پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۰۹۸
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴
با توجه به این که ساماندهی بساط وانت بارها پیوسته در دستور کار مسئولان قرار دارد اما همچنان مردم شاهد این معضل در داخل و خارج از شهر گرگان هستند.

شعار سال: یکی از معضلاتی که امروزه شهرهای کوچک و بزرگ با آن مواجه هستند، پدیده فروش محصولات با وانت‌بار در حاشیه خیابان‌هاست.

وانت‌هایی که این روزها در بسیاری از خیابان‌های پر رفت و آمد گرگان و خارج از شهر توقف کرده و میوه می‌فروشند و به نحوی خیابان را مسدود می‌کنند.

آن‌ها علاوه بر این‌که عامل افزایش ترافیک می‌شوند پیامدهایی همچون به هم ریختگی سیما و منظر شهری و آسیب‌های اجتماعی را به دنبال می آورند.

در برخی از مسیرها چندین خودرو وانت کنار هم توقف کرده و قسمت زیادی از خیابان را مسدود می‌کند که خود عامل کندی حرکت ماشین‌های دیگر است.

قیمت اجناس وانت‌بارها با درآمد مردم همخوانی دارد

این وانت‌بارها که اجناسی از قبیل لباس و میوه‌ را می‌فروشند هر روز به تعداد آن‌ها اضافه شده و یکی از دلایل بسیار مهم آن، استقبال خوب شهروندان از آنان است چرا که قیمت اجناس ارائه شده با بودجه و درآمد مردم همخوانی بیشتری دارد.

گر شهرداری می‌خواهد تعداد وانت‌بارها در سطح شهر کم شود باید جای مناسبی که محل تردد مردم باشد را برای این کار آماده کندصحبت با یکی از این فروشندگان که در ورودی شرقی شهر به فروش میوه مشغول است، ما را به این نتیجه می‌رساند که وی تنها برای تأمین معاش خانواده‌اش به این کار روی آورده است.

وی به خبرنگار مهر گفت: وقتی شغلی ندارم چگونه می‌توانم این کار را رها کنم، سه فرزند دارم و باید مخارج آن‌ها را تأمین کنم.

او که خود را رضا معرفی کرده، ادامه داد: مدتی در خارج از گرگان به این کار مشغول بودم اما دوباره به گرگان برگشتم و معمولاً هم در این مکان می‌ایستم.

نبود امکانات در بازارچه آق قلا

وقتی که از رضا پرسیدم چرا به بازارچه خیابان آق‌قلا نمی‌رود، وی از نبود امکانات و به هم ریختگی آن جا و عدم استقبال مردم گفت.

وی تأکید کرد که اگر شهرداری می‌خواهد تعداد وانت‌بارها در سطح شهر کم شود باید جای مناسبی که محل تردد مردم باشد را برای این کار آماده کند.

علاوه بر خیابان‌های داخل شهر، در بیرون از شهر هم بازار فروش وانت‌بارها داغ است و انواع میوه‌ها فصلی و غیرفصلی در بساطشان یافت می‌شود.

یکی از آن‌ها به خبرنگار مهر گفت: چندین سال کشاورزی می‌کردم اما وقتی از کشاورز حمایت نشود و سود در خرید و فروش و کارهای این‌چنینی باشد، مسئولان باید انتظار این مشاغل را هم داشته باشند.

وی ادامه داد: ما مردمی با سطح درآمد متفاوت داریم و آن‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند از کجا خرید کنند، البته در بین مشتری‌های ما صاحبان ماشین‌های گران قیمت هم وجود دارد.

سهولت دسترسی

مشتری این فروشنده هم در ادامه به قیمت مناسب و سهولت دسترسی به آن اشاره کرد و آن را از عوامل انتخاب این مکان برای خرید برشمرد.

در سمت مقابل، کسبه و افرادی وجود دارند که با این کار مخالف هستند، آن‌ها ترافیک و ضرر رساندن به اقتصاد مغازه‌داران را از جمله دلایل مخالفت خود عنوان می کنند.

با توجه به شرایط اقتصادی کشور وجود چنین مشاغلی در سطح جامعه از بدیهیات است اما مسئولان ذی‌ربط باید تمهیداتی بیندیشند که مشکلات ایجادی توسط این عده به حداقل برسد.

برای کسب اطلاعات در خصوص وانت‌بارهایی که در جاده‌های برون شهری اقدام به فروش کالاهای خود می‌کنند و نحوه برخورد آن‌ها با رئیس پلیس راه استان گلستان، علی عبدی گفتگو کردیم و وی تنها به این جمله بسنده کرد که ما بانی راه نیستیم و باید آن را از حمل و نقل جاده‌ای پیگیری کنید.

این جمله عبدی در حالی است که پلیس راهور می‌تواند با جریمه یا توقیف خودروها، مانع از توقف آن‌ها در معابر شود، نکته‌ای که محسن یازرلو، رئیس اداره کالا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گلستان هم به آن اشاره کرد.

برخورد با عاملان ترافیک بر عهده پلیس است

وی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: فعالیت وانت‌بارهایی که در حوزه حمل و نقل برون شهری فعالیت می‌کنند طبق مجوز سازمان، از سال ۹۵، ساماندهی شد و آن‌ها موظف شدند که برای حمل کالا بارنامه دریافت کنند.

یازرلو افزود: هرگونه برخورد قانونی با فروشندگان محصولات به وسیله وانت‌بار با پلیس است زیرا هر اقدامی که ترافیک را مختل کند در حوزه کار آنان جای دارد و باید با آن برخورد شود.

راهداری وظیفه ای در خصوص برخورد با وانت بارها ندارد

وی تأکید کرد: وظیفه ما ساختارسازی است و شرکت‌های حمل و نقلی که می‌خواهند فعالیت رسمی کنند باید از ما مجوز بگیرند و ما وظیفه‌ای در خصوص برخورد و ساماندهی نداریم.

ما در سطح شهر وظیفه اِعمال قانون داریم و وانت‌بارهایی که در گوشه خیابان می‌ایستند را تا مبلغ ۴۵ هزار تومان جریمه می‌کنیمرئیس اداره کالا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گلستان افزود: سازمان راهداری قبض جریمه ندارد و ما نه می‌توانیم آن‌ها را به پارکینگ ببریم و نه بازداشت کنیم.

وی گفت: وانت باری که در گوشه‌ای اقدام به فروش میوه کرده و باعث سد معبر و ترافیک می‌شود باید با وی برخورد شود و این وظیفه ما نیست.

این معضل اجتماعی که مطمئناً آسیب‌های جدی در پی دارد نیازمند مشارکت چند دستگاه در خصوص کنترل و حل مسأله است اما چنان که ذکر شد این دو مسئول، سازمان یا دستگاه دیگری را متولی این کار برشمردند و ما را به آن عودت دادند.

اعمال قانون وانت بارهای درون شهری

در حوزه وانت‌بارهای درون شهری و اقدامات و برخورد با آن‌ها با عباس مهاجر بسطامی، رئیس پلیس راهور گرگان گفتگو کردیم، وی در گفتگو خبرنگار مهر، اظهار کرد: ما در سطح شهر وظیفه اِعمال قانون داریم و وانت‌بارهایی که در گوشه خیابان می‌ایستند را تا مبلغ ۴۵ هزار تومان جریمه می‌کنیم.

وی در خصوص سد معبر گفت: این شهرداری است که باید نیروهای سد معبر خود را تقویت کرده و طبق قانون عمل کند.

مهاجر بسطامی با بیان این‌که قانون‌گذار برای ما فقط اعمال قانون را مشخص کرده است، تأکید کرد: وظیفه برخورد درون شهری بر عهده راهنمایی و رانندگی و شهرداری و در حوزه برون شهری به عهده راهداری و پلیس راه است.

معضل همه گیر

یکی از متولیان برخورد وانت‌بارهای درون شهری، شهرداری است بنابراین با موسی‌الرضا صفری، معاون خدمات شهری شهرداری گرگان گفتگو کردیم. وی به مهر گفت: توقف وانت‌بار به منظور فروش بار ممنوع و سد معبر تلقی می‌شود.

صفری ادامه داد: تلاش‌های زیادی شده تا این مشکل برطرف شود و تنها معضل گرگان نیست بلکه همه شهرداری‌های کشور به آن دچار هستند.

وی افزود: در همه شهرها وانت‌بارهایی در خیابان‌ها و در حاشیه جاده‌ها وجود دارد و هر شهرداری به تناسب کارهایی انجام می‌دهد و ما هم بازارچه وانت‌باری را در بلوار آق‌قلا تأسیس کردیم.

وانت‌بارها جاهای پرتردد را ترجیح می‌دهند

معاون خدمات شهری شهرداری گرگان تصریح کرد: این بازارچه که حدود چهار سال پیش ایجاد شد در یک مقطع زمانی مورد استقبال قرار گرفت اما چون وانت‌بارها جاهای شلوغ و پرتردد را ترجیح می‌دهند دوباره به سمت حاشیه خیابان‌ها روی آوردند.

صفری با بیان این‌که تعداد وانت‌بارها زیاد است و همه آن‌ها دوست دارند در جاهای شلوغ اقدام به فروش محصولات خود کنند، افزود: آن‌ها از قانون تمکین نمی‌کنند و مأموران سد معبر ما هر روز با آن‌ها درگیری دارند. ترازوی آن‌ها جمع آوری می‌شود و به خارج از شهر عودت داده می‌شوند ولی دوباره به جای قبل خود برمی‌گردند.

نشست با پلیس راهور

وی اضافه کرد: دو هفته پیش با پلیس راهور نشستی داشتیم و مقرر شد تا کار مشترکی با هم انجام دهیم، دو بار اخطار کتبی به آن‌ها می‌دهیم و با اخطار سوم خودروی آن‌ها را به پارکینگ منتقل می‌کنیم تا با راهکارهای شهرداری همراه باشند.

باید این مهم دو طرفه بررسی شود تا هم آن‌ها از عهده هزینه‌های خود برآیند و هم شهروندان آزرده نشوندصفری گفت: آن‌ها مشکلاتی چون به هم ریختگی سیمای شهری، ترافیک و مشکلات اخلاقی به وجود می‌آورند و این‌ها تنها به مختص به داخل شهر نیست بلکه در جاده‌های برون شهری هم وجود دارد.

وی اظهار کرد: بخش اعظمی از آن‌ها در گرگان ساماندهی شده و یک تعداد دیگر از جاهای مختلف، روستاها و شهرهای اطراف به گرگان می‌آیند.

صفری گفت: نبودن شغل سبب ایجاد چنین مشاغل کاذبی می‌شود و آن‌ها برای تأمین معاش زندگی به این کار نیاز دارند اما باید ساماندهی شوند.

این معضل دو طرفه بررسی شود

وی تصریح کرد: باید این مهم دو طرفه بررسی شود تا هم آن‌ها از عهده هزینه‌های خود برآیند و هم شهروندان آزرده نشوند.

صفری تأکید کرد: طبق طرحی که در چند روز آینده با پلیس راهور اجرا می‌کنیم بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

حد فاصل گرگان به جلین یکی از مکان‌هایی است که وانت‌بارها اقدام به فروش محصولات خود می‌کنند، به این منظور با حمیدرضا محمدی راد، شهردار این شهر گفتگو کردیم و وی به این نکته اشاره کرد که ما وانت‌بارها را به خارج از محدوده شهری مدیریت کردیم و برخورد در حوزه برون شهری جز تعهدات ما نیست.

افزایش تعداد این وانت‌ها در خیابان‌ها همچنان ادامه دارد و بی‌تفاوتی مسئولان مرتبط با این حوزه موجب شده که این مشکل کاملاً رها شود و حتی کسی به نحوه توقف این خودروها هم نظارتی نکند.

با توجه به شرایط اقتصادی شهروندان و معضل بیکاری، کسی نمی‌خواهد افرادی را که در حال کسب درآمدی از این راه هستند، محروم کند اما افزایش ترافیک شهر و سلب آرامش شهروندان و جلوه نازیبایی که این کار به شهر و خیابان‌های ما می‌دهد را نمی‌توان به حال خود رها کرد بلکه باید هر چه زودتر برای حل آن تدبیری اندیشید.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 24 اردیبهشت 97، کدمطلب: 4295921 ، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین