پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۷۹۱۷
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۶
تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: نباید از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام استفاده تبلیغاتی برای انتخابات آتی مجلس و ریاست‌جمهوری کرد چون این اتفاق به تأثیرگذاری بیشتر اقدام آمریکایی‌ها کمک می کند .

شعار سال : صداهای متنوعی در فضای سیاسی کشور بعد خروج آمریکا از برجام شنیده می شود، برخی این اتفاق را نشانه پیروزی دیپلمات های کشور توصیف می کنند چراکه آمریکا را در جهان منفعل کرد، در مقابل دلواپسانی هستند که از وضعیت به وجود آمده برای طرح دوباره امیال خود علیه دولت بهره می برند.

عباس سلیمی نمین معتقد است اینکه برخی اصولگرایان بگویند «حالا که آمریکا از برجام خارج شد، رئیس جمهور نباید سر بلند کند»، حرف غلطی است. امروز نیاز داریم رئیس‌جمهور گردنی افراشته در مقابل غرب داشته باشد بنابراین نباید دعواهای سیاسی خودمان را به این موضوع گره بزنیم.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

****

آقای سلیمی نمین! فکر می کنید خروج آمریکا از برجام روی آرایش سیاسی کشور تأثیر خواهد داشت؟

در آرایش سیاسی کشور نخواهد داشت اما روی عوامل تأثیرگذار بر برخی جریانات تأثیر می گذارد. یعنی عواملی که به جریان های سیاسی جهت می دهند تا سلایق خودشان را اعمال می کنند. جریانی در کشور وجود دارد که اعتقاد چندانی به استفاده از الگوی بومی و ملی برای اداره جامعه ندارد. از ابتدای انقلاب نیز تأکید داشت که باید شرایط بهتر را در ذیل الگوگیری از بلوک غرب تجربه کرد لذا آنچه امروز هیأت حاکمه آمریکا انجام داد، این جریان را قدری منفعل می کند چون این جریان منسجم، تبلیغاتی و تشکیلاتی عملی می کند بنابراین تأثیرگذاری مشخصی بر سلایق مختلف سیاسی و دولت آقای روحانی دارد. البته دیدگاهش بر دولت احمدی نژاد تأثیر گذاشت.

منظورتان از جریان غربگرا، اصلاح طلبان هستند؟

خیر، کسانی که در گوش اصلاح طلبان زمزمه می کنند و برخی اصولگرایان نیز از دیدگاه هایش تأثیر می گیرند. احمدی نژاد نیز از این نیروهای ارادتمند به غرب همچون مشایی تأثیری گرفت.

آیا به طور واضح کارگزاران را نماد چنین جریان غربگرایی در کشور است؟

الزاما کارگزاران نیست. البته شاید در قضیه کارگزاران پررنگتر باشد.

پس این جریان که نه اصولگرا و نه اصلاح طلب است نمادش را در چه کسی می توان یافت؟

عمدتا نهضت آزادی است یعنی ارادت ویژه ای که نهضت آزادی به غرب داشت بعدها دیگران جای نهضت آزادی را گرفتند، البته نه اینکه پرچمدار شدند اما نزدیک شدند. امروز این تفکر محدود به نهضت آزادی نیست. با خروج ترامپ از برجام، زبان این جریان که مبلغ الگوی حکومتداری غربی است کوتاه و میزان تأثیرگزاری‌اش کم شد. این اتفاق خود موهبت است که این جریان غربگرا نتواند خیلی مدعی باشد. این جریان معتقد بود اگر ضعفی در کشور است در ذیل الگوگیری از غرب منتفی می شود. مثلا زیباکلام در مطلبی گفته بود این حرکت آقای ترامپ اصلاح طلبان را تضعیف می کند اما من این اعتقاد را ندارم. در واقع آقای زیباکلام یکی از افراد این جریان است که از نهضت آزادی در تبلیغ غرب فراتر رفته است چون نهضت آزادی برخی کارهای غرب را تخطئه می کند اما زیباکلام همه کارهای غرب را تطهیر می کند.

آیا خروج آمریکا از برجام، از محبوبیت اصلاح طلبان کاسته و دست بالا را به اصولگراها در انتخابات مجلس 98 و انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 خواهد داد؟

اصلا نباید از تصمیم ترامپ استفاده تبلیغاتی برای انتخابات آتی مجلس و ریاست‌جمهوری کرد چون به تأثیرگذاری بیشتر اقدام آمریکایی ها کمک می کند. پس اصلا این بحث نباید مطرح شود. اگرچه برخی اصولگرایان که خیلی دقت نظر لازم را ندارند و تلاش می کنند از این قضیه استفاده کنند و بگویند «حالا که این اتفاق افتاد و آمریکا از برجام خارج شد، رئیس جمهور نباید سر بلند کند»، در حالیکه این حرف غلط است. امروز نیاز داریم رئیس‌جمهور گردنی افراشته در مقابل غرب داشته باشد بنابراین نباید دعواهای سیاسی خودمان را به این موضوع گره بزنیم.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی نامه، تاریخ انتشار: 24 اردیبهشت 1397 ، کدخبر: 483539، www.namehnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین