پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۷۸۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹
سامانه ثبت حقوق و مزایای روسا تنها برای کارشناسان عالی رتبه اداری قابل مشاهده است

شعارسال: ١٤ تیر ٩٥ بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری دستور داد که ظرف یک ماه حقوق مدیران در یک سامانه اینترنتی برای عموم مردم نمایش داده شود. حالا نه بعد از یک ماه که با گذشت چیزی نزدیک به دو سال از این ماجرا خبر آمده است که حقوق مدیران ایرانی سرانجام از حالت محرمانه درمی‌آید و سازمان امور اداری و استخدامی ١٠ روز به نهادها و ارگان‌های دولتی مهلت داده است تا حقوق مدیران خود را افشا کنند. از این میان وزارت کشاورزی که گفته می‌شود مدیران و کارکنانش پایین‌ترین حقوق‌ها را در میان وزارتخانه‌ها دریافت می‌کنند، داوطلب شده است و زودتر از همه حقوق مدیرانش را در اختیار سامانه ثبت حقوق و مزایای کارکنان قرار داده است.

با وجود این مشاهده حقوق مدیران برای عموم مردم هنوز امکانپذیر نیست و برای ورود به سامانه حقوق و دستمزد کارکنان پروسه‌ای طولانی و خاص تنظیم شده است. در حال حاضر تنها بالاترین مقام اداری سازمان‌ها می‌توانند با معرفی‌نامه کتبی به سازمان امور اداری و استخدامی مراجعه کنند تا به آنها نام کاربری و رمز عبور داده شود. جمشید انصاری، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفته است که بعد از این‌که سامانه دوره آزمایشی خود را پشت سر گذاشت و اصلاحات مورد نظر انجام شد، افشای حقوق مدیران باید به مصوبه هیأت دولت برسد و پس از آن حقوق مدیران برای تمام مردم قابل مشاهده باشد. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که قانون افشای حقوق مدیران دولت، پیش از این در برنامه ششم توسعه به تصویب رسیده است و نیاز به تصویب قانون جداگانه‌ای ندارد.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید که بعد از این همه مدت مفهوم دوره آزمایشی سامانه و تصویب ‌نامه دیگر را متوجه نمی‌شود و براساس قانونی که هم اکنون وجود دارد، حقوق مدیران باید برای عموم مردم قابل مشاهده باشد نه این‌که تنها مدیران اداری سازمان‌ها به اطلاعات حقوق و دستمزد کارکنان دسترسی داشته باشند. علاوه بر این مشخص نیست که چه بخشی از حقوق و مزایای مدیران برای عموم افشا می‌شود. قانون پرداخت حقوق و مزایا به مدیران ایرانی نقص‌ها و مشکلات فراوانی دارد و به راحتی راه را برای پرداخت‌های عجیب و غریب باز می‌گذارد.

این قانون با عنوان «قانون مدیریت خدمات کشوری» آن‌قدر دست مدیران را باز گذاشته است تا به خود نامه بنویسند و برای خودشان درخواست پاداش و مزایا کنند یا با وجود این قانون وام‌های عجیب و غریب و با حداقل سود دریافت کنند. مدیران می‌توانند درخواست خودروی شخصی یا خانه دهند و امکانات زیادی برای خود رقم بزنند با این حال به راحتی جلوی دوربین قرار بگیرند و بگویند رقم ناچیزی در حساب بانکی‌شان است یا حقوق پایینی دریافت می‌کنند که معادل دستمزد یک استاد دانشگاه است؛ اما کسی چه می‌داند واقعیت چیست؟

ماجرا اما در کشورهای پیشرفته کاملا متفاوت است و در کانادا یا آمریکا تمام مردم می‌توانند فیش حقوقی رئیس‌جمهوری را هم با تمام جزییاتش ببینند و بدانند چه امکانات دولتی به شخص اول مملکت و خانواده‌اش تعلق گرفته است. در ایران نزدیک به دو ‌سال است که از افشای حقوق‌های نجومی می‌گذرد. فیش‌های عجیب و غریب دستمزد که واکنش گسترده افکار عمومی را به دنبال داشت و بعد از آن بود که رئیس‌جمهوری دستور داد به مدیران بدون شفاف‌سازی حقوق‌شان، رقمی پرداخت نشود. حالا بعد از نزدیک به دو ‌سال سازمان امور استخدامی سامانه حقوق و مزایای مدیران و کارکنان دولت را راه انداخته است؛ بدون آن‌که بشود فیش‌های حقوقی مدیران را مشاهده کرد!

هر کس بودجه می‌گیرد، باید حقوقش را اعلام کند

«نمایندگان مجلس چهار میلیون تومان و وزرا ١٠ تا ١٢‌میلیون تومان حقوق می‌گیرند.» این رقم را ابراهیم نکو، نماینده مجلس نهم به رسانه‌ها گفته بود؛ اما دریافتی برخی‌ها نسبت به این مبلغ از زمین تا آسمان تفاوت می‌کرد.دریافتی‌هایی که تحت عنوان پاداش و مزایا و فوق‌العاده کاری، حق ماموریت و تسهیلات پرداخت شده بود.حالا یوسفیان‌ملا می‌گوید که مطابق قانون باید حقوق و مزایای مستمر مدیران دولتی افشا شود. این به آن معناست که فیش حقوقی مدیران منتشر شود و حکم استخدامی یا پایه حقوق و ارقام ثابت ملاک قرار داده نشود.

اما تکلیف مدیران نهادهای غیردولتی مانند صدا و سیما، بنیاد مستضعفان و... چه می‌شود؟ براساس قانون هر کسی که از دولت بودجه بگیرد باید فیش حقوقی خود را افشا کند و منظور از مدیران دولتی تنها وزرا و کارکنان دولت نیست.به جز این در سایر کشورهای پیشرفته اموال و دارایی مدیران و خانواده‌های آن ها برای عموم مردم شفاف است و مثلا مدیری نمی‌تواند بدون سند و مدرک ادعا کند که در حساب فرزندش تنها ٦٠٠‌هزار تومان پول موجود است!

یوسفیان‌ملا، نماینده مجلس می‌گوید: قانون اعلام فهرست دارایی مدیران در مجلس تصویب شده است اما هنوز به تأیید شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام نرسیده است. او می‌گوید اجرایی‌شدن این قانون فعلا ممکن نیست و باید گره‌های آن باز شده تا برای اجرا ابلاغ شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت سرپوش، تاریخ انتشار 22 اردیبهشت 97، کد مطلب: 970205221، www.sarpoosh.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
خیلی خوبه ؛ خیلی از این مدیران هنوز هستند که دارند حقوق های نجومی دریافت میکنند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین