پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۰۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
توسعه راه‌ها به‌دلیل جابه‌جایی کالا و مسافر یکی از فاکتورهای جوامع توسعه یافته محسوب می‌شود و یکی از خطوطی که از اهمیت بالایی برخوردار است و در تمام کشورها بر آن تأکید ویژه‌ای شده سامانه حمل و نقل ریلی است.

شعار سال: توسعه راه‌ها به‌دلیل جابه‌جایی کالا و مسافر یکی از فاکتورهای جوامع توسعه یافته محسوب می‌شود و یکی از خطوطی که از اهمیت بالایی برخوردار است و در تمام کشورها بر آن تأکید ویژه‌ای شده سامانه حمل و نقل ریلی است. در چند سال اخیر شاهد توسعه این سامانه در کشورمان بوده‌ایم و در این میان راه‌آهن قزوین - رشت به‌عنوان یکی از این پروژه‌های ملی از اهمیت زیادی برخوردار است. این طرح که از سال 85 آغاز شد با پیگیری‌های دولت دکتر روحانی در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته و در حالی از آن به‌عنوان یک طرح ماندگار یاد می‌شود که حلقه اتصال کریدور شمال به جنوب است و سهم قابل توجهی در شکوفایی اقتصاد و ایجاد رفاه اجتماعی ایفا خواهد کرد.

طرح راه آهن آماده بهره برداری

«علی اکبر مردی»، مدیر ساخت این پروژه درباره اتمام این طرح به «ایران» گفت: 99 درصد کار زیرسازی این پروژه انجام شده و اوایل هفته آینده کار زیرسازی به اتمام خواهد رسید. عملیات روسازی نیز در حدود 5.4 کیلومتر باقی‌ مانده که 3 کیلومتر آن همین هفته پایان می‌یابد و 5.1 کیلومتر باقی‌مانده که روی پل سد منجیل است کمی زمانبر است، اما با وجود این، طبق برنامه نخستین قطار ما در هفته دولت به رشت خواهد رسید.

وی درباره مشخصات فنی این پروژه اظهار داشت: طول محور راه‌آهن قزوین - رشت 164 کیلومتر است که 22 کیلومتر آن در قالب 52 تونل است. همچنین 62 پل خاص در این مسیر وجود دارد که طول آن 8 هزار و 900 متر را شامل می‌شود و 630 پل غیرخاص نیز از جمله پل‌های آب‌رو و کوچک در مسیر تعبیه شده است. 22 میلیون متر مکعب عملیات خاکی انجام شده و نزدیک به یکهزار و500 میلیارد تومان هم تاکنون هزینه شده است. دراین پروژه با یکی از مناطق زمین شناسی خیلی سخت در منطقه رودبار مواجه بودیم که مشکلات اجرایی فراوانی بخصوص در تونل‌ها ایجاد کرده بود و ریزش‌های زیاد، کار را سخت کرده بود که با تلاش سرسختانه توانستیم آنها را به سرانجام برسانیم. این پروژه از نظر فنی و اجرایی یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌ها بعد از راه‌آهن شمال و لرستان است و به همین دلیل 10 سال کار روی این پروژه به طول انجامید. لازم به ذکر است که تمام کار اجرایی و مطالعات مهندسی - فنی این پروژه توسط کارشناسان ایرانی صورت گرفته است. یکی از ویژگی‌های این طرح بزرگ‌ترین پل ریلی کشور به طول یکهزار و 430 متر است که از روی سد و شهر منجیل عبور می‌کند.

مدیر طرح راه‌آهن قزوین - رشت در پاسخ به این سؤال که آیا یک خطه بودن این پروژه ضعف محسوب نمی‌شود، گفت: طبق پیش‌بینی‌ها 7 میلیون تن بار در سال از این محور ترانزیت می‌شود که در حال حاضر در بندر آستارا چنین باری وجود ندارد و این برای چشم‌انداز 20 ساله در نظر گرفته شده و حتی با تمهیداتی می‌توان حدود 50 درصد نیز به این حجم بار اضافه کرد.

وی درباره اینکه تمرکز این محور بیشتر روی حمل و نقل کالاست یا مسافر، عنوان کرد: پیش‌بینی جابه‌جایی مسافر نیز در این محور شده و برای سال نخست یک میلیون و 100 هزار نفر و چشم‌انداز ما تا سال بیستم بهره‌برداری چیزی در حدود 2 میلیون و 800 هزار نفر در سال است. به همین دلیل ایستگاه‌هایی در مناطق کوهین، رودبار، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم و رشت در نظر گرفته شده است.

مردی با اشاره به اینکه این محور قابلیت برقی شدن ندارد، گفت: البته اگر در آینده نیاز به این کار باشد با پیشرفت تکنولوژی که در این حوزه شاهد هستیم چنین امکانی دور از تصور نیست با وجود این سرعت قطار مسافربری 160 و قطار باری نیز 120کیلومتر در ساعت خواهد بود.

وی درباره اتصال این محور به سایر محورها و تبدیل شدن به کریدور شمال به جنوب، عنوان کرد: یکی از اهداف اصلی اجرای این پروژه تشکیل کریدور شمال به جنوب و اتصال به راه‌آهن کشورهای همسایه است و این محور در واقع حلقه مفقوده این کریدور بود. هم‌اکنون کشور آذربایجان شدیداً دنبال اتصال ریل خود به این محور است و حتی حاضر شده برای تکمیل محور رشت - آستارا با اختصاص وام مشارکت کند تا بتواند از طریق ترانزیت بار خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس، شرق آسیا از جمله هند و آسیای میانه استفاده کند. حتی کشور هند نیز پیگیر این اتصال و تشکیل کریدور است.

مزیت‌های فرامنطقه‌ای راه‌آهن قزوین - رشت

«علی فرخزاد»، معاون عمرانی استاندار قزوین نیز درباره مزیت‌های این طرح بخصوص برای استان به «ایران» گفت: راه‌آهن به دلایل مختلف یکی از مطمئن‌ترین و اقتصادی‌ترین سامانه حمل و نقل در مقایسه با شبکه‌های دیگر از جمله دریایی و هوایی است. مسئولان دو استان قزوین و گیلان پیگیری زیادی در حصول این طرح داشتند و خوشبختانه تابستان امسال این پروژه آماده بهره‌برداری است و به دست یکی از مقام‌های ارشد افتتاح خواهد شد. البته مسائل اجرایی، عبور از مسیرهای سخت، تملک اراضی و کمبود اعتبارات باعث شده بود که کار تا حدی طولانی شود که با عزم و اراده دولت در نهایت مشکلات برطرف شد.

وی درباره مزیت‌های این طرح گفت: در واقع تأثیر‌گذاری این پروژه فرامنطقه‌ای است و به‌ دلیل اتصال به کشورهای همسایه در توسعه حمل و نقل کالا و جابه‌جایی مسافر نقش ویژه‌ای ایفا خواهد کرد و به همین دلیل است که از این پروژه به‌عنوان طرح ماندگار نام برده می‌شود. در بعد درون استانی نیز با توجه به اینکه قزوین نقش مواصلاتی با 12 استان دیگر دارد و ترافیک زیادی را در این مسیر شاهد هستیم این طرح می‌تواند تأثیر زیادی در تعدیل این موضوع داشته باشد. از سوی دیگر در زمینه‌های صنعتی، کشاورزی و گردشگری نیز می‌تواند نقش بسزایی بخصوص برای دو استان قزوین و گیلان ایفا کند.

نیم نگاه

راه‌آهن به دلایل مختلف یکی از مطمئن‌ترین و اقتصادی‌ترین سامانه حمل و نقل در مقایسه با شبکه‌های دیگر از جمله دریایی و هوایی است

یکی از اهداف اصلی اجرای این پروژه تشکیل کریدور شمال به جنوب و اتصال به راه‌آهن کشورهای همسایه است و این محور در واقع حلقه مفقوده این کریدور بود

طول محور راه‌آهن قزوین - رشت 164 کیلومتر است که 22 کیلومتر آن در قالب 52 تونل است. همچنین 62 پل خاص در این مسیر وجود دارد که طول آن 8 هزار و 900 متر را شامل می‌شود و 630 پل غیرخاص نیز از جمله پل‌های آب‌رو و کوچک در مسیر تعبیه شده است

یکی از ویژگی‌های این طرح بزرگ‌ترین پل ریلی کشور به طول یکهزار و 430 متر است که از روی سد و شهر منجیل عبور می‌کند

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار ------ ، کدمطلب: 467063 ، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
خیلی خوبه که صنعت راه ریلی مون روز به روز درحال پیشرفته
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین