پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۲۴۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
نکته قابل توجه آن است که پاسخ روسیه به حملات اخیر اسرائیل علیه مواضعی که ادعا شده تاسیسات وابسته به ایران در سوریه بوده موضعی همراه با سکوت بوده است.
شعارسال:نکته قابل توجه آن است که پاسخ روسیه به حملات اخیر اسرائیل علیه مواضعی که ادعا شده تاسیسات وابسته به ایران در سوریه بوده موضعی همراه با سکوت بوده است.

روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزراشی با اشاره به حملات اخیر اسرائیل علیه منافع ایران در سوریه می نویسد:«اکنون با حملات اسرائیل علیه نیروهای ایرانی در حال مشاهده آزمون محدودیت های موجود در رابطه میان تهران کرملین هستیم.

حمله اخیر اسرائیل که بزرگترین حمله آن رژیم در سوریه محسوب می شود ساعاتی پس از آن انجام شد که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل در هفته گذشته در مسکو در حال تماشای رژه نظامی سالانه نیروهای نظامی روسیه در کنار «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه بود. «فیودور لوکیانوف» از مشاوران ارشد کرملین می گوید که واکنش روسیه به حملات اسرائیل موضع همراه با سکوت بود و این نشان می دهد که احتمالا پوتین و نتانیاهو درباره حمله اسرائیل به منافع ایران در سوریه با یکدیگر توافق کرده بودند».

این روزنامه امریکایی در ادامه می نویسد:«بالا گرفتن اقدامات خصمانه اسرائیل باعث ایجاد تنش هایی در روابط میان مسکو و تهران شده است. روسیه به دنبال مطرح کردن خود به عنوان قدرتی جهانی است و ایران برای گسترش نفوذ خود در خاورمیانه تلاش می کند اکنون علیرغم آن که اسد کنترل بخش اعظم سوریه را در دست گرفته مشخص می شود که منافع روسیه و ایران تا چه اندازه متفاوت از یکدیگر هستند.

به طور خاص، تحلیلگران روس می گویند که مسکو نگرانی رو به رشدی درباره استفاده ایران از خاک سوریه برای تهدید اسرائیل و تقویت قدرت خود در لبنان، اردن و قلمروهای فلسطینی دارد».

«نیکلای کوژانوف» دیپلمات سابق روس در ایران و پروفسور در دانشگاه اروپایی در سن پترزبورگ می گوید:«روسیه مایل است شاهد کاهش نفوذ ایران در سوریه باشد به خصوص از آنجایی که دو طرف دیدگاه های اساسا متفاوتی درباره سوریه پس از پایان منازعه از یکدیگر دارند».

«وال استریت ژورنال» می افزاید:«البته باید اشاره کرد که تنش های کنونی در سوریه روابط میان ایران و روسیه در نقاطی چون افغانستان، آسیای مرکزی و منطقه خزر را به خطر نمی اندازد نقاطی که دو کشور نفوذ زیادی در آن دارند. تحلیلگران می گویند که روسیه مشتاق است تا با بخش نفتی ایران نزدیک تر همکاری کند و حضور خود را درعراق تقویت کند جایی که ایران نفوذ قوی ای دارد».

این روزنامه در ادامه می نویسد:«در سوریه مشارکت میان ایران و روسیه برای جلوگیری از سقوط دولت اسد در جریان بهار عربی آغاز شد. تا پیش از مداخله نظامی روسیه، نمایندگان ایران به طور مخفیانه به مسکو سفر کردند تا استراتژی ای را برای پیوند زدن حضور زمینی ایران و قدرت نظامی هوایی روسیه تدوین کنند.

یک مقام نزدیک به وزارت دفاع می گوید ایران حتی به طور مخفیانه دست کم یکی از پایگاه های هوایی در همدان را برای استفاده روس ها به منظور راه اندازی کارزار بمباران در سوریه برای هواپیماهای روس باز گذاشتند».

«دینا اسفندیاری» پژوهشگر در مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل می گوید:«ایران از داشتن شریکی چون روسیه خرسند است چرا که در دوران تحریم می تواند با کمک روس ها فشار تحریمی را پشت سر بگذارد. با این حال، ایران می داند که این رابطه ای عملگرایانه یا پراگماتیستی است و روس ها شریکی ابدی و دائمی برای ایران نیستند»

کرملین اما می گوید رابطه ایران و روسیه را نمی توان از دریچه حملات اسرائیل مورد ارزیابی قرار داد. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در این باره می گوید:«ابعاد مستقل و جداگانه ای وجود دارند».

این روزنامه با اشاره به این که با اعلام خروج امریکا از برجام توسط ترامپ اسرائیل حملات خود را علیه مواضع ایران تشدید کرده است می نویسد:«روسیه حضور در حال رشد ایران در نزدیکی مرز اسرائیل را به عنوان یک مشکل می بینند و سعی کرده اند تا از قدرت و نفوذ محدود خود بر روی ایران استفاده کرده و اسرائیل را راضی کنند. ارتش روسیه به ایران در این باره هشدار داده که پوشش هوایی خود را برای دفاع از نیروهای دولتی و یا شبه نظامیان وابسته به ایران که در جنوب غربی سوریه ظاهر می شوند مورد استفاده قرار نخواهد داد».

کوژانوف در این باره می گوید:«روسیه سعی کرده تا کانال های دیپلماتیکی میان ایران و اسرائیل باز کند». او می افزاید مسکو به تازگی شهروندان روسی که روابط قوی با اسرائیل دارند را به تهران فرستاده است تا پیام هایی را که از اسرائیل حامل آن بوده اند به ایران برسانند».

یکی از سخنگویان نتانیاهو از پاسخ دادن به پرسش های خبرنگار «وال استریت ژورنال» در این باره خودداری کرده است.

نتانیاهو تلاش کرده تا رابطه ای شخصی با پوتین ایجاد کند. او چندین بار از مسکو دیدار کرده و تلاش کرده است تا به روسیه این موضوع را بفهماند که اسرائیل به طور جدی درباره حضور ایران در سرتاسر مرزهای سوریه با اسرائیل نگران است. این تهدیدات اوایل هفته گذشته صدای شان شنیده شد زمانی که اسرائیل اعلام کرد که خمپاره های نیروهای ایرانی به سوی مرزهای شمالی اسرائیل از سوریه شلیک شده ست. اسرائیل نیز پاسخ متقابلی داد و به یکی دیگر از تاسیسات ایران در سوریه حمله کرد.

«وال استریت ژورنال» در ادامه ادعا می کند که اختلاف میان ایران و روسیه قابل توجه است و می نویسد:«براساس گزارش ها از سوریه، ایران و روسیه بر سر امتیازها و قراردادهای اقتصادی در سوریه با یکدیگر اختلاف نظر دارند. برای مثال، اخیرا دولت سوریه قرارداد استخراج معادن فسفات در نزدیکی پالمیرا را با روس ها امضا کرد. به نظر می رسد دولت سوریه از واگذاری این پروژه به شرکت های ایرانی خودداری کرده است».

یک مقام نزدیک به وزارت دفاع روسیه به «وال استریت ژورنال» می گوید که سال گذشته نیروهای ایرانی اهداف مورد توافق میان مسکو و تهران را نادیده گرفتند و جنگنده های روس را به حمله علیه منافع و اهداف اولویت دار از دید خود فراخواندند امری که فرماندهی مرکزی روسیه و «سرگئی شوئیگو» وزیر دفاع روسیه را عصبانی کره بود».

یک دیپلمات اروپایی که در مورد بحران سوریه کار کرده است می گوید که اسد از این اختلاف نظر میان ایران و روسیه به نفع خود استفاده می کند. او می گوید:«اسد به خوبی با روس ها نیز بازی می کند و به آنان می گوید شاید دمشق به تهران نزدیک تر شود و به ایران تکیه کند».

این روزنامه در ادامه می نویسد:«مزیتی که روسیه در مقایسه با ایران کسب کرده گفت و گوهای روس ها با اعضای اپوزیسون سوریه است این موضوع سبب می شود تا حضور مسکو در سوریه با واکنش بین المللی منفی زیادی مواجه نشود».

«یحیی الریدی» یکی از سخنگویان معارضان سوری در گفت و گوهای صلح می گوید:«منافع ایران و روسیه در سوریه در تضاد با یکدیگر است. بدون وجود یک استراتژی جامع، پوتین از تاکتیک اشنای منتظر ماندن و تماشا کردن استفاده می کند. در شرایط کنونی مسکو امیدوار است که دو طرف ایران و اسرائیل به تبادل اتش علیه یکدیگر بدون آسیب رساندن به منافع روسیه بپردازند . روس ها هم چنین نمی خواهند دامنه این منازعه به حدی گسترش یابد که کل منطقه خاورمیانه را درگیر ناارامی و نزاع کند.

«لوکیانوف» در این باره می گوید:«پوتین به دقت مسائل را رصد می کند. اسرائیل و ایران می توانند به منازعه با یکدیگر ادامه دهند تا حایی که عملیات شان درون چارچوب های محدود مشخص شده باشد».

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روز نو، تاریخ انتشار 25اردبیهشت 97، کد خبر : 317506، www.roozno.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
0
روس ها هم بهشان اعتمادی چندان نیست ؛ معلوم نیست تا چه زمانی این ها شریک ایران خواهند بود
ا.ح75
ناشناس
Germany
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
0
روسیه ی شغال از همون اول دنبل منافع خودش بوده
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین