنند. شخصی مانند کیم کاردشیان در ازای تبلیغ در هر پست اینستاگرام، مبلغی حدود 500 هزار دلار دریافت می‌کند!

طبق آمار ارائه شده توسط شرکت تحقیقاتی آنلاین Klear فعالیت سلبریتی‌ها در اینستاگرام ما بین سال 2016 تا 2017 به میزان 198 درصد افزایش داشته است. افزایش بی‌سابقه این حوزه جدید، مشکلات جدیدی را نیز ایجاد کرده است. نفوذگران جعلی که فالوورهای غیر عادی و غیر انسانی دارند که اغلب بوت‌ها هستند. مسئولین تبلیغات در کشورهای مختلف بارها به کاربران هشدار داده‌اند که باید برای پست‌های تبلیغاتی عبارت هشتگ تبلیغ (#AD) نوشته شود. سال گذشته اینستاگرام یک ابزار نظارتی مرتبط نیز معرفی کرد که به کاربران اجازه می‌داد شریکی که قصد تبلیغ محصولش را دارند، تگ کنند. این قابلیت برای افزایش شفافیت در پست‌های تبلیغاتی کاربرد دارد.

وضعیت روانی

در می 2017، Royal Society for Public Health پستی درباره اثرات شبکه‌های اجتماعی به روی وضعیت روانی کاربران جوان منتشر کرد. مشکلاتی از قبیل اضطراب و افسردگی ناشی از دیدن تصاویر و ویدیوهای مختلف، یا قلدری اینترنتی یا bullying تعدادی از آنها هستند. طبق یک تحقیق توسط دانشگاه University of Notre Dame در استرالیا جنوبی، زنان جوان بعد از دیدن عکس‌های فیلتر شده و ادیت شده اینستاگرامی ممکن است احساس ناخوشایندی نسبت به ظاهر، شغل یا لایف استایل خود پیدا کنند.


طی ماه‌های اخیر اینستاگرام ابزارهایی معرفی کرده که تا حدودی می‌تواند اثرات منفی روانی اشاره شده توسط محققان را تحت تاثیر قرار دهد. قابلیت‌هایی نظیر فیلتر کامنت‌ها و هشدار برای هشتگ‌های مشکل دار. در آوریل سال جاری، این شرکت اعلام کرد که یک تیم متخصص سلامت روانی با هدف امن‌تر کردن اینستاگرام برای وضعیت روانی کاربران به خصوص جوانان، ایجاد کرده است. البته فعلا استراتژی این تیم مشخص نیست ولی در هر صورت نشان می دهد که اینستاگرام می‌داند که مسئولیت سنگینی در این رابطه دارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت ای تی نیوز، تاریخ انتشار 23اردبیهشت 97، کد خبر: 76785، www.itiran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
0
این موضوع رو مسعولین ایران میدونستن که فیلتر کرده بودن این اپ رو :)))
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین