پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۲۸۱۹۷
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۹
پس از آن‌که اتباع بیگانه به تدریج مهارت‌هایی در کارگری، کشاورزی و صنعت به دست آوردند، حالا به تدریج وارد بخش‌های مدیریتی هم شده‌اند و به نظر می‌رسد زنگ خطر برای رشد نرخ بیکاری به صدا درآمده است.

شعارسال: در شرایطی که اقتصاد ایران درگیر مسائلی همچون نوسانات نرخ ارز و خروج آمریکا از برجام شده است، اتباع بیگانه به مهارت‌هایی در فعالیت‌های خدماتی، صنعتی و حتی مدیریتی دست یافته‌اند. مثلا آمار رسمی مهاجران افغان‌ در ایران براساس سرشماری ۱۳۹۵ بالغ بر ۱ میلیون ۵۸۳ هزار نفر عنوان شده اما مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور، تعداد افغانی‌هایی که به شکل قانونی و غیرقانونی در ایران حضور دارند را ۳ میلیون نفر عنوان کرده و گفته که در واقع ۱۱ درصد افغان‌ها در ایران زندگی می‌کنند.

با توجه به مسایلی مانند جنگ و مسائل اقتصادی، ساماندهی مهاجرین از کشورهایی که به ایان می‌آیند در ایران وظیفه‌ای انسانی محسوب می‌شود، اما به نظر می‌رسد در شرایطی که شهروندان ایرانی با نرخ بیکاری ۱۲.۱ درصد مواجهند، افزایش تعداد نیروی کار خارجی در ایران زنگ خطری برای بالا رفتن نرخ بیکاری باشد. بخصوص که حالا شنیده می‌شود نیروهای کار اتباع بیگانه در حال شیفت از سمت خدمات به سمت مدیریت است.

دیروز ۲۳ اردیبهشت در گزارشی عنوان شد که اتباع بیگانه در ایران مشغول پرورش شترمرغ هستند. امروز هم در خبرها آمده که اداره کارواش‌ها هم به دست اتباع بیگانه افتاد! داوود امیری ـ رییس کانون شورای اسلامی کار خراسان شمالی ـ در این باره گفته است: اگر ورود مهاجرین و اتباع بیگانه به طور جدی ساماندهی نشود، زمانی می‌رسد که اتباع بیگانه به کارفرمای نیروهای کار ایرانی تبدیل خواهند شد.

اگر به اشتغالزایی توجه نشود چه می‌شود؟

"مسئله اصلی امروز کشور اشتغال است که اگر به این بخش توجه نشود معلوم نیست چه بلای سرکشور می آید". این جمله را معاون توسعه روستایی مناطق محروم وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفته است. رضوی بیان کرده "توسعه مناطق مرکزی شهر باعث عدم توسعه مناطق روستایی شده و باعث ایجاد حاشیه نشینی در شهرها می شود.

تولید خودرو ۱۷.۵ درصد افزایش یافت

سری هم به وضعیت تولید بزنیم؛ فروردین امسال تولید نقطه به نقطه خودرو ۱۷.۵ درصد رشد داشته و از ۶۸ هزار و ۱۸۰ دستگاه در فروردین ماه ۱۳۹۶ به ۸۰ هزار و ۱۴۰ دستگاه در فروردین ماه ۱۳۹۷ رسیده است. تولید انواع سواری هم ۱۸ درصد افزایش داشته و از ۶۴ هزار و ۶۲۲ دستگاه در فروردین ماه سال گذشته به ۷۶ هزار و ۲۳۹ دستگاه افزایش یافت.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد در صورت موافقت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تغییر تعرفه‌های جدید برای مشترکان کم مصرف اینترنت توسط اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی فردا ابلاغ می‌شود.

ابلاغ تعرفه‌های جدید اینترنت از فردا

در حوزه ارتباطات امروز حسین فلاح جوشقانی - رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - با اشاره به تعرفه‌های اینترنت و احتمال تغییر در آن‌ها اظهار کرد: یکی از نگرانی‌های اپراتورها این بود که مشترکان کم‌مصرفی که سرعت بالا می‌خواهند به سمت اپراتورهای دیگر بروند، به همین دلیل از ما خواستند این امکان تغییر تعرفه را برایشان فراهم کنیم.

وی ادامه داد: بر این اساس با بررسی‌های انجام‌شده، پیشنهادی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به وزیر ارتباطات ارائه شد تا مطابق با آن تعرفه‌ای برای مشترکان کم مصرفی که نیاز به اینترنت با سرعت بالا دارند تدوین شود. ما می‌خواستیم در سطح وزارتخانه هماهنگی باشد و این مصوبه جا بیفتد؛ بنابراین با موافقت وزیر، اپراتورها می‌توانند با رعایت سقف و کف تعرفه‌های اینترنتی در مصوبه ۲۶۶ رگولاتوری، تعرفه‌ی جدید ارائه دهند.

بنابراین در صورت موافقت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تغییر تعرفه‌های جدید برای مشترکان کم مصرف اینترنت توسط اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی فردا ابلاغ می‌شود.

خودروسازان اروپایی نمی‌روند

امروز از وضعیت قراردادهای پسابرجامی در بخش خودرو هم با توجه به خروج آمریکا از برجام پرس و جو شد که محمدرضا نجفی‌منش - رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران – در این خصوص اظهار کرد: "با اطمینان می‌توان گفت که قراردادهای بسته شده در حوزه خودروسازی پابرجا خواهد بود، چون سرمایه‌گذاری شده است و امکان بهم خوردن آن وجود ندارد."

پروژه‌های شرکت ارتباطات زیرساخت افتتاح شد

امروز و همزمان با آغاز هفته ارتباطات، پروژه‌های توسعه شبکه انتقال (تدبیر) و توسعه شبکه دیتای بین‌الملل (IGW) شرکت ارتباطات زیرساخت با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد.

همچنین مرکز عملیات شبکه شرکت مخابرات ایران که یک مکان تخصصی متمرکز است و امکان مدیریت، کنترل و پایش چندین شبکه را فراهم می‌کند، با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال و با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز افتتاح شد.

این مرکز هم‌راستا با ایجاد سامانه‌های متمرکز و یکپارچه جهت پایش عناصر شبکه و پارامترهای کیفی سرویس‌های موجود و آتی طراحی‌ شده است که با بهره‌برداری از آن سیستم پشتیبانی عملیات (OSS)، سامانه سنجش کیفیت باند پهن، سامانه پایش کیفیت سرویس صوت و سامانه پهنای باند مصرفی راه‌اندازی می‌شود.

راه مقابله با تحریم‌های آمریکا چیست؟

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران معتقد است در صورت توسعه روابط بیشتر و تعریف پروژه‌های جدید با کشورهای اروپایی در حوزه نفت و گاز، می‌توانیم تاثیرات خروج آمریکا از برجام را به حداقل برسانیم. حمیدرضا صالحی از آتش زدن پرچم آمریکا در مجلس هم انتقاد کرده و گفته که نباید پالس‌هایی بدهیم که افکار عمومی دنیا با ما سر ناسازگاری داشته باشند.

طلای ایران معکوس بازارهای جهانی

بازارهای داخلی سکه و طلا به دنبال توزیع سکه‌های پیش فروش شده و بی‌توجه به بازارهای جهانی و خروج ترامپ از برجام روند کاهشی در پیش گرفته‌اند. بنا به گفته‌ی کشتی‌آرای ـ عضو هیات رییسه اتحادیه طلا و جواهر ـ سکه که روز گذشته یک میلیون و ۹۸۰ هزار تومان بود، اوایل صبح امروز به یک میلیون و ۹۵۵ هزار تومان و اکنون به یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت طلای جهانی افزایش پیدا کرده است. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز قیمتی معادل ۱۸۷ هزار و ۳۰۰ تومان دارد که این رقم صبح امروز ۱۹۱ هزار و ۶۰۰ تومان بود و در طول چند ساعت ۴۳۰۰ تومان کاهش پیدا کرد.

از بازار غیررسمی فروش ارز هم خبر می‌رسد که دلار قاچاق امروز ۶۵۰۰ تومان فروخته می‌شد که قیمت آن نسبت به روز قبل کاهش یافته است.

حالا که صحبت از دلار شد، وضعیت پرداخت دلار دولتی برای واردات دام و طیور را بررسی کنیم. مدیرکل دفتر تنظیم بازار وزارت کشاورزی اظهار کرده است "میزان دقیق پرداخت دلار دولتی برای واردات خوراک دام و طیور و شرکت‌های واردکننده کالا مشخص است؛ بنابراین هیچ بهانه‌ای برای افزایش قیمت یا کمبود قابل پذیرش نیست و واردات نهاده‌ها به اندازه کافی انجام شده است." در روزهای اخیر هم مسئولان از تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت مابه‌التفاوت ۴۰۰ تومانی (با توجه به دلار مبادله ای سابق ۳۷۰۰ تومانی) برای واردات محصولات اساسی از جمله خوراک دام و طیور خبر دادند.

بازار اجاره به کدام سو می‌رود؟

پای دلار به همه جای اقتصاد ایران دراز شده است؛ به طور مثال سه متغیر قیمت مسکن، نرخ تورم و سوددهی بازارهای موازی بر بازار اجاره بها تاثیر می‌گذارد. این آخری مستقیما به نوسانات نرخ ارز اشاره دارد. اجاره‌بها در زمستان ۱۳۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۹.۳ درصد رشد داشته است اما با توجه به رشد بازارهای موازی، احتمال افزایش نسبی نرخ اجاره در تابستان ۱۳۹۷ وجود دارد. البته با توجه به پایین بودن توان اقشار اجاره نشین، افزایش شدید اجاره بعید است. گزارش پیش‌بینی بازار اجاره در تابستان را در این لینک بخوانید.

اسنپ و تپسی به فرودگاه امام می‌رسند

مذاکرات برای ورود تاکسی‌های اینترنتی به فرودگاه امام (ره) آغاز شده است. مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) خبر داده که "تلاش کردیم محوطه‌ای برای پارکینگ خودروهای اسنپ و تپسی در نظر بگیریم که البته قطعا از محیط قرارگیری تاکسی‌ها، دورتر خواهد بود اما به آنها اجازه می‌دهند که به حضورشان در فرودگاه رسمیت دهند. در این راستا مذاکرات ادامه دارد و در صورتی که به نتیجه قطعی برسیم، امکان نهایی شدن فعالیت آنها در فرودگاه وجود خواهد داشت".

وام‌فروشی هم مد شد!

"وام‌فروشی"، اصطلاح مرسومی در سیستم بانکی نیست اما شاید در آینده مرسوم شود. در بررسی میدانی که از شعب برخی از بانک‌ها به موارد عجیبی همچون معرفی پنج ضامن رسمی، سپرده‌گذاری معادل مبلغ وام و بلوکه کردن ۲۰ درصد آن تا پایان اقساط و حتی فروش امتیاز وام رسیدیم. بانک مربوطه در مقابل وام ۵۰ میلیونی امتیاز آن را چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌فروشد به گونه‌ای مشتری باید این مبلغ را در ابتدا پرداخت کند و تازه وارد جریان وام‌گیری شود که هیچ گاه نیز این رقم به وی برگردانده نخواهد شد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 24اردیبهشت1397 ، کدخبر: 97022413618: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین