پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۱۲۲
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸
ترامپ و دولتش با خروج از توافق هسته‌ای و اعلام هدف تنش‌زایی، بهانه‌ای برای انجام دادن دقیقا دستورالعمل همان (مقاله بولتون) ایجاد می‌کنند".

شعار سال: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، هفته گذشته در یک اقدام جنجالی کشورش را از توافق چندجانبه هسته‌ای خارج کرد. این تصمیم، با انتقادات گسترده بین المللی مواجه شد. برنی سندرز، کاندیدای سابق انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، طی یادداشتی در روزنامه گاردین، بشدت از خروج ترامپ انتقاد کرد و نوشت: " هفته گذشته، دونالد ترامپ، یکی از بی‌پرواترین اقدامات دوره ریاست‌جمهوری‌اش را اتخاذ کرد: خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ".

سندرز با بیان اینکه برجام حاصل مذاکره گروه ۱+۵ است و نه فقط آمریکا، افزود: " خروج ترامپ، تنش‌ها با مهمترین متحدان دموکراتیک ما، یعنی فرانسه، بریتانیا و آلمان را عمیق‌تر می‌کند. این کشور‌ها حمایت از توافق را ادامه می‌دهند و به طور مداوم گفته‌اند که حفظ توافق، به منافع ملی‌شان خدمت می‌کند".

به گفته سندرز، ترامپ در خروج از برجام، مانند تصمیم خروج از توافق آب‌وهوایی پاریس، اجماع زیاد کارشناسان را نادیده گرفت و طرف یک گروه کوچک ایدئولوژیک را گرفت. امری که برای امنیت جهانی "تبعات فاجعه‌بار" خواهد داشت.

سندرز ادامه داد: "علاوه بر این، خروج از برجام، به طور جدی به توانایی آمریکا برای مذاکره بر توافقات عدم اشاعه در آینده مانند توافق با کره شمالی، آسیب خواهد زد. اگر کشوری در جهان بداند که چندسال بعد یک رئیس‌جمهور بی‌پروا ممکن است به سادگی توافق را کنار بگذارد، چرا این کشور چنین توافقی با آمریکا امضا کند و امتیازات هنگفتی بدهد که چنین توافقاتی ایجاب می‌کنند؟ ".

ترامپ به بهانه تلاش برای امضای یک توافق جدید با ایران، از برجام خارج شد. سندرز، اما، معتقد است ترامپ با خروج از برجام، بدترین مسیر ممکن را برای حل چالش‌های مرتبط با ایران انتخاب کرده است. به گفته سندرز هیاهو و انتقاد شدید ترامپ از ایران، آینده بهتری برای آمریکا به ارمغان نخواهد آورد.

سندرز در رابطه با احتمال وقوع جنگ بین آمریکا و ایران هشدار داد: " پس از ۱۷ سال جنگ در افغانستان و ۱۵ سال جنگ در عراق، مردم آمریکا خواهان درگیر شدن در جنگ‌های بی‌پایان در خاورمیانه نیستند. آن‌ها نمی‌خواهند که به نزاع شیعی -سنی، عربستان-ایران کشیده شوند. اما من عمیقا نگران هستم که ترامپ دقیقا ما را به همانجا می‌برد. اگر کسی مایل باشد این نگرانی‌ها را انکار کند، من به او یادآوری می‌کنم که مشاور امنیت ملی به تازگی منصوب شده ترامپ، یعنی جان بولتون، چند سال پیش مقاله‌ای با عنوان 'اگر می‌خواهید بمب ایران را متوقف کنید، ایران را بمباران کنید' نوشت. به نظر می‌رسد که ترامپ و دولتش با خروج از توافق هسته‌ای و اعلام هدف تنش‌زایی، بهانه‌ای برای انجام دادن دقیقا دستورالعمل همان (مقاله بولتون) ایجاد می‌کنند".

کاندیدای سابق انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خاطر نشان کرد: " ما باید به یاد بیاوریم که مسیر جنگ عراق صرفا در سال ۲۰۰۳ آغاز نشد. (بلکه) به تدریج در چند سال و از طریق اتخاذ تصمیم‌های سیاستی آغاز شد. تصمیم‌هایی که شاید در آن زمان کوچک به نظر می‌رسیدند، اما نهایتا ما را به بدترین اشتباه سیاست خارجی تاریخ‌مان کشاندند".

سندرز با بیان اینکه این احمقانه است که فکر کنیم ما می‌توانیم مشکلات را از طریق سوء استفاده از قدرت نظامی حل‌کنیم، تصریح کرد سخنرانی هفته گذشته ترامپ آشکارا سیاست آمریکا را به سمت تغییر رژیم متمایل کرد.

سندرز در پایان گفت:" متاسفانه، اکنون رئیس‌جمهور ترامپ ما را در یک مسیر بسیار متفاوت و خطرناک‌تر قرار داده است".


شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی فرارو، تاریخ انتشار 25 اردبیهشت 97، کدخبر: 359828، www.fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین